در شرایطی که پیشبینی شده نیمی از نیروی کار جهان به سبب شیوع بیماری کرونا از کار بیکار شوند، غولهای تجارت الکترونیک مانند علیبابا و آمازون میکوشند این نیروها را جذب و به صورت موقت به خدمت خود درآورند.
با افزایش شمار مبتلایان به بیماری مرگبار کرونا، شمار زیادی از صنایع در سراسر جهان با رکود اقتصادی روبهرو و در پی آن بسیاری از کارکنان این شرکتها بیکار شدند. این در حالی است که در میان صنایع مختلف، صنایعی مانند بهداشت و سلامت، خردهفروشی و ارسال غذا با اقبال بهتری مواجه بودند به نحوی که کسب و کار آنها از رونق قابل ملاحظهای برخوردار شد.
به عبارت دیگر در میان مشاغل مختلف، کسبوکارهای الکترونیک فعال در این حوزهها از آب گل آلود کرونا ماهیهای بزرگتری گرفتند و سودشان سر به فلک کشید.
بدون شک با شیوع جهانی یک بیماری که از قضا خطر مرگ را نیز به دنبال دارد؛ مردم بیشتر تمایل دارند که کالاهای اساسی مورد نیاز خود را در درب منزل تحویل بگیرند، و حتی المقدور از خانههای خود خارج نشوند. در نتیجه در این میان شرکتهایی که در این ارسال کالا در درب منزل فعال هستند، بیشترین سود را از شرایط فعلی میبرند.
به نوشته گاردین، با شیوع بیماری کرونا قیمت سهام آمازون از افزایش چشمگیری روبرو شده است و هر روز به قیمت سهام این شرکت افزوده میشود.
ویروس مرگبار کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذاتالریه نام برده میشد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس اکنون در سراسر جهان انتشار یافته است.
از آن زمان تا کنون آمازون ابتکار عمل را به دست گرفت. در اواسط ماه مارس (فروردین سال جاری) شرکت آمازون ورود برخی از اقلام ارائه شده توسط این فروشندگان را به انبارهای خود محدود کرد تا بتواند کالاهای ضروری مانند تجهیزات پزشکی و ملزومات خانگی را که تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد تامین و عرضه کند.
آمازون در حال حاضر ظرفیت خود را در بخش خواروبار افزایش داده است و می کوشد مجموعهای از تدابیر امنیتی جدید را بهکار گیرد و محدودیتهای ناشی از افزایش تقاضا را رفع کند. این شرکت یک صف مجازی برای مشتریان و متقاضیان تحویل محصولات خریداری شده از Amazon Fresh and Whole Foods Market تشکیل داده است. علاوه بر این امکان دریافت و تحویل کالاها را از دهها فروشگاه جدید نیز فراهم کرده است.
این شرکت همچنین استخدام کارگران جدید، امکان تامین، دریافت و تحویل سریعتر اجناس به مشتریان و همچنین پاسخگویی به این تقاضای رو به افزایش را فراهم کرده است.
اکنون این شرکت هزاران هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده و یک وب سایت مستقل را تنها به منظور انجام فرایند استخدام این افراد راهاندازی کرده است. به گفته این شرکت کارگران جدید نیازی به سابقه کاری یا ارسال رزومه ندارند و میتوانند در مدت هفت روز از زمان تقاضای استخدام، کار خود را در شرکت آغاز کنند.
علاوه بر این، دهها هزار نفر که به طور مستقیم در استخدام آمازون نیستند، با این شرکت همکاری دارند. در واقع آمازون از پیمانکاران مستقل نیز برای خدمات تحویل اجناس و همچنین از صدها هزار فروشنده و واسطه برای فروش محصولات مختلف در سایتش بهره میگیرد.
به گزارش بلومبرگ، افزایش خریدهای اینترنتی سبب شده ثروت جف بزوس، رئیس و بنیانگذار شرکت آمازون به میزان ۲۴ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون اکنون ۱۳۸ میلیارد دلار ثروت دارد و به عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته میشود.
موفقت چشمگیر علی بابا
از دیگر سو، با نگاهی اجمالی به قیمت سهام شرکت چینی علیبابا متوجه میشویم که این شرکت نیز مسیر آمازون را در پیش گرفته است. بهای سهام این شرکت در زمانی که شمار مبتلایان به کرونا با افزایش ناگهانی روبرو شده بود ناگهان صعودی شد. به عبارت دیگر با افزایش شمار مبتلایان در چین، سهام علی بابا نیز بیشتر صعود میکرد.
این اوجگیری با کاهش شمار مبتلایان به کرونا در چین رو به افول گذاشت و به همان سطحی برگشت که پیش از از شیوع کرونا در آن قرار داشت. بهای سهام این شرکت مجددا با از سرگیری شیوع بیماری در چین، در مدار افزایشی قرار گرفت.
بنابراین نباید تعجببرانگیز باشد که خدمات ارسال غذا و خوار و بار و هر چیز دیگری که مردم همیشه به آن نیاز دارند، در دوران کرونا نهتنها افت نکرد، بلکه عملکرد بهتری نیز از خود نشان داد و میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید