×
×

گذراندن یلدای امسال باتلفن همراه

  • کد نوشته: 17217
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۵
  • ۰
  • با فراگیر شدن بیماری کرونا ، امسال دقیقاً همه توصیه ها به ویژه از سوی کارشناسان بهداشت و درمان برعکس شده است ؛ برای خندین و شاد بودن، برای دوباره نفس کشیدن باید حتماً دور بود و فاصله داشت ، حالا تلفن های همراهمان به کمک می آیند تا با استفاده از فضای مجازی، ارتباط تصویری، گروه ها و کانال های مختلف بلندترین شب سال را به سبک کرونا جشن بگیریم و به یکدیگر تبریک بگوییم.
    گذراندن یلدای امسال باتلفن همراه
  • تبلیغ هدفمند

    سال‌ها پیش همه اندرزها و توصیه‌ها بر کنار گذاشتن تلفن‌های همراه در شب یلدا بود ، پافشاری‌ها بر این بود که به بهانه یلدا دمی در کنار هم به دور از امواج ماهواره ای، آسوده خاطر، بگذرانیم و دست های یکدیگر را به گرمی بفشاریم اما امسال همه این اندرزها به مجازی برگزار شدن یلدا شکل گرفته است.

    گذراندن یلدای امسال باتلفن همراه

    گذراندن یلدای امسال باتلفن همراه
    گذراندن یلدای امسال باتلفن همراه

    با فراگیر شدن بیماری کرونا ، امسال دقیقاً همه توصیه ها به ویژه از سوی کارشناسان بهداشت و درمان برعکس شده است ؛ برای خندین و شاد بودن، برای دوباره نفس کشیدن باید حتماً دور بود و فاصله داشت ،  حالا تلفن های همراهمان به کمک می آیند تا با استفاده از فضای مجازی، ارتباط تصویری، گروه ها و کانال های مختلف بلندترین شب سال را به سبک کرونا جشن بگیریم و به یکدیگر تبریک بگوییم.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز  نیز روز دوشنبه  در دویست و بیست و چهارمین نشست ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید ۱۹ با اشاره به نزدیک بودن شب یلدا، از عموم مردم استان خواست تا با جدی گرفتن توصیه های بهداشتی و پرهیز از برگزاری دورهمی های شب یلدا، شیرینی این مناسبت باستانی را حفظ کنند.

     مهرزاد لطفی  گفت: مجموعه سلامت نیز جزئی از جامعه ایرانی بوده و شب یلدا مناسبتی ارزشمند برای همه ماست، اما امسال با توجه به بحرانی که در سراسر دنیا تحولات جدیدی را به وجود آورده است، در ایران نیز شب یلدا را به گونه ای دیگر برگزار می کنیم.

    وی جدی گرفتن این توصیه بهداشتی مبنی بر پرهیز از برگزاری دورهمی های خانوادگی در این شب را موجب حفظ سلامت خود و عزیزانمان و از سویی دیگر، حفظ خاطره شیرین این شب دانست.

    رئیس دانشگاه در ادامه این نشست ضمن پیگیری آمار نمونه های تشخیصی کرونا طی روز گذشته تاکنون در فارس؛ به بررسی آمار مبتلایان، علت های جان باختن مبتلایان طی ۲۴ ساعت گذشته، آخرین وضعیت افراد بستری و بهبودیافته و روند خدمت رسانی به مبتلایان و موارد مشکوک در مراکز درمانی پرداخت.

    بهنام لشگرآرا ، رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت  دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه مهمانی ها و دورهمی‌ های کوچک بیشترین تاثیر را در شیوع بیماری کووید۱۹ دارند اظهار امیدواری کرد که مردم به حرمت سختی ‌هایی که کادر بهداشت و درمان در این مدت متحمل شده اند، مهمانی و دورهمی های خانوادگی و جشن شب یلدا را به سال آینده موکول کنند و در خانه بمانند تا با قطع زنجیره کرونا شاهد استمرار روند کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری باشیم.

    رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت  دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: هر چند روند بستری مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن با اجرای محدودیت‌های هوشمند در کشور، تا حدودی کاهش نسبی داشته است، اما هنوز شرایط در بسیاری از شهرها و استان‌ های کشور شکننده است و بیم آن می ‌رود تحت تاثیر برخی سهل ‌انگاری ها و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، بار دیگر شاهد افزایش روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری باشیم.

    وی اضافه کرد: بر اساس آخرین تحقیقات موجود در دنیا، مهمانی ها و دورهمی‌ های کوچک بیشترین تاثیر را در شیوع بیماری کووید۱۹ دارند. از طرفی با توجه به فرا رسیدن فصل سرد سال و بسته بودن درب و پنجره ها در منازل و نبود تهویه مناسب در محیط های سربسته، قدرت انتقال ویروس بیشتر شده و به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

    لشگر آرا ادامه داد : بنابراین انتظار می رود مردم مهمانی و دورهمی های خانوادگی و جشن شب یلدا را به سال آینده موکول کنند و در شب یلدا به صورت تلفنی و یا آنلاین، به کمک شبکه‌ های اجتماعی با دوستان و آشنایان خود تماس برقرار کنند.

    افزایش آمار جانباختگان کرونا در فارس به ۲ هزار و ۸۴۴ نفر

    معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از جان باختن ۱۲ هم استانی مبتلا به کووید ۱۹ طی روز گذشته تا کنون در فارس خبر داد و اضافه کرد: با افزوده شدن موارد جدید، از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، دو هزار و ۸۴۴ هم استانی را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده ایم.

    عبدالرسول همتی ، مجموع بهبودیافتگان این بیماری را نیز که از ابتدای شیوع تاکنون از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند، ۱۵۰ هزار و ۱۱۹ نفر اعلام کرد.

    وی  با بیان اینکه بر اساس آخرین بررسی آمارهای این بیماری در ماه آذر، ۵۴ درصد از مبتلایان به کووید۱۹ استان را مردان و ۴۶ درصد را بانوان تشکیل می دهند، اعلام کرد: در این بازه زمانی ۵۸ درصد از جانباختگان ناشی از این بیماری، مردان و ۴۲ درصد از جانباختگان آذر سال جای نیز، بانوان هستند.

    او با اعلام اینکه پنج و سه دهم درصد از آمار مبتلایان در آذر سال جاری را کارکنان بهداشت و درمان درگیر با کرونا تشکیل داده اند، یاد آور شد: این آمار نسبت به میزان ۱۰ درصدی ماه گذشته کاهش یافته است.

    این مقام مسوول در دانشگاه با اشاره به اینکه ۹ و نیم درصد جانباختگان در گروه سنی زیر ۵۰ سال هستند، در حالی که ۸۲ درصد از مبتلایان در این گروه سنی هستند، تاکید کرد: لازم است مراقب از سلامت سالمندان و مبتلایان دارای بیماری زمینه ای را جدی بگیریم.

    میانگین سنی مبتلایان و جانباختگان کووید ۱۹ در فارس

    دکتر همتی میانگین سنی مبتلایان به کووید۱۹ را در استان، ۴۳ سال اعلام کرد و افزود: میانگین سنی جانباختگان ناشی از این بیماری نیز در آذر سال جاری، ۶۹ سال بوده است که هر دو آمار یاد شده نسبت به ماه گذشته، افزایش یافته است.

    معاون بهداشت دانشگاه با توجه به کاهش آمار ابتلا، بستری و جان باختن مبتلایان، ضمن تقدیر از مردم برای رعایت اصول بهداشتی در این بحران با تاکید بر عزم جدی همگانی برای ادامه روند رعایت اصول بهداشتی، از عموم مردم خواست تا ضمن استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در دورهمی های خانوادگی و تجمعات؛ شست و شو و ضدعفونی کردن مرتب دست ها و رعایت فاصله فیزیکی را نیز جدی بگیرند تا شاهد کاهش بیشتر این آمار باشیم.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *