×
×

با گذشت ۳۷ روز
همچنان۴۰ راه روستای حاشیه رودخانه کاجو قصرقند مسدود است

  • کد نوشته: 6062
  • ۱۳۹۹-۰۵-۰۷
  • ۰
  • مسیر ارتباطی بیش‌از ۴۰ روستای حاشیه رودخانه کاجو قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر از ۳۷ روز گذشته در پی باران‌ها مونسون و طغیان رودخانه همچنان بسته است.
    همچنان۴۰ راه روستای حاشیه رودخانه کاجو قصرقند مسدود است
  • تبلیغ هدفمند

    مسیر ارتباطی بیش‌از ۴۰ روستای حاشیه رودخانه کاجو قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر از ۳۷ روز گذشته در پی باران‌ها مونسون و طغیان رودخانه همچنان بسته است.

    روستاهای محدوده رودخانه کاجو از نزدیکی سد زیردان تا هزارهای، حمیری، عزیزآباد، منطقه کوشاتها، شادیگور، جنگل و تا دهیرک و پتهک راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آنها از بستر رودخانه می‌گذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته می‌شود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکان‌پذیر است.

    براثر بارندگی‌های بیش از یک ماه اخیر در ارتفاعات قصرقند و طغیان پی در پی رودخانه کاجو راه دسترسی۲۳ روستای حاشیه این رودخانه شامل کلوک، جنگل، گرداک، دهداتی، شادکام دپ، گتیک، تتران دپ، آزادگز، درواسک، انجیرکی، ازلان دپ، گربن، گوندرمان، کلاتینک دپ، پادکوپ، گروتک(میرآباد)، دیوالی، میرچ، سرمیرچ، کرکوم دپ (کودآپ)، هواران، دهیرک، پتهک و سرکاجه با جمعیتی حدود ۶ هزار نفر از حدو یک هفته پیش بسته شده و مردم این مناطق دسترسی به مرکز شهرستان ندارند.

    منطقه کوشاتها از روستای شادیگور، کوشات اول، کوشات وسط، کوشات پایین، بوفکان، چریتی، کهیران گواش نیز همین وضعیت را دارند.

    بارندگی‌های فصلی جنوب سیستان و بلوچستان در این فصل مونسون از قبل از تیرآغاز و در یک ماه اخیر به اوج رسیده و با هر بارندگی تلفن این روستاها نیز قطع و دسترسی به روستاییان سخت می‌شود به همین سبب ضروریست برای تکمیل پروژه راه و زیرساخت‌های تلفن و اینترنت و امکانات بهداشتی ودرمانی آن چاره اندیشی اساسی شود.

     با توجه به حجم بالای آب رودخانه تا فروکش کردن سیلاب امکان تسطیح و رگلاژ مسیرها مقدور نیست، علاوه بر این ارتباط ۱۲ روستای دهستان حمیری از بخش ساربوگ قصرقند شامل هزاره ای، بگ، کلمت، توکل و تا نزدیک سد زیردان نیز به مرکز بخشو شهرستان قطع است. 

    همچنان۴۰ راه روستای حاشیه رودخانه کاجو قصرقند مسدود است
    همچنان۴۰ راه روستای حاشیه رودخانه کاجو قصرقند مسدود است

    تلاش‌های فرماندار، مسوولان محلی و نیروهای امدادی برای خدمات رسانی به مردم روستاهای حاشیه رودخانه کاجو تاکنون بی نتیجه بوده و برخی از اهالی محل در تماس‌هایی با خبرنگار ایرنا خواستار تسریع در امداد رسانی و رفع مشکلات ارتباطی و از همه مهمتر ساخت پل حمیری و روستاهای کاجو و تکمیل جاده ۴۰ کیلومتری شدند.

    غفور بلوچ از اهالی روستاهای کاجو به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مردم برای تامین موادغذایی و نیازمندی‌های خود در سخت‌ترین شرایط ممکن قرار دارند زیرا موتور سیکلت و خودروی سواری امکان تردد در عرض رودخانه پرآب کاجو را ندارند.

    وی گفت: وقتی به مسوولان می‌گوییم به داد هزاران مردم ساکن در حاشیه روخانه برسید در جواب می‌گویند« تا زمان فروکش کردن آب هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و برای تکمیل راه و ساخت پل اعتبار کلان نیاز دارد که با این اعتبارات اندک تخصیص یافته به قصرقند نمی‌توان کاری پیش برد».

    بلوچ با اشاره به اینکه از مسوولان کشوری درخواست داریم از روستاهای درگیر سیلاب کاجو بازدید و از نزدیک گرفتاری‌های شبانه روزی را یکبار برای همیشه مرتفع کنند، تصریح کرد: مردم بسیاری از روستاها از جمله جنگل و گرداک بصورت پیاده روی بطرف روستای چوت آباد بیش از پنج کیلومتر را طی تا موادغذایی تهیه کنند.

    وی ادامه داد: اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه بر اثر سیلاب تخریب شده و خانه‌های خشتی گلی مردم یکی پس از دیگری در حال تخریب و فروریختن است.

    یوسف بلوچ از اهالی روستای گرداک کاجو نیز گفت: ۲۸ بار در حدود ۴۰ روز گذشته سیلاب آمده و هر روز شاهد طغیان رودخانه هستیم که در این شرایط سبزآپ(آب زلال جاری در رودخانه) نیز مانند سیل زیاد است و خودروهای سواری و موتور سیکلت توان تردد را ندارند.

    وی گفت: تنها خودروی تویوتا و شاسی بلند با مشکلات فراوان امکان تردد در رودخانه کاجو را دارند.

    عبدالله هوتی از روستای حمیری نیز بیان کرد: اهالی چندین روستای حمیری تا عزیزآباد همیشه در پشت رودخانه گرفتار هستند و بارها در سال‌های گذشته دانشجویان برای امتحانات جا مانده‌اند و مردم هم در حسرت تهیه مواد غذایی بودند.

    فرماندار قصرقند نیز داظهارداشت: در طول سال‌های اخیر بارها مسائل و مشکلات مردم روستاهای حاشیه رودخانه کاجو پیگیری شده اما تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

    رحیم بخش پاک اندیش اظهارداشت: به همراه مسوولان دستگاه‌های دست اندرکار و امدادی و بهداشتی به منظور بررسی وضعیت روستاها و برنامه ریزی لازم برای بازگشایی مسیر پس از فروکش کردن آب و انتقال بیماران از روستاهای حوزه کاجو در حد توان انجام شده است.

    وی افزود: باتوجه به حجم بالای آب و عدم امکان حمل مواد غذایی با خودرو، در بین بیش‌از ۴۰ روستا در طول کل حاشیه رودخانه از سد زیردان تا حمیری و بالادست قصرقند تا دهیرک کاجو همیشه مشکل داریم.

    فرماندار قصرقند ادامه داد: باتوجه به اینکه حجم آب موجود مانع  بازگشایی مسیر است پس از فروکش کردن سیلاب عملیات تسطیح و بازگشایی راه‌های ارتباطی حوزه کاجو نیز آغاز می‌شود.

    تکمیل جاده قصرقند به کاجو نیازمند ۹۰ میلیارد تومان اعتبار است

    فرماندار قصرقند با اشاره به سرگردانی و بی‌اطلاعی از مردم بیش‌از ۴۰ روستا با حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت حوزه مسیر رودخانه کاجو در زمان بارندگی‌ها ادامه داد: طول جاده دسترسی حوزه کاجو در مجموع ۵۴ کیلومتر است که در پنج سال گذشته ۲۰ کیلومتر آن بازگشایی شده و ۳۴ کیلومتر باقی‌مانده حداقل ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

    وی با قدردانی از تلاش مسوولان بویژه بنیاد مستضعفان بیان کرد: قصرقند با جمعیت ۶۵ هزار نفر اعتبارات سال گذشته آن در تمام بخش‌ها  ۸۵ میلیارد تومان بوده که حدود ۳۳ درصد اختصاص پیدا کرده است.

    پاک اندیش گفت: با پیگری‌های مکرر قرار است برای بازگشایی راه کاجو در بازه زمانی سه ساله در فاز اول ۲۸ میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان و از منابع استانی۲ میلیارد تومان تخصیص پیدا کند.

    وی افزود: از اول تیر تاکنون هر روز شاهد طغیان رودخانه کاجو هستیم و با این وضعیت امکان دسترسی زمینی به روستاها نیست ولی با این وجود ۲ مورد بیمار اورژانسی با تلاش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به وسیله بالگرد به مراکز بهداشتی و درمانی انتقال پیدا کردند.

    فرماندار قصرقند با بیان اینکه بسته موادغذایی از سوی بنیاد علوی آماده شده و چندین هفته است که امکان تردد خودرو به روستاهای کاجو وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بزودی یکهزار و ۲۰۰ بسته غذایی در بین خانوارهای ساکن در آن منطقه توزیع می‌شود.

    ویگفت: در بخش کشاورزی برق و راه خسارت بیشتری داشتیم لذا انتظار داریم مسوولان کشوری توجه ویژه برای تکمیل راه کاجو و ساحت پل ها و ابنیه فنی اقدامات لازم را انجام دهند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *