×
×

هیاهوی بازار متلاطم مرغ

  • کد نوشته: 14983
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۲
  • ۰
  • بازار گوشت مرغ در آذربایجان غربی طی روزهای اخیر به علت‌های مختلف پرتلاطم شده، در حالی که شهروندان، زیاده خواهی مرغداران و بی توجهی مسوولان ذیربط را عامل این امر می‌دانند.
    هیاهوی بازار متلاطم مرغ
  • تبلیغ هدفمند

    بازار گوشت مرغ در آذربایجان غربی طی روزهای اخیر به علت‌های مختلف پرتلاطم شده، در حالی که شهروندان، زیاده خواهی مرغداران و بی توجهی مسوولان ذیربط را عامل این امر می‌دانند.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا،  مرغداران آذربایجان غربی علت اصلی گرانی و کمبود گوشت مرغ را نبود نهاده‌های دامی و مسوولان مربوطه نیز فروش مرغ زنده به استان‌های دیگر را عامل اصلی بروز این وضعیت اعلام می‌کنند.

    در کنار روزهای کرونایی که برخی از مردم، بیرون نرفتن و در خانه ماندن را ترجیح می‌دهند و نیاز اصلی خانواده ها، از طریق تنها یک عضو خانواده حین مراجعه به بازار تامین می‌شود، سبد بسیاری از خانوارهای آذربایجان غربی از گوشت مرغ خالی شده که نبود مرغ در بازار و افزایش سرسام آور قیمت این ماده پروتیینی از جمله دلایل آن به شمار می‌رود.

    برای بررسی این موضوع، راهی بازار اصلی مرغ ارومیه، در میدان ولیعصر این شهر شدم تا ضمن بررسی قیمت‌ها و علل وقوع افزایش قیمت و کاهش عرضه، با چشم خود وضعیت را در بازار بررسی کنم.

    نکته حائز اهمیت در اولین حضور در بازار اصلی مرغ ارومیه این بود که جلوی قیمت های مرغ در همه مغازه ها خط کشیده شده بود و فقط قیمت ران یا سینه های مرغ آن هم به شکل متفاوت حتی در مغازه های همسایه یکدیگر خودنمایی می‌کرد.

    بفرمایید ران و سینه؛ مرغ نداریم!

    در اولین مغازه که وارد شدم، مغازه دار در پاسخ به سوال من که ” آقا مرغ دارید؟ ” با پوستخندی جواب داد که اگر مرغ دیدید، سلام من را هم برسانید و بعد گفت: فعلا مرغ نداریم اما اگر ران یا سینه مرغ بخواهید، داریم.

    در مغازه های دوم و سوم نیز همین پاسخ را از مغازه دارها شنیدم؛ آنها هم کم و بیش در مقابل سوال من که مرغ دارید یا نه، ران و سینه مرغ و حتی بال و پای مرغ را تعارف می‌کردند و البته با جواب نه من و بسیاری از مشتری ها مواجه می شدند.

    هیاهوی بازار متلاطم مرغ
    هیاهوی بازار متلاطم مرغ

    در اثنای این بررسی قیمت ها بودم که پیرمردی با عصای چوبی، حواس من را از مرغ ها پرت کرد؛ او به دنبال پای مرغ می‌گشت و با قیمت زیاد آن، از این مغازه به آن مغازه می رفت؛ از او پرسیدم که پدرجان، پای مرغ برای چه می خواهید؛ جواب داد: “مرغ و ران و سینه که با این قیمت های زیاد، نمی توانم بخرم؛ گوشت هم برای من و خانومم ضرر دارد، مجبوریم مرغ تهیه کنیم که فقط پولمان به پای مرغ می رسد؛ البته آن هم قیمتش زیاد شده و با این درآمدها، نمی توانم بخرم.

    این حرف پیرمرد عصا به دست ارومیه ای که نفس نفس هم می زد، مرا به فکر فرو برد که خانواده های نیازمند کم درآمد، واقعا مرغ ۳۰ هزار تومانی و سینه  و ران ۴۰ و ۳۵ هزار تومانی را چگونه بخرند و بخورند.

    در پاسخ به همه سوالات خودم به دنبال مسوولان و دست اندرکاران حوزه تولید و توزیع مرغ رفتم تا دلیل را جویا شوم.

    البته نخستین افرادی که باید از آنها دلیل را می پرسیدم؛ خود مغازه داران بودند؛ آنان در برابر سوال من که چرا مرغ کمیاب شده، گفتند که وقتی مرغی به بازار نیاید، ما چه بفروشیم؛ سخن همه آنان، کم بودن توزیع مرغ به مغازه دارها از سوی مرغ داران بود؛ بسیاری از مغازه داران بر این عقیده بودند که مرغ آذربایجان غربی با قیمت بیشتر به افرادی با شماره پلاک های غیر از ۱۷ فروخته می‌شود و پس از فرآوری در دیگر استان‌ها به ویژه استان‌های همسایه، دوباره با قیمت بیشتر به مردم این استان فروخته می‌شود.

    خروج مرغ زنده؛ ممنوع!

    هیاهوی بازار متلاطم مرغ
    هیاهوی بازار متلاطم مرغ

    البته معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی هم به نوعی بر این امر صحه گذاشت و در آخرین جلسه بررسی وضعیت بازار مرغ در استان گفته بود: خروج مرغ زنده از استان به سایر استان‌ها ممنوع است و مرغ‌داران موظف هستند مرغ تولیدی خود را در کشتارگاه های استان کشتار کنند.

    نادر صادقی با اشاره به اینکه روزانه ۵۰ تن مرغ زنده در استان برای تعادل قیمت، توزیع می‌شود، اضافه کرده بود: دستگاه های نظارتی موظف هستند تا از مرحله تولید و کشتار تا عرضه مرغ در آذربایجان غربی بدون وقفه نظارت کنند.

    معاون استاندار همچنین بر نظارت بیشتر بر روند عرضه محصولات گوشتی به ویژه مرغ توسط نهادهای نظارتی تاکید کرده بود.

    قیمت عرضه مرغ زنده، هزینه های تمام شده را کفاف نمی‌دهد

    نظر مدیرعامل اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی نیز نظر متفاوتی نسبت به مغازه داران، مردم و حتی مسوولان است؛ کاظم سیف حقیقت در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قیمتی که تنظیم بازار استان برای عرضه هر کیلوگرم مرغ زنده در استان ارایه کرده، کمتر از هزینه تمام شده است.

    وی افزود: هم اکنون هزینه تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۶۰ هزار ریال است و باید تولید کننده آن را به نرخ ۱۸۵ هزار ریال بفروشد تا سود معقولی داشته باشد ولی قیمتی که تنظیم بازار استان ارائه کرده‌است، ۱۴۴ هزار ریال است.

    وی اضافه کرد: یک بررسی میدانی بیانگر تفاوت محسوس قیمت مرغ در استان با استان های همجوار است که این موضوع باعث می‌شود تولید کنندگان تولیداتشان را به استانهای همجوار بفروشند که تاثیر منفی بربازار مرغ آذربایجان غربی می‌گذارد.

    مدیرعامل اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی با بیان اینکه به علت کمبود و گرانی نهاده ها در ۴۰ روز قبل میزان جوجه ریزی در استان کاهش داشت، افزود: در صورت جوجه ریزی به موقع، به علت کمبود مواد مغذی در نهاده و دان مرغ میزان وزن گیری مرغهای عرضه شده پایین بوده و یا ۱۰ روز طولانی تر شده‌است.

    هیاهوی بازار متلاطم مرغ
    هیاهوی بازار متلاطم مرغ

    وی با بیان اینکه به حد کافی نهاده دولتی در اختیار تولید کنندگان استان نیست، افزود: فقط ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده مورد نیاز توزیعی به دست مرغدار می‌رسد و این سیستم توزیع متضرر شدن تولید کننده را در پی دارد.

    این مرغدار با اشاره به اینکه مرغداران برای عدم تعطیلی واحد های خود نهاده ها و ریزمغذی ها را به چندین برابر قیمت خریداری می‌کنند، گفت: کمبود نهاده دولتی و به موقع نرسیدن به دست تولید کننده مرغداران را مجبور به این اقدام می‌کند چرا که جوجه ریزی انجام شده و باید ریزمغذی و غذای مرغ تامین شود.

    مدیرعامل اتحادیه مرغداران آذربایجان‌غربی اضافه کرد: هر کیلو ذرت با قیمت دولتی ۱۷ هزار ریال و هر کیلو سویا ۳۲ هزار ریال است که به علت کمبود پنج تا هشت برابر از بازار آزاد تهیه می‌شود.

    سیف حقیقت خواستار حمایت به موقع دولت از مرغداری های استان شد و گفت: با عرضه به موقع نهاده ها و ریزمغذی ها می توان از این مشکلات عبور کرد.

    توزیع ۴۰۰ تن مرغ منجمد طرح تنظیم بازار در آذربایجان غربی 

    سرپرست مدیریت شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی هم درباره اقدامات این نهاد در راستای بهبود وضعیت بازار مرغ گفت: ۴۰۰ تن مرغ منجمد آماده طبخ به منظور تعدیل قیمت‌ها در سطح بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح استان در آبان ماه توزیع شده است.

    داود قربان نژاد با بیان اینکه کمبودی از لحاظ تامین و عرضه مرغ در استان وجود ندارد، افزود: با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ آماده طبخ تازه در سطح بازار استان، شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان صمت، اقدام به توزیع مرغ منجمد داخلی کشتار شده با خط ۲ اتوماتیک در سطح استان کرده است و این روند همچنان ادامه دارد.

    قربان نژاد ادامه داد: قیمت مصوب مرغ منجمد آماده طبخ برای مصرف کننده  ۱۵ هزار تومان تعیین شده است که با اخد حواله از سازمان صنعت، معدن و تجارت توسط عاملان توزیع می‌شود.

    با همه این تفاسیر و گفته های مسوولان، مردم، مغازه دارها و مدیران حوزه های تامین مرغ در استان، کمبود مرغ در حال حاضر به مشکلی اساسی در بازار تبدیل شده که این امر، بخشی از نیاز سفره مردم  در آذربایجان غربی را بی پاسخ گذاشته که باید با تدبیری، در مقابل این کمبود ایستاد و زمینه افزایش عرضه و کاهش قیمت را فراهم کرد.

    هرچند در این میان، مردم نیز باید از انباشت مرغ در یخچال  ها و فریزرهای خود خودداری کنند تا احتکار خانگی، مشکل مرغ در استان آذربایجان غربی را دوچندان نکند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *