×
×

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور
اهمال درحفظ محیط زیست

  • کد نوشته: 13275
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۴
  • ۰
  • معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است، گفت: ما در مورد حفظ محیط زیست در کل کشور قدری اهمال کرده‌ایم.
    اهمال درحفظ محیط زیست
  • تبلیغ هدفمند

    معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است، گفت: ما در مورد حفظ محیط زیست در کل کشور قدری اهمال کرده‌ایم.

    عیسی کلانتری روز چهارشنبه در آیین بهره برداری از واحد تصفیه پساب و امحاء گازهای آلاینده شرکت پتروشیمی تبریز، اظهار کرد: حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و مال این دولت یا آن دولت نیست.

    وی با بیان اینکه در استقرار صنایع بزرگ و جانمایی آنها در کلانشهرها محاسبه درست انجام نشده است، افزود: به عنوان مثال در دو کلانشهر اصفهان و تبریز که بادها همیشه از غرب به شرق می وزد، صنایع آلاینده نیز درست در غرب تاسیس شده اند.

    اهمال درحفظ محیط زیست
    اهمال درحفظ محیط زیست

    کلانتری خاطرنشان کرد: علت آلایندگی تبریز این است که اصول اولیه محیط زیست را در استقرار صنایع رعایت نکرده‌اند و تمام آلایندگی ها وارد شهر می‌شود و ما مجبور به هزینه های گزاف برای رفع آلایندگی هستیم.

    وی ادامه داد: مسئله دیگر در استقرار صنایع برای کلان‌شهرها در نظر نگرفتن فاصله آنها از تمرکز جمعیتی است؛ به دلیل حمل و نقل آسان و رفت و آمد سریع کارگران به محیط کار، فاصله محل صنایع بزرگ و آلاینده با مکان های ساکن جمعیت رعایت نشده است و ما امروز گرفتار معضل آلایندگی در کلانشهرها هستیم.

    رییس سازمان محیط زیست با اشاره به تاثیر آلایندگی ها بر افزایش مرگ و میر کرونا گفت: طبق تحقیقات دانشگاه های آمریکا، به ازای یک واحد افزایش ذرات پی ام، هشت درصد بیماران کرونا بیشتر می میرند.

    وی با اشاره به افزایش تمرکز خودروها و صنایع در شهرها اظهار کرد: امروزه مصرف گازوئیل و مازوت به دلیل تردد کامیون های بالای ۵۰ سال در شهرها و استقرار صنایع افزایش یافته است که بزرگ ترین آلایندگی شهرها هستند و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، توان نوسازی خودروهای دیزلی با سرعت بیشتر را نداریم.

    کلانتری خاطرنشان کرد: فقط در تهران در فصل پاییز ۶۰ درصد آلایندگی ها مربوط به خودروهای دیزلی و ۲۰ درصد مربوط به سوخت نیروگاه ها است.

    وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی تبریز اولین کارخانه ای است که آلایندگی ندارد و اگر شرایط امروز پایدار باشد می تواند به عنوان شرکت سبز ثبت شود، افزود: امیدوارم بقیه صنایع آلاینده نیز از این سیاست پتروشیمی تبریز پیروی کنند تا شهرها  از آلودگی پاک شود.

    رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای عسلویه هزینه شده است که به خاطر صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری امروز منطقه قابل سکونت نیست، گفت: متاسفانه در قانون بودجه پیش‌بینی نادرست شده است که صنایع آلاینده را  جریمه کرده و پولش را به شهرداری بدهیم، در حالی که پول جریمه صنایع آلاینده باید صرف رفع آلایندگی همان کارخانه ها و شهرها شود.

    کلانتری با اشاره به اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه، این طرح را یکی از بزرگ ترین و ماندگارترین طرح زیست محیطی اعلام کرد و گفت: در سال ۱۳۹۴ یک دهم واحد فشار خون مردم تبریز به خاطر غبارهای نمکی بالا رفت و اگر این گونه پیش می رفت باید تبریز تخلیه می شد.

    پروژه پوشش گذاری واحد تصفیه پساب و امحاء گازهای آلاینده به عنوان اولین سیستم تصفیه‌خانه کاملا بسته کشور با هزینه بیش از ۲ میلیون یورو در شرکت پتروشیمی تبریز با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست به بهره‌برداری رسید.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *