رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت : ۲۵۰ دانشآموز دارای آسیب شنوایی در مدارس استثنایی و عادی استان تحصیل میکنند.

خلیل رنجبر در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان که در مدرسه با نیازهای ویژه توکل سنندج برگزار شد، با تبریک روز جهانی ناشنوایان اظهارکرد: ۲۵۰ دانشآموز دارای آسیب شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی – فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: از این تعداد ۵۲ نفر دانشآموز دختر و پسر دارای آسیب شنوایی در دورههای مختلف تحصیلی در مدارس با نیازهای ویژه استان تحصیل میکنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: همچنین با توجه به سیاست یکپارچهسازی آموزش و تلاش در راستای نزدیک شدن دانشآموزان استثنایی به جامعه عادی، ۱۹۸ دانشآموز تلفیقی – فراگیر دارای آسیب شنوایی خفیف تا شدید در کنار همسالان خود و در دورههای مختلف تحصیلی مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.
رنجبر با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی – حرکتی در دانشآموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، افزود: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن در سازگاریهای اجتماعی با چالشهای فراوانی روبهرو هستند.
وی با بیان اینکه با تشخیص به موقع و مداخله بهنگام میتوان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، تصریح کرد: از این رو غربالگری قبل از یک ماهگی، اقدامات تشخیصی در سه ماهگی و اقدامات طبی، دارویی، درمانی و توانبخشی مانند کاشت سمعکهای استخوانی و نامرئی و کاشت حلزون قبل از شش سالگی انجام میشود.
وی با تأکید بر اینکه یکی از سختترین معلولیتها ناشنوایی است، افزود: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و تواناییهای او یاری رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاریهای اجتماعی و فراگیری مهارتهای زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کاهش یادگیری مهارتهای اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کناره گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمدهای عنوان کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر ناراحتیهای روانی، خلقی و تحمیل هزینههای بالای توانبخشی با آن مواجهه میشود.
رنجبر با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، تأکید کرد: ارزیابی و شناسایی عوامل خطر بروز کم شنوایی و تلاش در راستای کاستن علل مولد آنها نقش به سزایی در جلوگیری از روند رو به افزایش موارد جدید کم شنوایی دارد.
دیدگاهتان را بنویسید