×
×

توسعه روستا با ورزش

  • کد نوشته: 13647
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۸
  • ۰
  • قرار دادن ورزش به عنوان محور توسعه روستایی تدبیری بود که این چشم‌انداز را گسترش داد و می‌شود در آینده نخبگان ورزشی زیادی به کشور معرفی کرد.
    توسعه روستا با ورزش
  • تبلیغ هدفمند

    قرار دادن ورزش به عنوان محور توسعه روستایی تدبیری بود که این چشم‌انداز را گسترش داد و می‌شود در آینده نخبگان ورزشی زیادی به کشور معرفی کرد.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، نام روستا و زندگی در آن با مشاغل سنتی مانند کشاورزی و دامداری گره خورده است، مشاغلی که از ساکنان این مناطق، مردمان سخت کوشی ساخته است که در طول سال بیشتر یکنواختی در زندگی را تجربه خواهند کرد. این شیوه از زندگی موجب شده تا مفهوم توسعه در روستا با مدرن کردن کشاورزی و دامداری همراه باشد اما این به معنای توسعه همه‌جانبه نیست بلکه نوآوری در یک یا چند بخش محسوب می‌شود و بخش‌های دیگر همواره در حالت سنتی خود باقی خواهند ماند.  

    بنا به تعریف بانک جهانی؛ توسعه روستایی، راهبردی است که برای بهبود زندگی اقتصادی و اجتماعی روستاییان تدوین شده ‌است. در این شیوه از توسعه هم مسائل اقتصادی و هم مسائل اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. اگر ورزش به عنوان یک فعالیت اجتماعی و راهکاری برای گذراندن اوقات فراغت در روستا تعریف شود باید گفت توسعه این مقوله می‌تواند در بخش اجتماعی مورد تاکید بانک جهانی قرار گیرد. در این شیوه از توسعه ورزش به عنوان یک کنش اجتماعی باید به گونه‌ای مورد توجه قرار  گیرد که همه استعدادهای  ورزشی بالقوه موجود در روستا را بالفعل تبدیل نماید.  

    توسعه روستا با ورزش
    توسعه روستا با ورزش

    اهمیت توسعه روستایی با محور فعالیت های ورزشی موجب شد تا دولت طی هفت سال گذشته گام‌های موثری در زمینه توسعه روستایی بردارد؛ گام هایی که می‌تواند سرآغازی بر  توسعه همه‌جانبه این مناطق باشد. این توسعه در حالی بود که دولت‌های پیشین با پرداخت تسهیلات زود بازده سعی بر آن داشت تا با درگیر کردن این جامعه به اشتغال در بخش های سنتی، زمینه را برای پیشگیری از مهاجرت روستاییان به کلان شهرها فراهم کند. 

    یکی از مهمترین دستورالعمل‌های دولت برای توسعه ورزشی روستایی افتتاح خانه ورزشی روستایی بود که اکنون شمار آنها از پنج هزار عبور کرده است. گشایش این مراکز ورزشی در محیط روستایی هر چند در گذشته مورد توجه قرار گرفته بود، اما تسریع در آن در دولت تدبیر امید به خدمتی در جهت توسعه ورزش و ایجاد عدالت اجتماعی در محیط روستایی تبدیل شد.

    در این طرح ساختمان یا مرکزی از سوی دولت در محیط روستایی برای خانه ورزش ساخته نمی‌شود بلکه فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌بومی محلی با بهره گیری از اماکن غیر فعال و بدون استفاده و پس از مرمت نسبی، این اماکن به شورای اسلامی روستاها و دهیاری‌ها تحویل می‌شوند تا براساس مسئولیت خود، اداره خانه های ورزش را به عهده بگیرند و خدمات ورزشی لازم را، برای جوانان و نوجوانان روستا مهیا کنند.

    در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۰۰ خانه ورزش روستایی در سراسر کشور افتتاح شد و با افتتاح ۴۵۰ خانه ورزش روستایی در  هفته تربیت بدنی شمار این خانه ها در هشت ماه اول سال از مرز هزار عبور کرد.بنا به گفته «عبدالحمید احمدی» تا پایان دولت دوازدهم، هفت هزار و ۵۰۰ خانه ورزش روستایی افتتاح خواهد شد.  

    معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان  این مهم را در مجمع سالانه فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی اعلام کرد.توسعه ورزش با ایجاد خانه ورزش روستایی تنها اقدام دولت برای ایجاد بستر مناسب ورزشی در روستا نبود، بلکه وزارت ورزش و جوانان با برگزاری المپیاد جام خوشه چین گام مهمی برای ساماندهی ورزش این مناطق برداشت.

     این جشنواره در ۲ بخش زنان و مردان با حضور ورزشکاران روستایی استان‌های مختلف در پنج مرحله برگزار و مرحله نهایی و کشوری آن نیز در دهه فجر سال ۱۳۹۸برگزار شد.

    بنا به گفته «رضا حجتی» مدیرکل دفتر توسعه ورزش روستایی ایده برگزاری این تورنمنت بزرگ توسط «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان ارائه و با پشتیبانی مالی و اداری شخص وزیر به سرانجام رسید.جام خوشه‌چین برای نخستین بار در پنج رشته فوتبال، والیبال و طناب‌کشی (تیمی)، دوومیدانی، چوب کشی و هفت‌سنگ مهارتی (انفرادی) در بخش زنان و مردان در۳۱  استان برگزار شد.

    دیگر اقدام مهم دولت تدبیر و امید، بحث آموزش رشته‌های تخصصی در مناطق روستایی بود. در نگاه نخست افتتاح چند هزار خانه ورزش روستایی بدون توجه به مساله آموزش و استعدادیابی نمی‌توانست کارایی مفید را برای جوانان این مناطق داشته باشد اما وزارت ورزش و جوانان در تازه‌ترین اقدام خود، با تشکیل کمیته ورزش روستایی در فدراسیون‌های تخصصی موافقت کرد.

    «عباسعلی اکبری» سرپرست فدراسیون بومی محلی در این زمینه گفت:‌بخشی از ورزش روستایی به بازی‌های بومی و محلی بر می‌گردد و بخش دیگر آن ورزش‌های نوینی است که روز به روز تعداد آنان در دنیا بیشتر خواهد شد.

    برای ترویج این رشته‌های مدرن باید اقدامات تخصصی صورت گیرد و این اقدامات توسط کارشناسان فدراسیون تخصصی باید انجام شود. با گسترش ورزش در روستایی ۲ هدف مهم توسط وزارتخانه و زیر مجموعه‌های آن دنبال خواهد شد.

     وی ادامه داد: هدف اول وزارت ورزش و جوانان این است که فقر حرکتی و برخی از آسیب‌های آن در روستا زدوده شود و در ادامه با شناسایی استعدادها راه را برای معرفی نخبگان ورزشی روستا به ورزش ملی فراهم کنیم. در صورت تحقق این مهم  عدالت ورزشی در مناطق روستایی نیز برقرار می‌شود.

    با موافقت  «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان، فدراسیون‌های تخصصی موظف شدند  گزارش خود را  در زمینه توسعه ورزش در روستا در اختیار وزارتخانه قرار دهند.  به نظر می‌رسد که نگاه دولت تدبیر و امید به فعالیت‌های روستایی تنها بر روی مشاغل سنتی نیست بلکه تزریق هیجان و پرورش نخبه از طریق ورزش به راهبری امیدبخش برای این منطقه تبدیل شده است که به زودی سطح پوشش آن تمام مناطق روستایی را در برخواهد گرفت.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *