×
×

بازار کسب و کار گزارش می‌دهد
دیپلماسی اقتصادی، به نفع اشتغال‌واقتصاد

  • کد نوشته: 53222
  • ۱۴۰۳-۰۳-۱۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار آنلاین، یکی از اولین اقدامات دولت سیزدهم برای برداشتن موانع توسعه روابط تجاری گلستان نگاه ویژه شهید به استفاده از ظرفیت همسایگان، باعث ایجاد ارتباط با ترکمنستان شد که اثر آن در رونق تجارت از جمله در گمرک اینچه‌برون به عنوان نمونه‌ای از اقدامات به‌جا و قابل تحسین دولت در کوتاه مدت نمایان شد...
    دیپلماسی اقتصادی، به نفع اشتغال‌واقتصاد
  • تبلیغ هدفمند

    یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم با هدف شکوفایی استان‌های مرزی، تقویت دیپلماسی اقتصادی و ارتباط برادرانه با کشورهای همسایه بود که تاکید دولت به اجرای آن، منجر به بهبود شرایط با بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود در گلستان شد.

    به گزارش بازار کسب و کار آنلاین، یکی از اولین اقدامات دولت سیزدهم برای برداشتن موانع توسعه روابط تجاری گلستان نگاه ویژه شهید به استفاده از ظرفیت همسایگان، باعث ایجاد ارتباط با ترکمنستان شد که اثر آن در رونق تجارت از جمله در گمرک اینچه‌برون به عنوان نمونه‌ای از اقدامات به‌جا و قابل تحسین دولت در کوتاه مدت نمایان شد.

    کارشناسان تجارت همواره بر سرمایه‌گذاری در گمرک اینچه برون تاکید دارند چرا که بر این باورند این منطقه به لحاظ تضمین امنیت و جابجایی کالا از طریق جاده و ریل و اتصال جنوب کشور به کشورهای آسیای میانه بهره مند است.

    می توان گفت که یکی از مهمترین مرزهای خشکی و راهبردی کشور گمرک اینچه‌برون واقع در استان گلستان  که پس از فروپاشی شوروی و استقلال ترکمنستان دوباره بازگشایی شد و پس از سالها توقف تجارت در این خطه، آغاز گردید.

    در تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه و حاشیه دریای خزر، استاندار گلستان هم به دنبال اقدام رییس جمهور همکاری با این کشورها را جزو برنامه‌های الویت دار خود برای توسعه مبادلات تجاری قرار داد و در راستای آن، تفاهم نامه با سفیر ترکمنستان با موضوع همکاری استان گلستان و بلکان‌آباد ترکمنستان در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

    علاوه بر این برای برقراری تعاملات تجاری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، هیاتی از استان گلستان روانه ترکمنستان شده که رهاورد آن بازگشایی گمرک اینچه برون پس از فروکش شدن کرونا بود.

    سفر علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان به همراه وزیر وقت جهادکشاورزی و اعضای کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان به کشور قزاقستان، حضور سفیر و هیات تجاری و اقتصادی از جمهوری قزاقستان در گلستان، دعوت از استاندار منگستائو قزاقستان به گلستان در راستای عملیاتی کردن قرارداد خواهر خواندگی، سفر استاندار گلستان به همراه هیاتی تجاری، مدیریتی و اقتصادی به جمهوری تاتارستان روسیه و انعقادتفاهم نامه و ایجاد دفتر تجاری در «کازان» روسیه و سفر رییس جمهور و هیات تجاری تاتارستان به گلستان از جمله نمونه‌های افزایش تعاملات بین‌المللی استان گلستان در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم بود.

    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در این ارتباط گفت: در مقایسه با دولت قبل، توسعه روابط با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم و رویکرد استان در توسعه تجارت خارجی، صادرات این استان را  به رشد ۲ برابری رساند.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین؛ درویشعلی حسن‌زاده اظهار کرد: بیش از یک میلیون و ۳۰ هزار تن حجم واردات و صادرات گمرکات گلستان که سال گذشته از مرز اینچه‌برون انجام شد، بود که این اتفاق کم‌سابقه، نشانه اهمیت منطقه مرزی اینچه‌برون است.

    وی در ادامه صادرات غیرنفتی را پیشران اقتصادی کشور دانست و افزود: صادرات غیرنفتی گلستان در راستای نگاه رهبر معظم انقلاب برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم، با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است.

    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به اینکه حجم صادرات سال گذشته با رشد ۴۳ درصدی به ۵۴۴ هزار تن رسید بیان کرد: ۳۰ کشور شامل ۱۷ کشور آسیایی، ۱۲ کشور اروپایی و یک کشور آفریقایی هدف صادراتی گلستان هستند.

    حسن‌زاده ارزش کالای صادراتی گلستان به ازای هر تن کالا را ۵۸۸ دلار اعلام کرد.

    وی با بیان اینکه گلستان در صادرات محصولات لبنی به ویژه پنیر رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: صادرات استان از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان فروردین امسال ۷۲۲ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه دولت قبل بیش از ۲ برابر شد.

    حسن‌زاده مجموع صادرات ایران به قزاقستان را ۲۱۵ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: پارسال سهم گلستان در صادرات به این کشور ۸۹ میلیون دلار صادرات بود که ۱۰۸ درصد بیشتر از سال ماقبل است.

    وی همچنین گفت: روند صادرات سال گذشته گلستان به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان، عربستان و بلاروس ۹۵ درصد بیشتر شد.

    مدیرکل گمرکات گلستان هم از صادرات حدود ۱۰۷ هزار و ۱۷۰ تُن انواع کالا از گمرکات این استان در فروردین و اردیبهشت امسال خبر داد و گفت: ارزش صادرات این مقدار کالا ۶۹ میلیون و ۶۲۳ هزار دلار بود که ۶۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

    شهریار شهریاری در ادامه اظهار کرد: صادرات این مقدار کالای غیرنفتی از لحاظ وزنی ۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

    وی افزود: مقصد صادراتی کالاهای غیرنفتی گلستان به ۱۸ کشور آسیایی و اروپایی قزاقستان، ترکمنستان، عراق، ازبکستان، پاکستان، افغانستان، رومانی، بلغارستان، ارمنستان، فدراسیون روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان، آذربایجان، امارات، گرجستان، ایتالیا، صربستان و کویت است.

    شهریاری اضافه کرد: قزاقستان با ۲۱ میلیون و ۲۴ هزار دلار معادل (۳۰.۲۰ درصد کل صادرات) و ترکمنستان با ۱۹ میلیون و ۷۶۶هزار دلار معادل (۲۸.۳۹ درصد کل صادرات) به ترتیب مقصد بیشترین صادرات غیرنفتی از استان گلستان بودند.

    مدیرکل گمرکات گلستان ادامه داد: پسته، پلی‌اتیلن، پلی‌استایرن، پنیر، خوراک آبزیان، تخم مرغ، لوله و پروفیل، میله‌های آهنی، یُد و سیب درختی ۱۰ کالای نخست صادراتی از استان گلستان در فروردین و اردیبهشت امسال بوده است.

    به گفته وی، امسال ارزش هر کیلوگرم کالای صادرات غیرنفتی گلستان ۶ دهم دلار بوده است.

    نماینده مردم بندرگز، گمیشان، ترکمن و کردکوی هم گفت: تحرکات دیپلماتیک دولت سیزدهم در توسعه مناسبات با کشورهای مشترک المنافع از ثمربخش‌ترین رویکردهای دولت سیزدهم بود که دستاوردهای آن در اقتصاد و معیشت اهالی گلستان نمایان ‌شد.

    عبدالجلال ایری اظهار کرد: گسترش و توسعه روابط سیاسی اقتصادی با کشورهای هم مرز و پیرامونی از جمله رویکردهای مهم دولت شهید رئیسی بود که همزمان با فروکش کردن کرونا در منطقه، چشم‌انداز روشنی فراسوی مراودات تجاری و اقتصادی با همسایگان ترسیم کرد.

    نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس افزود: سفرهای متعدد شهید آیت الله رییسی به کشورهای مشترک المنافع و حضور روسای جمهور کشورهای CIS به ویژه روسیه، ترکمنستان و قزاقستان در تهران نشانه عزم جدی کشورهای حاشیه خزر برای بهبود سطح ارتباطات فیمابین بود که محقق شد.

    وی افزود: یکی از سیاست‌های پررنگ دولت سیزدهم در بخش دیپلماتیک پرهیز از تمرکزگرایی در بخش سیاست خارجی بود که بر مبنای آن، استانداران در مقام مدیران ارشد استان های مرزی به عنوان نمایندگان سیاسی کشور وظیفه ترسیم و تقویت مناسبات تجاری، اقتصادی و سیاسی با استان های هم‌مرز و یا ممالک پیرامونی همتراز را بر عهده داشتند.

    نماینده مردم بندرگز، گمیشان، ترکمن و کردکوی در مجلس شورای اسلامی گفت: این رویکرد دولت سیزدهم در تعامل با کشورهای حاشیه خزر راهگشا و شتاب بخش تعاملات سیاسی بود.

    محمدرضا حبیبی مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ هم گفت: با پیگیری و دیپلماسی حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم، اولین قطار ترانزیتی کانتینری ۵۳۰ تنی شامل ۱۸ کانتینر باردار در ۱۳ فروردین امسال از مبدا روسیه به مقصد بندرعباس از مرز ریلی اینچه‌برون وارد کشور شد و بلافاصله به سمت بندرعباس اعزام‌ تا از آنجا به کشورهای امارات و هندوستان ارسال گردد.

    استاندار گلستان هم گفت: عزم دولت سیزدهم برای حل موانع صادراتی با اوراسیا فرصت استثنایی برای گلستان ایجاد کرد.

    علی‌محمد زنگانه افزود: تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم با کشورهای همسایه به رونق بیشتر صادرت انجامیده و در راستای آن در دوره فعالیت دولت شهید رئیسی ۲۵۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی از استان روانه بازار کشورهای هدف به خصوص آسیای میانه گردید.

    وی اظهار کرد: با این اقدام موثر دولت سیزدهم‌ دست‌یابی به هدف‌گذاری صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری گلستان تا پایان سال ۱۴۰۴ امکان‌پذیر است.

    استاندار گلستان اتصال بزرگراه ترکمن‌باشی ترکمنستان- اینچه‌برون گنبدکاووس، ایجاد دفتر کنسولگری ترکمنستان در گرگان، رونق تجارت چمدانی در گمرک اینچه برون و تسریع در معرفی اعضای هیات مدیره منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون و هدفگذاری ۵۰ درصدی سهم صادرات گلستان به ترکمنستان را جمله طرح های توسعه اقتصادی و صادرات کالای غیرنفتی استان در آینده برشمرد.

    گمرک اینچه برون واقع در ۸۰ کیلومتری شمال شهر گرگان به عنوان مرکز استان گلستان یکی از مرزهای خشکی مهم و راهبردی کشور به شمار می‌رود که بعد از فروپاشی شوروی سابق و استقلال ترکمنستان دوباره بازگشایی و رونق تجارت در این خطه پس از سالها توقف، از سر گرفته شده و در دولت سیزدهم توجه ویژه به توسعه صادرات با کشورهای همسایه به ویژه از طریق اینچه برون شده است.

    کارشناسان و دست اندارکاران حوزه تجارت در منطقه و کشور همواره بر سرمایه‌گذاری در گمرک اینچه برون به لحاظ تضمین امنیت و فراهم بودن جابجایی کالا از طریق جاده و ریل و اتصال جنوب کشور به کشورهای آسیای میانه تاکید فراوان دارند.

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *