×
×

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس
پایان وحشت کودکان بر زخم‌های ماندگار

  • کد نوشته: 3420
  • ۱۳۹۹-۰۳-۱۱
  • ۰
  • گرم شدن هوا، آغاز فصل فعالیت پشه خاکی ناقل بیماری پوستی سالک است که هر ساله ساکنان مناطق شمالی گلستان به خصوص کودکان را با گزیدن‌های گاه و بی‌گاه و به جای گذاشتن زخمی همیشگی بر سر و بدن آزار می‌دهد؛ زخم‌هایی که با ادامه روش‌های پیشگیرانه قرار است برای همیشه از صورت و یاد این بچه‌ها پاک شود.
    پایان وحشت کودکان بر زخم‌های ماندگار
  • تبلیغ هدفمند

    گرم شدن هوا، آغاز فصل فعالیت پشه خاکی ناقل بیماری پوستی سالک است که هر ساله ساکنان مناطق شمالی گلستان به خصوص کودکان را با گزیدن‌های گاه و بی‌گاه و به جای گذاشتن زخمی همیشگی بر سر و بدن آزار می‌دهد؛ زخم‌هایی که با ادامه روش‌های پیشگیرانه قرار است برای همیشه از صورت و یاد این بچه‌ها پاک شود.

    در گنبدکاووس بویژه نقاط مرزی این شهرستان، هر ساله صدها نفر توسط پشه ناقل این بیماری گزیده می‌شوند که در بسیاری موارد به دلیل رعایت نشدن نکات پیشگیرانه و درمان نکردن به‌موقع، مبتلایان باید آثار باقی مانده از بیماری را تا پایان عمر تحمل کنند.

    درمان نکردن به موقع و رعایت نشدن نکات بهداشتی، از جمله عواملی است که رد گزش این پشه ها را برای مدت طولانی و حتی تا آخر عمر بر چهره آنان باقی گذاشته و آنان را به تحمل بیماری پوستی ناشی از آن مجبور می کند.

    لیشمانیوز یا سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت همراه با درد و زخم شایع در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که انگل آن از حیوانات جونده به ویژه نوعی موش صحرایی و از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

    در صورت درمان بموقع، این بیماری پوستی در مدت ۶ ماه تا یک سال بهبود خواهد یافت اما بی توجهی به درمان باعث می‌شود تا در محل زخم، یک جوشگاه فرو رفته ایجاد شده و به صورت دایم باقی بماند.

    پایان وحشت کودکان بر زخم‌های ماندگار
    پایان وحشت کودکان بر زخم‌های ماندگار

    رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس روز شنبه به ایرنا گفت: از امروز شنبه مرحله نخست مبارزه با سالک در ۲۹ کانون این بیماری در بخش مرکزی و ۳۹ کانون در بخش مرزی داشلی برون این شهرستان آغاز شد.

    عبدالرحیم پالیده افزود: این طرح با همکاری دستگاه‌های مختلف، دهیاران و بخشداران با هدف پیشگیری از شیوع بیماری سالک، تا شعاع هزار متری اطراف روستاهای در معرض خطر این بیماری با انجام طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی آغاز شده و به مدت ۲۰ روز ادامه دارد.

    وی ادامه داد: سالک یک بیماری پوستی مدت همراه با درد و زخم است که انگل آن از نوعی موش صحرایی و از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود که با اجرای این طرح، لانه‌های فعال این موش شناسایی، تخریب و سپس طعمه سمی در آن قرار می‌گیرد.

    رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس خاطرنشان کرد: در تیرماه نیز مرحله بعدی مبارزه با بیماری سالک در روستاهای در معرض خطر شهرستان اجرا خواهد شد.

    به گفته پالیده پارسال ۷۶۴ نفر در گنبدکاووس به بیماری سالک مبتلا شدند که این آمار در مقایسه با ۹۲۵ نفر مبتلای سال ماقبل، نشان دهنده کاهش ۱۶۱ نفری است.

    وی اظهارداشت: کودکان بدلیل ناتوانی در دفع حشرات و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن بیشتر در معرض خطر ابتلا به سالک قرار دارند و بیشترین موارد ابتلا به سالک مربوط به بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس است.

    رییس شبکه بهداشت گنبدکاووس نیز به ایرنا گفت: ابتلا به سالک در این شهرستان پارسال در مقایسه با سال ۹۷ حدود ۱۰ درصد کاهش یافته اما همچنان باید مبارزه با مخزن ناقل این بیماری در مراحل مختلف اجرا شود.

    فرهاد بدیعی رعایت توصیه‌های بهداشتی پیشگیرانه و درمان بموقع بیماری، نریختن زباله و نخاله های ساختمانی و نگهداری نکردن دام در نزدیکی محل سکونت، استفاده از پشه بند، نصب توری در مقابل در و پنجره ها، استفاده از لباس‌های آستین بلند هنگام غروب و در طول شب و استفاده از پمادهای دور کننده حشرات را در مصون نگه داشتن از نیش پشه ناقل بیماری سالک موثر دانست.

    وی همچنین از فعال بودن پنج مرکز درمانی علیه بیماری سالک در گنبدکاووس خبر داد و گفت: افراد مبتلا پس از مشخص شدن علایم بیماری می توانند به این مراکز در روستای داشلی برون، قره‌محمدتپه و کرند و شهرهای اینچه برون و گنبدکاووس مراجعه کنند.

    رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس یادآور شد: هزینه درمان سالک که به ۲ روش موضعی و عضلانی انجام می‌شود، رایگان است.

    شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *