×
×

از خریدسیسمونی نوزاد تا فروش به سمساری‌محل

  • کد نوشته: 53163
  • ۱۴۰۳-۰۳-۰۹
  • ۰
  •  تغییرات جدی فر که در سبک زندگی خانواده‌ها ایجاد شده حاصل چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی است که در شکراب شدن روابط خانوادگی هم بی تاثیر نیست . شاید تصورش سخت باشد که خرید سیسمونی هم به صورت یک رفتار ناخودآگاه به یک چشم و همچشمی بین مردم تبدیل شده است ...
    از خریدسیسمونی نوزاد تا فروش به سمساری‌محل
  • تبلیغ هدفمند

    عزیزم چه نازه مبارکش باشه ،ای وای چه خوشگله ایشالله به سلامتی بدنیا بیاد ،به به انتخاب عالی به سلامتی کار بزنه ،خانوم کوچولو بدل خوش استفاده کنه امید بر خدا،تبریک میگم گلم چه تخت بزرگی مبارکه گل پسرتون، عزیزم مریم جون کل قیمت سیسمونیت چقدر شد؟ کمدشو مارک از کجا خریدین؟

    درست است که عشق به بچه به سادگی می تواند یکی اززیباترین صداهای جهان باشه و حس بودنش یکی از قشنگترین حس دنیا اما اما با دستکاری شدن رسم و رسومات قدیمی و پیدایش سبک زندگی‌های پر زرق و برق، فشار اقتصادی جدیدی بر خانواده‌ها و حتی پدربرگ و مادربرگ‌ها تحمیل می‌کند.

    تغییرات جدی فر که در سبک زندگی خانواده‌ها ایجاد شده حاصل چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی است که در شکراب شدن روابط خانوادگی هم بی تاثیر نیست . شاید تصورش سخت باشد که خرید سیسمونی هم به صورت یک رفتار ناخودآگاه به یک چشم و همچشمی بین مردم تبدیل شده است . رایج شدن واژه ها و برنامه هایی که دستکاری شده در اختیار عموم مردم قرار می گیرد گاه باعث می‌شود دیگران از هم تقلید کنند و شکلی از جشن ها یا کلماتی رایج شود.»

    این پدیده درحال تغییر در جهت همنوایی و سازگاری افراد در جامعه صورت می پذیرد. درست است که فردی دارای رفاه مالی است و ممکن است برای فرزند خود تصمیم بگیرد دو برابر برگزاری یک سیسمونی معمولی خرج کند. او بهترین انتخاب و ویژگی‌ها را برای خرید سیسمونی فرزندخود برمی‌گزیند، در این شرایط نمی‌توان به این فرد «بیمار» گفت، بلکه او به زندگی عادی خود در حالی که نیاز می بینید که فرزندش در بهترین انتخاب و شرایط بزرگ شود ادامه می‌دهد.» چشم و همچشمی زمانی تبدیل به بیماری می شود که با اینکه فرد می داند در نداری و فقر بسر می برد تأکید و اصرار بر ویژه بودن و گران بودن وسایل فرزند خود دارد وبه طریق ممکن می خواهد به خواسته ی خود برسد و خود را متمایز از دیگران می داند و این تمایزرا با برگزاری جشن بزرگ به رخ می کشد.

    سیسمونی نوزاد و یا کودک همان لباس و لوازم خواب-حمام –بهداشت فرزند اول می باشد که بحث شیرین مادران از قبل بارداری تا زمان تولد نوزاد بوده و یکی از بهترین و خاطره انگیزترین لحظه های هر مادری، روزهای خرید سیسمونی او برای نوزاد است که بطور معمول، بعد از معلوم شدن جنسیت نوزاد می باشد. سیسمونی معمولا شامل وسایل و لوازمی می باشد که نوزاد در ماه های اول نیازمند است. یکی از رسم های ما ایرانیان رسم دادن سیسمونی به فرزند اول دخترمان است .

    برای خرید سیسمونی توانایی مالی خانواده بسیار اهمیت دارد و بهتر است در خرید سیسمونی از چشم و هم چشمی و خریدهای غیر ضروری پرهیز شود. و باید عاقل بود که سیسمونی نوزاد و یا کودک شامل لباس نوزاد، رختخواب نوزاد، اسباب بازی، تشک، لوازم بهداشتی، ناخنگیر، اسباب بازی، لوازم حمام، پوشک و لوازم جانبی شامل شیشه شیر، پستونک، مسواک انگشتی، فلاسک و مخزن آب، ظرف غذای کودک، کالسکه و روروئک، نی نی لای لای و … میباشد را به خاطر انگیزه ژست و پز دادن در حد اقساطی هم خرید نشود که بعد از گذشت دویا سه ما از این جشن ایده آل کاسه ی چه کنم بدست گرفته شود و دوباره همان سیسمونی در حد قیمت ناچیز توسط سمساری محل خریداری شود.

    متاسفانه در جامعه ما به دلیل چشم و هم چشمی و صحبت های گزاف اطرافیان در تهیه سیسمونی برای نوزاد و همچنین جهزیه اغراق فراوانی می شود و تهیه این اجناس تا مدتها خانواده ها را در وضعیت بد معیشتی قرار می دهد. در برخی از مواقع سیسمونی تهیه می کنیم که نوزاد هیچ وقت از آن استفاده نمی کند و صرفا جهت دید خاله زنک های فامیل تهیه می شود. لازم است قبل از تهیه سیسمونی از خود چند سوال بپرسید و سپس اقدام به تهیه آن کنید.

    اول اینکه آیا خانه تان گنجایش وسایل زیاد سیسمونی را دارد یا اینکه مستاجرید و خانه تان کوچک است؟ فصلی که فرزندتان در آن به دنیا می آید چیست؟ توانایی مالی شما برای تهیه سیسمونی چقدر است؟ فرزندتان دختر است یا پسر؟

    پاسخ به این سوالات سبب می شود تا حدودی از خرید سیسمونی اضافی جلوگیری شود مثلا دانستن جنسیت فرزند سبب می شود فقط سیسمونی دخترانه و یا سیسمونی پسرانه بخریم. و یا فصل به دنیا آمدن فرزند ما را ملزوم می دارد بیشتر برای این فصل خرید کنیم. خانه کوچک ما را ملزوم می دارد از خرید وسایل گزاف خودداری کنیم و در نظر داشتن توانایی مالی سبب می شود نیازها را با قدرت خریدتان هماهنگ کنید تا نیمه کاره رها نشود.

    خرید برای رفع نیازهای ضروری، نه برای پز دادن البته مسئله دیگر این است که افراد جامعه ما هنوز اقتصادی نیستند در واقع ما یادگرفته‌ایم که در جامعه مدرن مصرف زیاد است اما فراموش کرده‌ایم که در همه کشورهای مصرف‌گرا افراد اقتصادی اند؛ یعنی چیزی را می خرند که مصرف می کنند اما بسیاری از ما همچنان چیزهایی را می خریم که از آنها تنها برای پز دادن و کسب تشخص استفاده می‌کنیم و بسیاری از وسایل سیسمونی که فراهم می شود نمودی از همین تفکر است.

    در واقع، مصرف‌گرایی بدون اینکه صرفه اقتصادی در آن مدنظر باشد در جامعه ما بسیار دیده می‌شود و متأسفانه در فرهنگ ما از این نوع سنت‌ها که باعث تشخص اجتماعی می شود نیز بسیار زیاد است و این تنها موجب سود بیشتر نظام سرمایه‌داری می شود؛

    به همین خاطر اگر این مسئله در بین افراد جا بیفتد که شما به عنوان یک انسان اقتصادی همیشه سود و زیان را یی سنجید فرهنگ درست جایگزین عرف‌های غلط می شود و دیگر اینکه اگر این رویه ادامه پیدا کند افرادی که در طبقات پایین‌تر قرار گرفته‌اند دچار سرخوردگی می شوند و دست به هر کاری می زنند که این مشکل را برطرف کنند و نتیجه این امر تنها رواج یک اپیدمی است که در درازمدت اثرات نامطلوبی به همراه خواهد داشت.

     

    تهیه و تنظیم : سهیلا علاءالدین

    نویسنده: سهیلا علاالدین
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *