×
×

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان
تاخیری نگران کننده

  • کد نوشته: 13174
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۳
  • ۰
  • معاون حفاظت محیط زیست خوزستان تاخیر در ورود پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های خوزستان را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: با گذشت یک ماه از آغاز فصل مهاجرت پرندگان زمستان گذر، شاهد ورود گسترده پرندگان نبودیم.
    تاخیری نگران کننده
  • تبلیغ هدفمند

    معاون حفاظت محیط زیست خوزستان تاخیر در ورود پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های خوزستان را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: با گذشت یک ماه از آغاز فصل مهاجرت پرندگان زمستان گذر، شاهد ورود گسترده پرندگان نبودیم.

    سید عادل مولا بیان کرد: هر سال از اوایل مهر ماه با خنک شدن هوا مهاجرت پرندگان از شمال ایران و سیبری و شمال روسیه آغاز می‌شود و تالاب‌های خوزستان آخرین توقفگاه این پرندگان است.

    وی با اشاره به شرایط متفاوت امسال در مهاجرت پرندگان، افزود: امسال با وجودی که در نیمه آبان ماه هستیم از مهاجرت گسترده پرندگان خبری نیست.

    مولا اضافه کرد: شرایط اقلیمی و جوی و تاخیر در بارندگی‌های پاییزه در کشور مهمترین علتی بوده که ورود پرندگان زمستان گذر به حدنصاب نرسیده، چرا که باران و شرایط دما و جوی باید مهیا باشد تا پرندگان به زیستگاه‌های خوزستان مهاجرت را شروع کنند.

    تاخیری نگران کننده
    تاخیری نگران کننده

    وی ادامه داد: هر سال  با آغاز فصل مهاجرت پرندگان در مهر ماه، کارشناسان و اکیپ‌های شناسایی محیط زیست گزارش‌دهی خود را در آبان انجام می‌دهند اما امسال با توجه به اینکه آمار خوبی از مهاجرت در زیستگاه‌ها مشاهده نشد، با وجود آمادگی این اکیپ‌ها ، گزارش‌دهی انجام نشده، به ویژه در زیستگاه‌هایی که از رواناب‌ها و باران تغذیه می‌شوند، همچون تالاب‌های شیمبار، میانگران، بندون و شعیبیه، علاوه بر این تالاب‌هایی همچون هورالعظیم نیز تا زمان بارندگی به شرایط نرمال نخواهند رسید.

    مولا سرشماری سالانه پرندگان زمستان‌گذر را نیز یادآور شد و گفت: گروه‌های سرشماری، مشخص و ابزار و ادوات لازم از جمله دوربین‌ها، تلسکوپ و هلی‌شات، آماده‌سازی شده اما شرایط هنوز به وضعیت نرمال نرسیده است.

    وی اظهار داشت: هنوز در مورد ورود گونه‌های حمایت شده و یا در حال انقراض اطلاعی نداریم و امیدواریم در روزهای آینده خبرهای بهتری داشته باشیم.

    مولا با بیان اینکه مرغابی‌سانان و غازسانان، عمده پرندگان مهاجر را تشکیل می‌دهند، افزود: به دلیل پراکنش و گستره وسیع آبی در استان به دلیل وقوع سیل، در سرشماری پارسال تعداد پرندگان به نسبت سال‌های گذشته کمتر بوده است.

    امسال؛ شکار ممنوع

    معاون حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین از ممنوعیت شکار انواع پرندگان خبر داد و گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس، امسال سازمان حفاظت محیط زیست پروانه شکار پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی را صادر نمی‌کند.

    وی افزود: در سال‌های گذشته محیط زیست منحصرا برای پرندگان آبزی و کنارآبزی به صورت محدود و مدیریت شده مجوز شکار صادر می‌کرد اما پروانه‌ای برای پرندگان شکاری و حمایت شده صادر نمی‌شد و شکار این نوع پرندگان ممنوع است.

    مولا با ابراز نگرانی از ممنوعیت صدور پروانه شکار، اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی، این ممنوعیت می‌تواند به بی‌قانونی و هرج و مرج در عرصه‌های طبیعی منجر شود زیرا در گذشته، هم امکان نظارت بر شکارچیان مجاز بود و هم شکارچیان قانونی در جلوگیری از فعالیت شکارچیان غیرمجاز همکاری می‌کردند که با این قانون جدید، این موارد از کنترل خارج می‌شود.

    وی افزود: شکار و خارج شدن هر حیوان و یا پرنده از طبیعت، هیچگاه دلخواه سازمان محیط زیست نبوده و هدف ما تلاش برای قانونمند کردن شکار است.

    مولا اضافه کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که ۶۰ درصد شکارچیان بر اساس پروانه شکار و به صورت قانونمند فعالیت کنند، این افراد اجازه نمی‌دهند که شکارچیان غیرمجاز وارد عرصه‌ها شوند و در قانونمند شدن زیستگاه‌ها همکاری می‌کنند اما در صورت عدم صدور مجوز شکار، این افراد همکاری نخواهند کرد و به جمع غیرمجازها اضافه می‌شوند، در حالی‌که هم اکنون به دلیل شرایط اقتصادی بخشی از درآمد برخی مردم از شکار تامین می‌شود، بنابراین به جای قوانین دست و پاگیر، آموزش و قانونمند کردن می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

    بر اساس این گزارش، خوزستان با داشتن بیش از ۷۰۰ هزار هکتار، بیشترین مساحت تالابی کشور را به خود اختصاص داده همچنین سواحل دریا و خوریات و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی دارد که محل مناسبی برای اتراق پرندگان مهاجر هستند.

    زمستان پارسال، ۱۵۰ هزار قطعه پرنده در سرشماری پرندگان مهاجر و زمستانه آبزی و کنارآبزی در تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان مشاهده شدند که این آمار ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش داشته است. در سال گذشته بیشترین تعداد پرندگان در تالاب هورالعظیم، بیشترین تنوع در تالاب شادگان و بیشترین کاهش جمعیت در تالاب بندون ایذه مشاهده شد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *