×
×

مشکلات بانوان مهارت‌آموز فنی و حرفه‌ای

  • کد نوشته: 4252
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۲
  • ۰
  • مهارت‌آموزی، راهکار توصیه‌شده و مهم کسب درآمد اقشار جامعه به‌ویژه بانوان و دانش‌آموختگان برای ورود به بازار کسب و کار است اما فراگیری این مهارت‌ها به دلیل نبود مراکز دولتی برای زنان گنبدی مستلزم پرداخت شهریه‌های زیاد بوده و به همین دلیل بسیاری را از یادگیری حرفه جدید منصرف می‌کند.
    مشکلات بانوان مهارت‌آموز فنی و حرفه‌ای
  • تبلیغ هدفمند

     مهارت‌آموزی، راهکار توصیه‌شده و مهم کسب درآمد اقشار جامعه به‌ویژه بانوان و دانش‌آموختگان برای ورود به بازار کسب و کار است اما فراگیری این مهارت‌ها به دلیل نبود مراکز دولتی برای زنان گنبدی مستلزم پرداخت شهریه‌های زیاد بوده و به همین دلیل بسیاری را از یادگیری حرفه جدید منصرف می‌کند.

    گرایش بانوان به کارآفرینی و راه اندازی واحدهای تولیدی کوچک و خانگی در سال‌های اخیر بنا به دلایلی از جمله مشکلات اقتصادی، مسوولیت سنگین سرپرستی خانوار و یا تمایل افراد برای مشارکت در اداره معیشت خانواده بیشتر شده که موفقیت در این مسیر مستلزم ارایه آموزش های بیشتر است.

    با وجود تاکید مسوولان بر ضرورت حرفه آموزی، بانوان گنبدی برای ورود به بازارکار مجبور به حضور در آموزشگاه‌های آزاد و پرداخت هزینه‌های زیاد آن هستند.

    حمیده سعیدی یکی از بانوان گنبدی گفت:‌ پس از فوت همسرم برای تامین مخارج زندگی باید وارد بازار کار می‌شدم اما نبود مرکز فنی‌ و حرفه‌ای دولتی باعث شد برای مهارت آموزی در رشته خیاطی به یکی از آموزشگاه های آزاد گنبد مراجعه کنم.

    مشکلات بانوان مهارت‌آموز فنی و حرفه‌ای
    مشکلات بانوان مهارت‌آموز فنی و حرفه‌ای

    وی افزود: بعد از گذشت مدتی از شرکت در کلاس‌های آموزشی به دلیل شهریه بالا از ادامه حضور انصراف دادم و با همکاری یکی از دوستان به تهیه انواع ترشی روی آوردم.

    وی اظهارداشت: هزینه آموزش مقدماتی خیاطی در یک دوره ۲.۵ ماه در آموزشگاه های آزاد گنبد بیش از ۲۰ میلیون ریال است که اگر بخواهیم رشته‌های مانتودوزی یا لباس مجلسی و عروس را هم یاد بگیریم باید میلیون ها تومان فقط صرف نام نویسی در کلاس ها کنیم.

    عصمت شهرکی از دیگر بانوان گنبدی هم از نبود مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای برای زنان گله کرد و از مسوولان خواست با ایجاد این مرکز زمینه حضور بیشتر بانوان در عرصه اجتماع و کمک به معیشت خانواده را فراهم کنند.

    وی با اشاره به تعطیلی چندماهه واحدهای اقتصادی و بیکاری همسرش پس از شیوع کرونا و مشکلات پیش‌آمده برای تامین مخارج زندگی گفت: تابستان امسال می‌خواهم با مهارت آموزی در یک از رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای و ایجاد اشتغال خانگی کمک خرج زندگی باشم اما پرداخت شهریه آموزشگاه‌های آزاد از توان ما خارج است.

    وی اضافه کرد: مسوولان از چند سال قبل قول افتتاح مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران گنبدکاووس را دادند اما هنوز زمان بهره برداری از آن معلوم نیست.

    بر اساس جستجوی خبرنگار ایرنا از مراکز فنی و حرفه‌ای آزاد گنبدکاووس مشخص شد که گذران دوره مقدماتی رشته خیاطی با عنوان نازک دوزی زنانه درجه ۲ نیازمند پرداخت ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال شهریه، رشته‌های مانتودوزی ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار ریال و لباس شب و عروس ۱۷ میلیون و ۹۳۰ هزار ریال است و برای رشته‌های دیگر مانند زیورآلات سنتی باید مبالغ بیشتر پرداخت شود.

    رییس آموزش فنی و حرفه ای گنبدکاووس روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: عملیات ساخت مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران این شهرستان که از سال ۹۰ آغاز شده تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تخصیص ۷۰ میلیارد ریال اعتبار تا سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد.

    محمدرضا ملکان افزود: تلاش می کنیم با توجه به اعتراض زیاد بانوان به هزینه‌های زیاد ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون ریالی شهریه آموزشگاه‌های آزاد این شهرستان، رشته‌های مورد تقاضای زنان در مرکز آموزش دولتی راه اندازی شود.

    وی همچنین گفت که هزینه دریافت شده در آموزشگاه های خصوصی و آزاد بر اساس نرخ مصوب کشوری دریافت می شود و این مراکز دخل و تصرفی در مقدار آن ندارند.

    وی افزود: در طول سال با همکاری ادارات و دانشگاه‌ها، دوره‌های آموزشی برای زنان سرپرست خانوار دوره آموزشی رایگان و برای دانشجویان دختر دانشگاه کشاورزی و بانوان ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق آسیب پذیر در رشته‌های محدود عمران و معماری، خیاطی، پرورش قارچ، گلیم بافی و پرورش گیاهان دارویی با حداقل هزینه برگزار می‌شود.

    رییس آموزش فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس ادامه داد: پارسال ۲ هزار و ۹۲۰ نفر در دوره‌های آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد گنبدکاووس شرکت کردند که ۲ هزار و ۱۴۰ نفر از آنان زنان بودند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *