×
×

اجرای طرح‌های جدید در انتظار بازار مسکن کرمان

  • کد نوشته: 6516
  • ۱۳۹۹-۰۵-۱۵
  • ۰
  • تامین مسکن به‌ عنوان نیاز اولیه زندگی بشر همواره مطالبه مردم بوده و در این زمینه دولت علاوه بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مسکن دولت‌های گذشته، بازآفرینی شهری و روستایی، طرح نوین اقدام ملی مسکن را برای کمک به هموطنان و هم‌استانی‌های کرمانی راه‌اندازی کرده که این اقدامات علاوه بر پوشش نیاز جامعه، در شرایط تحریم‌ها قیمت مسکن را کنترل می‌کند.
    اجرای طرح‌های جدید در انتظار بازار مسکن کرمان
  • تبلیغ هدفمند

    تامین مسکن به‌ عنوان نیاز اولیه زندگی بشر همواره مطالبه مردم بوده و در این زمینه دولت علاوه بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مسکن دولت‌های گذشته، بازآفرینی شهری و روستایی، طرح نوین اقدام ملی مسکن را برای کمک به هموطنان و هم‌استانی‌های کرمانی راه‌اندازی کرده که این اقدامات علاوه بر پوشش نیاز جامعه، در شرایط تحریم‌ها قیمت مسکن را کنترل می‌کند.

    دولت از ابتدا با شعار مردم‌مداری و جذب اعتماد عمومی جامعه با اخذ رای حداکثری مردم فعالیت خود را آغاز کرد و در راستای عمل به‌وعده‌های خود با انعقاد تفاهم‌نامه برجام توانست بخشی گسترده از تحریم‌های بین‌المللی به‌عنوان ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را لغو کند و در سال‌های ابتدایی پس از برجام تورم کشور را تا حدی کنترل کرد که این امر دستاوردی بزرگ در سال‌های پس از انقلاب اسلامی تلقی ‌شد.

    با خروج بک‌جانبه آمریکا از برجام و اعمال فشار بر دیگر کشورها برای کاهش مراودات تجاری با ایران و پس از آن شیوع ویروس کرونا اقتصاد کشور را دچار یک شوک بیرونی کرد و این ۲ پدیده بر قیمت بسیاری از کالاها از جمله مسکن و بر زندگی مردم به‌ویژه بخش متوسط و ضعیف جامعه بیش از سایر بخش‌ها تاثیر گذاشت.

    در چنین شرایطی هیات دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های متولی ملی و استانی در پی رفع این مشکلات برآمدند و طرح‌های خود را از محلات هدف با توجه به آسیب‌پذیری ساکنان آن، به‌ویژه در مناطق روستایی، حاشیه‌ای و بافت فرسوده با طرح‌های مختلف مسکن روستایی و بازآفرینی شهری آغاز کردند.

    این طرح‌ها به‌ویژه از راه هدف‌گذاری سالانه ۲۱ محله برای ارتقای سطح خدمات و احداث مسکن مقاوم در مناطق حاشیه‌ای و بافت فرسوده و احداث ۲۸ هزار واحد مسکن مقاوم در مناطق روستایی با بخشی گسترده از جمعیت کمتر برخوردار، به‌سرعت تاثیر خود را در استان حادثه‌خیز کرمان نشان داد. 

    دولت همچنین برای تامین مسکن مناطق شهری با قیمت مقرون به‌صرفه و همچنین کنترل بازار، اقدامات دولت‌های گذشته در طرح نیمه‌تمام مسکن مهر را نیز به‌ سرعت ادامه داد و تاکنون بنا بر اعلام مسئولان تنها ۴۰۰ واحد، آن هم با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد از این طرح‌ها باقی مانده‌است که این پروژه نیز موجب خانه‌دار شدن بخشی وسیع از جمعیت استان کرمان و کشور شد.

    اقدامات دولت اما به مسکن مهر و روستایی و بازآفرینی شهری محدود نشد و این‌بار با استفاده از ظرفیت زیرساخت‌ها و امکانات دولتی و همچنین ارائه تسهیلات و تخفیفات، طرحی نوین به‌عنوان اقدام ملی مسکن را در راستای کنترل افزایش قیمت‌های ناشی از کرونا و تحریم‌ها و همچنین تامین نیاز مسکن بخشی گسترده از جمعیت فاقد مسکن کشور و استان کرمان کلید زد و اکنون یکهزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح‌های مختلف از جمله مسکن مهر و اقدام ملی مسکن در مرحله بهره برداری قرار گرفته که طی روزهای آینده با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری افتتاح می‌شود و مابقی طرح‌ها نیز مراحل اجرایی خود را می‌گذراند.

    دولت با واگذاری زمین ارزان تولید مسکن در کرمان را رونق ببخشد

    رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان کرمان با اشاره به پیش‌نیازهای استان در حوزه مسکن گفت: دولت با ارائه مشوق‌های بانکی، تخفیف در صدور پروانه ساختمانی و واگذاری زمین ارزان قیمت به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان مسکن و همچین وام‌های کم‌بهره و بلندمدت به خریداران به رونق بخش مسکن کمک کند.

    محسن شهریاری افزود: با توجه به اینکه بخش مسکن یکی از مهمترین ارکان اقتصاد کشور محسوب می‌شود باید در بُعد اقتصاد کلان برنامه‌ریزی لازم از سوی دولت برای افزایش تولید و مهار قیمت‌ها انجام گیرد.

    وی اظهار داشت: بهترین راهکار برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن در استان کرمان هدایت سرمایه‌های سرگردان به این بخش و کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها است که متاسفانه این سرمایه‌ها اکنون عموما به سمت خرید و انباشت ارز و طلا روانه بازار می شود.

    کارشناس املاک استان کرمان گفت: قیمت فروش و اجاره مسکن در استان کرمان طی سال گذشته و اوایل امسال سیر صعودی داشته و حضور واسطه‌ها و دلالان بر افزایش قیمت املاک دامن زده است.

    وی با بیان اینکه قیمت املاک در سایت‌های مجازی نیز می تواند موجب افزایش شدید قیمت املاک شود اظهار داشت: یکی دیگر از دلایل بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن در این استان افزایش غیرقابل قبول نرخ عوارض و صدور پروانه ساختمانی است و گرانی قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد هم از دیگر عوامل قیمت تمام شده مسکن تلقی می‌شود.

    شهریاری تصریح کرد: در صورتی که طرح اقدام ملی مسکن به صورت صحیح اجرا شود قطعاً نتایج مطلوبی در بازار مسکن به‌دنبال خواهد داشت .

    بیش از ۳۳ هزار نفر متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در کرمان شدند

    اجرای طرح‌های جدید در انتظار بازار مسکن کرمان
    اجرای طرح‌های جدید در انتظار بازار مسکن کرمان

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: ۳۳ هزار ۶۴۱ نفر متقاضی استان کرمان تا به امروز در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده که ۱۱ هزار و ۸۶۷ نفر از آنان واجد شرایط تشخیص داده شدند و در تایید افراد ثبت نام شده نسبت به میانگین کشور عقب هستیم و حداکثر ثبت نام یکهزار و ۵۰۰ نفر نهایی شده است.

    علی حاجی‌زاده افزود: این افراد باید جهت تایید مدارک ثبت‌نام به ادارات راه و شهرسازی شهرستان خود مراجعه کنند و تعهدنامه رسمی را تحویل دهند و پس از احراز هویت، تاییدیه در سامانه و افتتاح حساب در بانک مسکن، متقاضیان نسبت به واریز ۴۰ میلیون تومان اقدام کنند.

    رفع مشکل آب و زمین طرح اقدام ملی مسکن

    وی اضافه کرد: طرح اقدام ملی مسکن استان کرمان با مشکل تامین آب در برخی مناطق از جمله شهر کرمان و سیرجان روبرو شد و این مشکل با حضور شرکت آب و فاضلاب و دستگاه های مرتبط پیگیری و مشکل سیرجان رفع شد.

    دبیر شورای مسکن استان کرمان گفت: مشکل بخشی از اراضی دولت در غرب شهر کرمان نیز رفع شده و برای بخشی از شهر موضوع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

    وی بیان داشت: تامین آب اراضی اقدام ملی مسکن در ضلع شرقی کرمان همچنان پابرجا است که بخشی از آن متعلق به فرهنگیان است و برای تامین مسکن سه هزار نفر از متقاضیان مورد استفاده قرار می گیرد.

    حاجی‌زاده تاکید کرد: برای تکمیل شبکه آبرسانی به منابع شرکت آب و فاضلاب نیاز داریم که اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان آمادگی پیگیری آن را دارد و این امر از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیری می شود.

    وی افزود: تمامی اراضی طرح اقدام ملی مسکن در داخل محدوده قانونی شهر قرار دارند و خدمات دهی به آنان جزو وظیفه ذاتی دستگاه های خدمات‌رسان محسوب می شود که باید با کاربری مسکونی خدمات زیربنایی را تامین کنند.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان یادآور شد: تفاهم نامه وزیر راه و شهرسازی با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای تمامی شهرها و استان‌ها صورت گرفته لذا واگذاری با اولویت تامین زمین اراضی در اختیار ستاد اجرایی انجام می شود.

    وی افزود: از مجموع ۶۵ هکتار زمین طرح اقدام ملی مسکن استان کرمان، ۲۵ هکتار با دریافت مصوبه کمیسیون ماده پنج، کاربری مسکونی دریافت کردند و با هماهنگی شهرداری کارهای سند در حال انجام است.

    پروانه ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن مشمول ۵۰ درصد تخفیف می‌شود

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: ۵۰ درصد تخفیف هزینه‌های صدور پروانه‌های ساختمانی در طرح اقدام ملی مسکن تا زمان تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی و یا مصوبه هیات وزیران از سوی شهرداری‌ها لحاظ می‌شود.

    وی افزود: در صورت و تصویب نشدن این قانون پس از پایان پروژه در مدت زمان ۲۴ تا ۳۶ ماه شهرداری ها مبلغ(۵۰ درصد ) را از شرکت های تعاونی مسکن دریافت خواهند کرد.

    حاجی‌زاده اظهار داشت: ملاک معرفی تعاونی‌های مسکن به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تائیدیه اداره‌کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان است و شرکت تعاونی‌هایی به مردم معرفی خواهند شد که دارای سابقه درخشان و موفق باشند و مجوزات لازم را اخذ کرده باشند.

    وی گفت: پس از اطلاع رسانی دقیق از سوی ادارات‌کل راه و شهرسازی، بهزیستی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تمامی اعضای تعاونی مسکن مددجویان بهزیستی در راستای اتمام و تعیین تکلیف پروژه ۱۹۲ واحدی مسکن آنان، هریک اعضای تعاونی مسکن مددجویان که واریز وجه سهم آورده خود را پرداخت نکنند، حذف خواهند شد. 

    ۴۰۰ واحد مسکن مهر با پیشرفت بالای ۸۵ درصد در کرمان باقی مانده است

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه دولت طرح مسکن مهر را با سرعت در استان‌ اجرایی کرده است عنوان کرد: در مجموع میزان ۴۰۰ واحد از پروژه مسکن مهر استان در شهرهای بم، بافت و کرمان با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد باقی مانده است.

    حاجی‌زاده ادامه داد: افراد بدحساب در سایر پروژه های تفاهم‌نامه‌های سه جانبه چنانچه سهم آروده بر اساس مصوبات شورای مسکن استان را پرداخت نکنند، پس از اخطاریه اداره کل راه و شهرسازی استان حذف خواهند شد.

    وی با اشاره به احداث واحدهای تجاری سایت مسکن مهر زرند که متاسفانه کار واگذاری آنان انجام نشده از مصوبه این نشست مبنی بر خارج سازی سندعرصه آنان که تفکیک هم شده از رهن بانک ملی جهت واگذاری آن واحدها تجاری به مردم خبرداد. 

    ۲۱ محله کرمان هدف بازآفرینی سکونتگاه غیررسمی شد

    حاجی زاده با بیان اینکه برنامه توسعه عمران شهر کرمان در سال های گذشته تدوین شده گفت: شهر کرمان نزدیک به ۱۳ هزار هکتار است لذا بازنگری توسعه عمران کرمان را در برنامه داریم.

    وی ادامه داد: پس از ابلاغ قانون احیای بافت های فرسوده در سالهای اخیر این وظیفه طبق قانون برنامه ششم توسعه برعهده دولت قرار گرفت که سالانه ۲۷۰ محله از سکونتگاه های غیر رسمی مورد احیا قرار گیرد و بر این اساس سطح زندگی باید متوسط کیفیت خدمت در داخل شهر باشد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بیان داشت: در بودجه سنواتی وزارت راه و شهرسازی اقداماتی در این راستا انجام داده و در قانون برنامه ششم توسعه نیز این تکلیف برعهده تمامی دستگاه های اجرایی گذاشته شده که باید اعتباراتی در جهت احیای بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی هزینه کنند.

    وی افزود: ۲۱ محله در استان کرمان به عنوان محلات هدف بازآفرینی شهری پایدار مورد تصویب ستاد قرار گرفته و عملیات های اجرایی آن انجام شده است.

    دولت ۲۸ هزار واحد مسکن روستایی در کرمان احداث کرد

    مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان نیز گفت: تولید مسکن در بخش روستایی از جمله نوسازی، بازسازی و مقاوم‌سازی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان دولت دهم در این استان ۱۵۴ هزار واحد بوده که ۲۸ هزار واحد مسکن آن از آغاز دولت یازدهم تا پایان سال ۹۸ احداث شده است.

    علی‌اکبر سلطانی‌نژاد با اشاره به رونق بازار تولید و احداث مسکن شهری و روستای طی دولت تدبیر و امید در استان کرمان گفت: دولت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سالیان اخیر برای کاهش اثرات این بلایا با پروژه‌هایی همچون طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سوانح یا در معرض آسیب اقدام به مقاوم‌سازی واحدهای غیرمقاوم و فرسوده روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر کرده است.

    وی اظهار داشت: بر اساس آمار و اطلاعات استخراج شده از خروجی سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ کماکان حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکونی روستایی و فاقد مشخصات فنی و مهندسی در استان کرمان وجود دارد که بر اساس وظایف قانونی محوله، بنیاد مسکن با اجرای طرح‌های یاد شده برای مقاوم سازی این تعداد از واحدها برنامه‌ریزی می‌کند.

    مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: تعداد کل واحدهای احداث شده توسط این بنیاد از محل مسکن مهر و مسکن محرومان و مشارکتی از بدو آغاز انقلاب تا پایان دولت دهم هشت هزار و ۷۳۱ واحد می‌باشد.

    وی بیان داشت: تمامی مسکن شهری احداث شده و تکمیل واحدهای مسکن مهر از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال ۹۸ توسط بنیاد مسکن در استان کرمان بالغ بر هفت هزار و ۷۲۱ واحد بوده است.

    سلطانی‌نژاد افزود: عملیات اجرایی تعداد بیش از ۲ هزار واحد مسکونی از محل طرح اقدام ملی مسکن شهری در طول سال ۹۹ و نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به اتمام می رسد و تحویل متقاضیان خواهد شد.

    رییس جمهوری ۱۷۰۰ واحدمسکونی کرمان را مردادماه افتتاح می‌کند

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکهزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح‌های مختلف از جمله مسکن مهر و اقدام ملی مسکن در مرحله بهره برداری قرار گرفته که۲۳ مرداد جاری با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری افتتاح می‌شود.

    حاجی زاده افزود: جایگاه استان کرمان در حوزه طرح اقدام ملی مسکن مطلوب است و مردم می توانند در برخی از این منازل سکونت داشته باشند.

    وی اظهار داشت: تعداد زیادی پروژه از سال ۹۷ در قالب طرح اقدام ملی مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان کرمان آغاز شده که ۵۰۰ واحد تکمیل و به بهره برداری شده و ۵۴۰ واحد دیگر به تازگی آماده تحویل به مردم است که در ۲۳ مردادماه امسال با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری افتتاح می‌شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: طرح اقدام ملی مسکن به خوبی در استان کرمان پیش می رود و ۲۱۴ هکتار از طریق واگذاری اراضی دولتی مورد استفاده طرح قرار گرفت و همچنین عملیات اجرایی طرح در اغلب شهرهای استان به صورت قراداد با کارگزاری آغاز شده و مابقی درمرحله عملیاتی قرار گرفته است.

    وی بیان داشت: متعاقب تصمیم شورای ملی مسکن، با مساعدت مردم واریز وجوه به حساب ها در بانک مسکن انجام شود که کار اجرایی به سرعت بیشتری پیش رود.

    مسکن همواره به‌عنوان یک کالای اساسی در اقتصاد عمومی جامعه تاثیر مستقیم دارد و ورود قدرتمند دولت به این حوزه با تخصیص امکانات و زیرساخت‌های دولتی و هدایت ظرفیت‌های موجود کشور به این بخش توانسته در شرایط اقتصادی دشوار کنونی بخشی گسترده از جمعیت ایران و استان کرمان را خانه‌دار کند و با این اقدام ضمن کاهش بخشی از هزینه‌های خانوار، سطح رضایت‌مندی جامعه و امید به آینده را در استان پهناور کرمان افزایش دهد.

    ادامه این طرح در بلند مدت می‌تواند از افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها به‌ویژه در بخش مسکن جلوگیری کند و با کم‌اثر کردن تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی بر مردم را تا حدی گسترده کاهش دهد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *