×
×

دادستان دیوان محاسبات
یکی از وظایف‌دیوان‌محاسبات انضباط مالی،شفافیت،پیشگیری است

  • کد نوشته: 53225
  • ۱۴۰۳-۰۳-۱۳
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار علی کامیار اظهار کرد: این اقدام در راستای انضباط مالی، شفافیت، پیشگیری و توجه به تکالیف الحاقی به عنوان یکی از وظایف دیوان محاسبات انجام شد...
    یکی از وظایف‌دیوان‌محاسبات انضباط مالی،شفافیت،پیشگیری است
  • تبلیغ هدفمند

    دادستان دیوان محاسبات گفت: براساس گزارشات و بررسی‌های انجام شده، سال گذشته ۴۵ هزار حساب بانکی غیرشفاف ادارات و نهادهای دولتی بسته شد.

    به گزارش بازار کسب و کار علی کامیار اظهار کرد: این اقدام در راستای انضباط مالی، شفافیت، پیشگیری و توجه به تکالیف الحاقی به عنوان یکی از وظایف دیوان محاسبات انجام شد.

    وی افزود: برخی دستگاه‌ها، ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی با هدف دیده نشدن در حسابرسی‌های سالانه، اقدام به افتتاح حساب‌های غیر خزانه‌ای با استفاده از همان فرصت مغفول مانده یکی از وظایف دیوان محاسبات می‌کردند.

    کامیار خاطر نشان کرد: تمامی حساب‌های مسدود شده، به حساب‌های خزانه‌ای تبدیل شد و شفاف شدن درآمد و هزینه‌ها و حتی پرداخت‌هایی که چه بسا به صورت بی‌ رویه به افراد یا پیمان‌های مختلف داده می‌شد، از مهمترین اثرات مسدود شدن این حساب‌ها بود.

    وی تاکیدکرد: این اقدام توانست جلوی بسیاری از همین مدل ریخت و پاش‌های مالی بی‌حساب و کتاب را بگیرد. دادستان دیوان محاسبات به توجه ویژه و حساسیت‌ رئیس جمهور شهید اشاره کرد و گفت: گزارشی ما از تفریغ، مورد توجه شهید رئیسی قرار گرفت، ایشان تاکید داشت دولت و مدیران نسبت به انجام رفع اشکالات مورد توجه دیوان اقدام جدی کنند.

    وی بیان کرد: این رفتار شهید جمهور نشان می‌داد که وی در مبارزه با فساد و تخلفات در دولت، اراده جدی داشت.

    کامیار افزود: دولت‌های قبل دولت سیزدهم، حتی نسبت به گزارش تفریغ دیوان، طوری توجیه می‌کردند که گویی این تخلفات وجود ندارد.

    وی یادآور شد: شهید آیت‌الله رئیسی با اذعان به این که، کار دیوان محاسبات درست بوده، گزارش تخلفات انجام شده را به مدیران گوشزد می‌کردند که آنان نسبت به این مهم توجه جدی داشته باشند.

    دادستان دیوان محاسبات با اشاره به این که، این مورد نشان دهنده آن است که مجموعه ما در دولت سیزدهم حرکات و فعالیت‌های منجر به نتایج خوبی داشته، گفت: برخی مدیران به دلیل تصور غلطی مبنی بر این که دیوان محاسبات به کارها و اقدامات قانونی آنها را گیر می‌دهد و زیر سوال می‌روند، کاری انجام نمی‌دهند.

    وی بیان کرد: در دوره جدید این دیدگاه یا به نوعی شعار این قبیل از مدیران را عوض کردیم و به سراغ مدیرانی علیرغم داشتن بودجه، امکانات و شرایط قانونی، ترک فعل می‌کنند، رفتیم و این کار را همچون گذشته مستمر و با جدیت انجام می‌دهیم.

    کامیار افزود : در خصوص مساله مهم زمین‌خواری دیوان محاسبات بطور جدی ورود کرد و با کمک کمیسیون اصل ۹۰،‌ جلوی آن گرفته شد.

    وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید پیش از اجرای نسخه‌های پزشکی الکترونیکی آن را نهایی و سپس اجرایی می‌کرد که ما در دیوان محاسبات نسبت به این مساله هم ورود کردیم.

    دادستان دیوان محاسبات به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره و تاکید کرد: برای بررسی اقدامات انجام شده برای تحقق این نامگذاری، سه روز در هفته جلساتی را برگزار می‌کنیم.

    کامیار اضافه کرد: در این جلسات مدیران شرکت‌های مردمی گزارش اقدامات خود و وضعیت شرکت‌ها را ارائه می‌دهند.

    وی بیان کرد: البته بسیاری از شرکت‌ها هم گزارش‌های هفتگی خود را برای دیوان و مقامات مسوول می‌فرستند که این اقدامات اثرگذاری و نتایج خوبی برای شرکت‌ها داشته است.

    دادستان دیوان محاسبات گفت: این شرکت‌ها شامل شرکت‌هایی بیش از ۵۰ درصد آنها سهم دولت است، بوده و حتی برای شرکت‌های کمتر از ۵۰ درصد هم ورود کردیم.

    کامیار افزود: دیوان محاسبات در مساله موضوع برخورد با پزشکان متخلفی که برای فرارهای مالیاتی دستگاه‌های خودپرداز مطب‌ها را جمع کرده و از بیماران و همراهانشان وجه نقد یا انتقال به کارت‌های بانکی مختلف طلب می‌کنند، نیز ورود کرده است.

    دادستان دیوان محاسبات تصریح کرد: در این مساله از بازرسی پزشکی گزارش تخلفات گرفته شده و حتی همکاران ما خود گزارشاتی را مستند جمع‌آوری و ارائه کردند که منجر به نتایج خوبی شده و این روند همچنان ادامه دارد.

    نویسنده: نرگس حسین زاده
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *