×
×

عبورازتورم باتوزیع کالاهای اساسی

  • کد نوشته: 14383
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۶
  • ۰
  • توزیع هدفمند و مویرگی کالاهای اساسی از جمله راهکارهای مبارزه با گرانی در آذربایجان‌شرقی در ماه‌های اخیر بوده که انجام آن تا حد زیادی از تب کاذب بازار کاسته و رضایت نسبی شهروندان را به دنبال داشته است.
    عبورازتورم باتوزیع کالاهای اساسی
  • تبلیغ هدفمند

    توزیع هدفمند و مویرگی کالاهای اساسی از جمله راهکارهای مبارزه با گرانی در آذربایجان‌شرقی در ماه‌های اخیر بوده که انجام آن تا حد زیادی از تب کاذب بازار کاسته و رضایت نسبی شهروندان را به دنبال داشته است.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، نوسانات قیمت، احتکار و گران فروشی از جمله مشکلات مبتلابه آذربایجان شرقی همچون دیگر مناطق کشور در ماه های اخیر در تامین کالاهای اساسی مردم بوده است که نهادهای مسوول این خطه در این مدت، برای برون رفت از آن، به توزیع هوشمند و مویرگی اقلام روی آورده اند. 

    بر این اساس در ماه های گذشته حجم قابل توجهی از کالاهای اساسی با نظارت و هدایت مدیریت ارشد استان و پیشگامی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به شکل مویرگی به بازار تزریق شده تا به این ترتیب دست فرصت طلبان و محتکران از ایجاد موج های کاذب نایاب یا کمیاب شدن اقلام اساسی مورد نیاز شهروندان کوتاه شود. 

    بدیهی است که اقدامات دولت در تزریق مویرگی کالاهای اساسی به بازار از طریق توزیع هوشمند آن، به تنهایی برای مقابله با پدیدههای شومی چون گران فروشی و احتکار کافی نیست و ریشه کنی این امر در آذربایجان شرقی به عنوان عامل اختلال در روند طبیعی عرضه و تقاضا و جریان زندگی روزمره مردم، نیازمند تقویت روحیه مسوولیت پذیری اجتماعی در بین فعالان بازار از یک سو و شهروندان به عنوان ناظران عمومی از سوی دیگر است. 

    از سوی دیگر نهادهای نظارتی با اولویت معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، عمدن و تجارت و اداره کل تعزیرات آذربایجان شرقی نیز در این مدت برای مقابله با پدیده احتکار و گرانفروشی، اقدامات تنبیهی تصریح شده در قوانین و مقررات موضوعه را به مرحله اجرا درآورده اند و روزی نیست که خبر برخورد با گرانفروشان، محتکران و سوء استفاده کنندگان توسط آنان در رسانه های محلی منتشر نشود. 

    همزمان با تلاش برای توزیع مویرگی کالاهای اساسی در آذربایجان شرقی، نهادهای نظارتی استان نیز برای هم افزایی در این مسیر از طریق کشف کالاهای قاچاق و احتکار شده و جریمه و تنبیه متخلفان می کوشند؛ در همین راستا یک واحد توزیع روغن خوراکی، هفته گذشته به دلیل توزیع خارج از شبکه ۵۲ هزار و ۱۲۰ کیلوگرم روغن به پرداخت هشت میلیارد و ۶۹۲ میلیون ریال جریمه محکوم شد.

    کشف بیش از  ۴۰ تن آرد احتکار شده در تبریز و ۱۷ تن آرد قاچاق در مراغه، کشف ۲ تن کود احتکار شده در شهرستان بستان آباد، کشف ۳۰ تن کنسانتره دام و طیور در هشترود و جریمه ۴۲۳ میلیون تومانی متهمان عرضه گازوییل غیرمجاز در شبستر، مصادیق دیگری از تلاش نهادهای نظارتی برای مقابله با محتکران و متخلفان در آذربایجان شرقی طی روزهای اخیر است.

    بدیهی است که اقدامات مقابله ای نهادهای نظارتی آذربایجان شرقی برای مقابله با گران فروشی، احتکار و سوء استفاده فرصت طلبان از تنش های بازار،  از دید افکار عمومی کافی نیست که دلیل آن نیز به نامناسب بودن شاخص های دیگر ضروری کنترل و رصد بازار با اولویت «سیستم توزیع جامع» باز می گردد.

    عبورازتورم باتوزیع کالاهای اساسی
    عبورازتورم باتوزیع کالاهای اساسی

    ضرورت ایجاد سیستم جامع توزیع 

    استاندار آذربایجان شرقی بر ایجاد شبکه و سیستم جامع توزیع در سطح ملی و استانی تأکید کرد و گفت: تحریم‌ها فرصتی برای شبکه‌سازی در زمینه توزیع کالاهای اساسی است. 

    محمدرضا پورمحمدی با اشاره به توزیع برخی از اقلام اساسی با قیمت پائین در بازار، گفت: بخش عمده این اقلام بین اقشار نیازمند توزیع می‌شود و باید نظارت جدی صورت گیرد تا حاشیه‌ها مانع از توزیع مناسب آنها نشود.

    استاندار آذربایجان شرقی افزود: توزیع اقلام اساسی در هفته‌های اخیر، تاثیر ملموسی بر وضعیت بازار نداشته و این نشان می‌دهد که در کیفیت توزیع نیز باید دقت شود.

    وی با اشاره به اینکه بخشی از گرانی‌ها ناشی از جو روانی است، افزود: تأمین کالاهای اساسی در اولویت نخست است و در مورد قیمت کالاها نیز باید از روش‌هایی که موجب افزایش قیمت و ملتهب شدن بازار می‌شود خودداری شود.

    پورمحمدی اضافه کرد: اگر نهاده‌ها و مواد اولیه تولید قیمت مشخص داشته باشد می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت کالاهای نهایی نیز مشخص باشد.

    استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم رعایت قیمت‌های مصوب در بازار استان و برخورد شدید با متخلفان و گران‌فروشان، گفت: نظارت بر رعایت قیمت کالاهای اساسی، باید در سطح جامعه قابل لمس بوده و به مردم اطمینان بدهیم که بازار استان به صورت جدی تحت کنترل است.

    وی اظهار کرد: کالاهایی که یارانه دولتی به آنها تعلق می‌گیرد، باید با قیمت مصوب عرضه شوند و با کسانی که بالاتر از قیمت مصوب، کالایی را عرضه کنند، به شدت برخورد شود.
     
    وی با اشاره به اینکه یکی از گلایه‌های مردم، عدم نظارت جدی بر قیمت کالاها در بازار استان است، افزود: بخشی از این گلایه‌مندی، مربوط به عدم شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی از قیمت‌های مصوب و همچنین اقدامات نظارتی است.
     
    استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وظایف متنوع ستاد تنظیم بازار، گفت: اولویت ما در شرایط فعلی، نظارت جدی بر روند تهیه و توزیع مایحتاج عمومی مردم و جلوگیری از گران‌فروشی است که لازمه این کار، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در خصوص تصمیمات ستاد تنظیم بازار است.
     
    وی با تاکید بر لزوم تثبیت قیمت کالاهای اساسی در بازار استان، گفت: قدم بعدی، نظارت شدید برای جلوگیری از گران‌فروشی و سوءاستفاده از شرایط اقتصادی جامعه است و برای این منظور باید گشت‌های مشترک نظارت و بازرسی با مشارکت بیشتر اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی، با جدیت تمام فعالیت کنند.
     
    استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در برخی از موارد افزایش قیمت کالاها به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه یا عوامل دیگر، اجتناب‌ناپذیر است، افزود: ستاد تنظیم بازار باید عوامل موثر بر افزایش قیمت کالاها را بررسی و تا حد ممکن برای کاهش تاثیر آنها تلاش کند.
     
    پورمحمدی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم عده‌ای با سوءاستفاده از شرایط اقتصادی جامعه، بازار استان را تحت تاثیر قرار دهند، افزود: وظیفه اصلی ما در شرایط کنونی این است که از گران‌فروشی جلوگیری کنیم و لازمه این کار، تشدید نظارت‌ها و اطلاع‌رسانی از اقدامات نظارتی در سطح جامعه است.

    عبورازتورم باتوزیع کالاهای اساسی
    عبورازتورم باتوزیع کالاهای اساسی

    توزیع کالاهای اساسی در آذربایجان شرقی استمرار دارد

    معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: تأمین و توزیع اقلام اساسی شامل روغن، برنج، شکر و مرغ در استان استمرار دارد.

    غلامعلی راستی با بیان اینکه بر اساس آمار جمعیتی مناطق مختلف، سهمیه مورد نیاز استان و شهرستان ها، مشخص، جذب و توزیع می شود، اظهار کرد: در زمینه تأمین روغن خوراکی مشکلی نداریم و توزیع به صورت مویرگی استمرار دارد؛ از یکهزار و ۴۵۳ تن سهمیه روغن آذربایجان شرقی ۵۹۰ تن جذب، ۳۶۵ تن توزیع و ۸۶۳ تن دیگر نیز در حال توزیع است.

    معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از اختصاص یکهزار حلب روغن توقیفی توسط تعزیرات حکومتی در قالب کمک های مؤمنانه با مصوبه تنظیم بازار نیز خبر داد و اضافه کرد: یکهزار و ۳۳۱ تن روغن مارگارین مورد مصرف در صنوف تولیدی اعم از قنادان و رستوران ها نیز اختصاص یافت.

    راستی از اعلام سهمیه ۹۶۹ تنی روغن برای عرضه در فروشگاه های زنجیره ای آذربایجان شرقی به صورت متمرکز خبر داد و افزود: با هماهنگی و معرفی انجمن های صنعتی، برای واحدهای فعال استان نیز براساس ظرفیت اسمی و همچنین اطلاعات ثبت شده در سامانه بهین یاب یک هزار و ۹۰۰ تن سهمیه بخش صنعت تعیین شده است .

    وی بر رعایت ضوابط و فرمول سازمان حمایت از مصرف کنندگان برای قیمت گذاری در خرید و فروش کالاها تأکید کرد و گفت: یک هزار و ۵۰۰ تن برنج هندی سهمیه استان می باشد که به زودی توزیع خواهد شد.

    راستی با اشاره به سهمیه آذربایجان شرقی در مورد شکر مصرفی، افزود: یکهزار و ۹۵۷ تن شکر سهمیه ماهانه استان است که براساس آمار جمعیتی در شهرستان ها با هماهنگی فرمانداران مناطق و در روستاهای استان از طریق تعاونی روستایی اقدامات مربوط به توزیع انجام خواهد شد .

    معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، عمدن و تجارت آذربایجان شرقی، سهمیه استان در زمینه مرغ منجمد را ۸۰۰ تن اعلام کرد و افزود: از ۱۵۰ تن سهمیه شهرستان تبریز ، ۱۳۰ تن توزیع شده و ۲۰ تن دیگر نیز توزیع خواهد شد.

    عبورازتورم باتوزیع کالاهای اساسی
    عبورازتورم باتوزیع کالاهای اساسی

    افزایش ۴۰ درصدی تخلفات اصناف در آذربایجان‌شرقی 

    سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز با تشریح اقدامات نظارتی این سازمان از واحدهای تولیدی و توزیعی تا نیمه آبان سال جاری گفت: ۷۵ درصد بازرسی‌ها و ۴۰ درصد پرونده های تخلفاتی در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

    یوسف پایدار با بیان اینکه روند اقدامات نظارتی با جدیت دنبال می شود، گفت: با تلاش بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی و برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان ۱۳۷ هزار و ۸۰۰ مورد بازرسی از ابتدای سال جاری تا ۱۵ آبان ماه انجام و منجر به تشکیل ۶ هزار و ۸۹۸ فقره پرونده تخلفاتی شده است.

    وی همچنین با اشاره به تعامل و همکاری سایر دستگاه های متولی در پیشبرد اهداف نظارتی از ۱۷هزار و ۱۳۶ مورد گشت بازرسی در مدت یاد شده خبر داد و افزود: در بخش گزارش ها و شکایت های مردمی نیز ۱۰ هزار و ۱۹۸ مورد دریافت و رسیدگی شده است.

    سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی بر تداوم رصد و پایش روند تأمین و توزیع کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی بویژه ۱۷ قلم کالای مشمول ثبت در سامانه های جامع انبار و جامع تجارت برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان تأکید و اظهار کرد: نظارت و بازرسی در خصوص نهاده های دامی، آرد و نان، مرغ و تخم مرغ، محصولات فولادی، محصولات پتروشیمی، سیمان، گوشت قرمز و سموم و کودهای شیمیایی از جمله موضوعات مهم رصد شده در فرایند نظارت و بازرسی بوده است.

    عبورازتورم باتوزیع کالاهای اساسی
    عبورازتورم باتوزیع کالاهای اساسی

    کالاهای اساسی در آذربایجان‎ شرقی سیستمی رصد می‌شود

    سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به راه اندازی در سامانه جامع انبارها و سامانه جامع تجارت گفت: کالاهای اساسی در استان سیستمی رصد می‌شود.

    پایدار افزود: به استناد دستورالعمل اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعضای زنجیره تامین شامل بازرگانان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان ملزم به ثبت تحویل یا ورود و همچنین خروج کالاهای مشمول مجموعه اول به انبارها در سامانه جامع انبارها و سامانه جامع تجارت می باشند.

    وی همچنین ادامه داد: برابر دستورالعمل مذکور تمام توزیع کنندگان و خرده فروشان کالاهای مشمول مجموعه اول موظفند علاوه بر ثبت مشخصات خود در سامانه، کالا را از اعضای زنجیره تامینی که مشخصات آنها پیش از این در سامانه مذکور ثبت شده دریافت کنند.

    پایدار گفت: کالاهای اساسی مشمول مجموعه اول شامل گوشت قرمز، برنج، حبوبات، چای تخم مرغ، کره، روغن، شکر، لاستیک، کاغذ و خمیر کاغذ است و در صورت عدم ثبت رسید و حواله اقلام مذکور در سامانه جامع انبار و سامانه تجارت توسط زنجیره تامین به استناد قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با متخلفان برخورد قانونی می شود.

    ضرورت تشدید نظارت بر قیمت ها توسط اداره کل تعزیرات حکومتی

    در همین حال رییس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی نیز تاکید کرد: اداره کل تعزیرات حکومتی باید قیمت انواع کالا و خدمات را بازرسی و بر آنها نظارت دقیق کند.

    موسی خلیل اللهی افزود: سازمان هایی همچون تعزیرات حکومتی با نظارت و بازرسی مداوم و کنترل قیمت‎ها در بازار، می توانند آرامش را به زندگی مردم باز گردانند.

    وی با تاکید بر حمایت از حقوق شهروندان و کنترل قیمت های اقلام ضروری مردم، اظهار داشت: سازمان تعزیرات حکومتی در کنترل قیمت و  مقابله با احتکار کالاهای مورد نیاز مردم در شرایط سخت کنونی نقش کلیدی ایفا می کند.

    خلیل اللهی با قدردانی از اقدامات انجام شده توسط تعزیرات حکومتی در رصد بازار، ادامه داد: تعزیرات حکومتی استان یکی از بازوهای مهم دستگاه قضایی در راستای حمایت از حقوق شهروندی است که باید در این زمینه اقدامات فوری و اساسی برای کنترل بازار انجام دهد.

    وی با تاکید بر حفظ حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان در چرخه اقتصادی کشور، گفت: باید توجه داشت دستگاه‎های مسوول هر کجا که به صورت مقتدرانه و کارشناسی شده عمل کرده اند، در جامعه اثر گذار بوده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *