×
×

سال ۲۰۲۴ جنگ میان شرکت‌های سازنده CPU در آینده

  • کد نوشته: 39910
  • ۱۴۰۲-۰۴-۰۶
  • ۰
  • یک تغییر بزرگ در صنعت رایانه‌های شخصی رخ می‌دهد، زیرا شرکت‌های سازنده تراشه گام‌هایی را برای ایجاد انقلابی در نحوه عملکرد آنها و همگام با هوش مصنوعی مولد برمی‌دارند. اگر به نقشه راه سال ۲۰۲۴ نگاه کنید، بخش‌های قابل توجهی از شرکت‌های “AMD، Intel و Qualcomm” می‌بینید که کامپیوتر شما را هدف قرار می‌دهند و […]

    سال ۲۰۲۴ جنگ میان شرکت‌های سازنده CPU در آینده
  • تبلیغ هدفمند

    یک تغییر بزرگ در صنعت رایانه‌های شخصی رخ می‌دهد، زیرا شرکت‌های سازنده تراشه گام‌هایی را برای ایجاد انقلابی در نحوه عملکرد آنها و همگام با هوش مصنوعی مولد برمی‌دارند.

    اگر به نقشه راه سال ۲۰۲۴ نگاه کنید، بخش‌های قابل توجهی از شرکت‌های “AMD، Intel و Qualcomm” می‌بینید که کامپیوتر شما را هدف قرار می‌دهند و نحوه کار این تراشه‌ها را به طرز چشمگیری تغییر می‌دهد.
    این بازه زمانی است که سخت‌افزار تلاش می‌کند تا با روند مولد هوش مصنوعی همراه شود و رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند ما را هوشمندتر می‌کند. اما نبرد واقعی بر سر پردازنده‌های رایانه‌های شخصی خواهد بود که به صورت چشمگیری از قابلیت “GPU ،VPU و NPU” برخوردار می‌شوند.
    با توجه به اینکه این محصولات همه نسبتا جدید خواهند بود، مزایای واقعی آنها ممکن است تا سال ۲۰۲۵ ظاهر نشود زیرا نرم افزار برای استفاده از آخرین ویژگی های سخت افزاری تکامل می یابد. این مبارزه درها را به روی رقبای جدیدی مانند”Nvidia” نیز باز خواهد کرد که برای تغییر بازار وارد عمل خواهند شد.

    بازار اینتل برای از دست دادن است
    وقتی صحبت از قطعات موبایل به میان می آید، اینتل فروشنده معتبری است، بنابراین این جنگ در میدان نبرد سنتی اینتل است. 
    محصولی که باید تماشا کنید با اسم رمز Lunar Lake است که می‌توان گفت مهم‌ترین پیشرفتی است که اینتل تاکنون برای یک پلتفرم رایانه شخصی انجام داده است. بر روی کاغذ، این محصول باید به اندازه کافی خوب باشد، اگر اینطور نباشد که اینتل هم از بازار خارج شده و هم حقوق و دستمزد کارمندان آن کاهش می‌یابد. این دو رویداد معمولاً برای روحیه و بهره وری بسیار مضر هستند و می توانند عرضه به موقع این محصول را که قرار است در سال ۲۰۲۴ انجام می شود زیر سوال ببرند.

    علاوه بر این، ماهیت انقلابی این محصول به یک کمپین قوی تر از آنچه اینتل اخیراً اجرا کرده است، نیاز دارد. اینتل از اوایل قرن حاضر به اندازه کافی از CMO ها پشتیبانی نکرده است، که نگرانی هایی را در مورد توانایی این شرکت برای اجرای کامل این راه اندازی اضافه می کند.
    خوشبختانه برای اینتل، فروش ریشه در قطعات موبایل دارد. با این حال، AMD در حال هجوم بوده است، بنابراین شکست در اجرا در اینجا می‌تواند به AMD و Qualcomm در تلاش‌هایشان برای خلع اینتل از سلطنت کمک کند.
    AMD
    اخیرا AMD روی تمام پلدفرم‌ها زوم کرده است. وقتی می گوید قرار است کاری انجام دهد،این اتفاق می افتد.
    انتظار می‌رود که AMD محصولی مشابه Lunar Lake اینتل در سال ۲۰۲۴ در بازار داشته باشد و نشان داده است که برای ایجاد آن به شدت به ابزارهای هوش مصنوعی متمایل خواهد شد.
    استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه اهمیت مضاعف دارد و ممکن است نشان دهنده خطراتی باشد زیرا هوش مصنوعی همچنان یک نیروی محرکه است و فروشنده ای که فعالانه از این فناوری استفاده می کند باید فکر بهتری در مورد نحوه بهینه سازی سخت افزار برای آن داشته باشد. همچنین، انتظار می‌رود که هوش مصنوعی یک محرک فروش قابل توجه برای کل کلاس سخت افزار رایانه شخصی باشد.
    AMD با کمپین بازاریابی مناسب و از دست دادن اینتل می تواند سهم عمده لپ تاپ ها را به خود اختصاص دهد. اما این پتانسیل ممکن است بدون علاقه یا توانایی تامین مالی و اجرای چنین کمپینی برآورده نشده باقی بماند. اگر اینتل ضرب الاجل های خود را از دست بدهد، AMD با توجه به اینکه در حال حاضر با جایگزین مشابهی در بازار وجود دارد، به احتمال زیاد سود خواهد برد.
    Qualcomm
    Qualcomm به دلیل تسلط خود در فضای گوشی های هوشمند در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد. این شرکت در حال توسعه یک طراحی جدید پردازنده رایانه شخصی است که با همکاری Nvidiaتوسعه یافته است. که Qualcomm را در سال ۲۰۲۱ آن را به قیمت ۱٫۴ میلیارد دلار خریداری کرد. علاقه زیاد به ادغام تلفن‌های هوشمند با رایانه‌های شخصی در این شرکت وجود دارد، و هیچ‌کس نباید بهتر از فروشنده‌ای که برای بهبود هر دو پلتفرم تلاش می‌کند، بتواند این کار را انجام دهد.
    با این حال، برای انجام این کار، نیازهای بازاریابی Qualcomm به دلیل حضور ناچیز آن در بازار رایانه های شخصی، به طور قابل توجهی بالاتر از اینتل یا AMD است. Qualcomm اخیراً گوی رقابت یکی از برنده‌های اولیه طراحی خود، HP Folio را به اینتل از دست داد، در صورتی که اگر محصول به دست آمده تنها یک سوم عمر باتری را در مقایسه با جایگزین‌های قبلی مبتنی بر اسنپدراگون ارائه می‌کرد.
    نیاز بیشتر بازاریابی Qualcomm به این دلیل است که متفاوت ترین میان بقیه شرکت‌ها است. اینتل و AMD هر دو مبتنی بر x86 هستند، در حالی که Qualcomm منحصراً مبتنی بر ARM است. ARM از Qualcomm یا تلاش آن راضی نیست زیرا فکر می کند Qualcomm باید برای مجوز پلتفرم رایانه شخصی به آن پول بیشتری بپردازد. دعوای حقوقی بین ARM و Qualcomm می تواند به طور قابل توجهی به این ابتکار آسیب وارد کند و Qualcomm در حال حاضر در ضعیف ترین موقعیت در بین سه فروشنده ذکر شده تاکنون قرار دارد.

    Nvidia
    برنامه Nvidia برای خرید ARM به شکست انجامید و باعث شد این شرکت در سمت CPU پیشرفت نداشته باشد، اما همچنان با محصولات GPU خود به خوبی فعالیت می‌کند. Nvidia همچنین از ARM مجوز می گیرد، اما برخلاف Qualcomm ، به دلیل تعهد بسیار کمتری که به آن شرکت دارد، می تواند به RISC-V، محصولی معادل با ARM که به نظر می رسد فاقد مشکلات مالی ARM باقیمانده از خرید ناموفق است، روی بیاورد.
    Nvidia در حوزه پردازنده‌های رایانه ایی تازه وارد است، اما نسبت به مجموع سه فروشنده دیگر، هوش مصنوعی بیشتری دارد، بنابراین هر کاری که انجام می‌دهد احتمالاً تأثیر قابل توجهی بر بازار خواهد داشت. آخرین کارت RTX 4060 آن، نمایشی چشمگیر از سطح عملکرد داشته است که یک فروشنده می تواند با مقدار کمی پول به بازار ارائه دهد.
    با ترکیب مناسب CPU، GPU و NPU (واحد پردازش عصبی)، Nvidia می‌تواند وارد بازار شود و بخش زیادی از این بازار را از سایر بازیگران بدزدد. ما نمی دانیم Nvidia با چه چیزی جایگزین ARM خواهد شد، زیرا هر لحظه به یک فروشنده راه حل نزدیک تر می شود.
    جمع‌بندی
    سال ۲۰۲۵ سال جنگ‌های عظیم تراشه‌های لپ‌تاپ با اینتل خواهد بود که اینتل ریشه‌دار اما ضعیف شده است، AMD عملکرد خوبی دارد اما به بازاریابی کم بودجه ادامه می‌دهد، و Qualcomm هنوز با بخش رایانه‌های شخصی نسل بعدی خود وارد بازار نشده و به نظر می‌رسد که بودجه بازاریابی خود را کم کرده است. 
    اگر هر یک از این فروشندگان بتوانند به اهداف جدول زمانی خود دست یابند و راهی برای تامین بودجه بازاریابی تولید تقاضا برای قطعات جدید بیابند، می توانند مالک یا تصاحب این بازار شوند. 
    در حالی که من انویدیا را به‌عنوان یک وایلدکارت فهرست کرده‌ام، RISC-V نیز یک علامت عام است و می‌تواند توسط کوالکام، انویدیا یا برخی از فروشنده‌های تازه وارد برای تغییر بازار از x86 به یک جایگزین آینده‌نگر مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده شود.
    خبر خوب برای همه ما این است که در سال ۲۰۲۴، حداقل تا پایان آن، باید شاهد لپ‌تاپ‌هایی با بیش از ۲۰ ساعت عمر باتری باشیم، بدون اینکه کارایی را از دست بدهیم. من امیدوارم که ما نیز شاهد طرح‌های جدیدی باشیم که پایداری را بهتر بپذیرند و زباله‌های الکترونیکی را کاهش دهند.
     

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *