×
×

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی
روندرو به توسعه خراسان‌شمالی با صادرات به۲۳کشورجهان

  • کد نوشته: 53054
  • ۱۴۰۳-۰۲-۲۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار، این استان با دارا بودن واحدهای عظیمی همچون پتروشیمی، فولاد، لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم جایگاه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی را به خود اختصاص داده است تا جایی که و در سال های اخیر موفق شده گره بی تحرکی را از اقتصاد استان باز کند و با افزایش کشورهای هدف صادرات، محصولات فولادی و پتروشیمی را صادر کند...
    روندرو به توسعه خراسان‌شمالی با صادرات به۲۳کشورجهان
  • تبلیغ هدفمند

    با اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و افزایش میزان صادرات کالا به لحاظ وزنی در خراسان‌شمالی بخشی از اقدامات مسوولان دولت تلاش برای افزایش مراودات اقتصادی است که باعث شده تا محصولات تولیدی این منطقه از ایران به ۲۳ کشور جهان صادرات داشته باشد.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار ، این استان با دارا بودن واحدهای عظیمی همچون پتروشیمی، فولاد، لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم جایگاه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی را به خود اختصاص داده است تا جایی که و در سال های اخیر موفق شده گره بی تحرکی را از اقتصاد استان باز کند و با افزایش کشورهای هدف صادرات، محصولات فولادی و پتروشیمی را صادر کند.

    می توان گفت که دیگر تحرکات اقتصادی این استان همچون گذشته ختم به چند کشور همسایه نمیشود و باعث تا مرزها را یکی پس از دیگری درنوردیده و اکنون شاهد این هستیم که محصولات این استان یک میلیون نفری به ۲۳ کشور عراق، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، فدراسیون روسیه، آلمان، لهستان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، موریس، ایتالیا، صربستان، لبنان، سومالی، سوریه، اردن، هند و چین صادر شود.

    در واقع می توان گفت که خراسان شمالی با دارا بودن بستر ۳۴۴ هزار عرصه کشاورزی سالانه حدود ۳ میلیون‌تن محصولات کشاورزی در آن تولید می‌شود و بسیاری از این محصولات همچون انگور، زعفران، سیب زمینی، پیاز و خشکبار خواهان بسیاری در بیرون از مرزهای کشور دارد و برای شکوفایی بیشتر اقتصاد به این سمت گام بر می دارد.

    بخشی از اقدامات مسوولان در خراسان‌شمالی تلاش برای افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای مختلف، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و افزایش میزان صادرات کالا به لحاظ وزنی است که موجب شد تا صادرات به لحاظ وزنی افزایش یابد.

    افزایش ۳۲ درصدی صادرات
    هر چند این خطه از شمالشرق کشور برخوردار از زیرساخت های مناسب شبکه ریلی، هوایی و جاده ای برای صادرات نمیباشد اما میزان صادرات خراسان شمالی در دولت سیزدهم روند جهشی به خود گرفته است تا جایی که صادرات در فروردین ماه سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل با روند افزایشی روبرو بوده است.

    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این خصوص گفت: در سال گذشته ۵۱۰ هزار تن میزان صادرات کالا از استان بوده که این میزان به ثبت رسیده که این رقم صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۳۲ درصد افزایش روبرو شده است.

    ارزش صادرات کالا از استان براساس آمار گمرک در سال گذشته ۸۵.۴ میلیون دلار است

    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار حسین حاجی بگلو اظهار کرد: در سال گذشته بر اساس آمار دارندگان کارت بازرگانی ارزش صادرات کالا از استان ۱۴۸.۵ میلیون دلار ثبت شده است که این رقم نسبت به سال ماقبل ۳۱ درصد کاهش دارد.

    وی افزود: عمده محصولات اظهار شده از طریق گمرک استان شامل محصولات پتروشیمی (کود اوره و آمونیاک)، محصولات فولادی، مصنوعات پلاستیکی، رب گوجه فرنگی و الکترود است که به کشور های مختلف از جمله ترکمنستان، آلمان و عراق صادر شد.

    صادرات ۱۷ محصول جدید
    حاجی بگلو در ادامه خاطر نشان کرد: عمده کالاهای که در در سال گذشته از صادر شده شامل محصولات پتروشیمی (اوره، آمونیاک ملامین)، محصولات فولادی،سیمان، شمش آلومینیوم، فوم طرح دار و ابزارهای طرح دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، گرانول لاستیک، کف پوش، اسید سیتریک و مصنوعات آلومینیوم است.

    عمده کالاهای صادراتی خراسان شمالی محصولات پتروشیمی (اوره، آمونیاک ملامین) و فولادی است.

    وی افزود: ۱۷ محصول صادراتی جدید شامل کمپرسور، خوراک دام و طیور، کامپاند پلی اتیلن، لوازم شوینده، گالن، دستگاه نانوایی، بادام، ترخون، چای سبز، پودر حنا، کتیرا، شیرین بیان، پودر کارایا، گلرنگ، اسانس باریکه، ضد یخ، کفش است.

    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: محصولات استان به ۲۳ کشور صادر شد که عمده کشورهای صادراتی استان شامل عراق، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، فدراسیون روسیه و آلمان است.

    وی خاطرنشان کرد: از ۲۳ کشور هدف صادراتی، چهار کشور هدف جدید استان بود که شامل کشورهای لبنان، سومالی، اردن و هند است.

    رشد ۶۹ درصدی درآمد گمرک
    سرپرست گمرک خراسان شمالی در خصوص صادرات ۱۴۰۲ استان گفت: ۲۲۰ هزار تن کالا در سال گذشته از گمرک استان صادر شد که این رقم نسبت به سال ماقبل ۱۲ درصد افزایش دارد.

    علی امانی اظهار کرد: ارزش ریالی کالاهای صادراتی از گمرک استان در سال گذشته ۸۵ میلیون و ۴۱۳ هزار دلار ثبت شد که این رقم نسبت به سال ماقبل ۳۴ درصد کاهش دارد.

    درآمد وصولی گمرک خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار میلیارد ریال بود.وی با اشاره به رشد ۶۹ درصدی درآمد گمرک استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ افزود: درآمد وصولی گمرک استان در سال گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد ریال بود.

    سرپرست گمرک خراسان شمالی با بیان اینکه بیش از ۳۰ شرکت در استان در زمینه صادرات کالا فعالیت دارند که کالاهای خود را از به بیش از ۲۰ کشور صادر می کنند اظهار کرد: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی، محصولات فولادی، محصولات و مصنوعات پلاستیکی، اسید سیتریک و گرانول است.

    وی گفت: فرودین ماه امسال بیش از ۱۵ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیون دلار از طریق گمرک استان به خارج از کشور صادر شد که میزان صادرات به لحاظ ارزشی ۹ درصد و به لحاظ وزنی ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد.

    به گزارش بازار کسب و کار ، استان خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

    سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

    سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *