×
×

دست دوم فروشی‌ها تهدیدی اقتصادی در وب‌سایت‌ها

  • کد نوشته: 31976
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۰
  • ۰
  • در اینجا شهروندان برای انجام معامله اجناس خود از قبیل، خودرو، ملک، کاریابی و خدمات متنوع دیگر اقدام به انتشار آگهی و یا جستجوی نیازمندی‌هایشان به واسطه وب‌سایت‌هایی همچون دیوار و شیپور می‌کنند.
    دست دوم فروشی‌ها تهدیدی اقتصادی در وب‌سایت‌ها
  • تبلیغ هدفمند

    در این قسمت آموزشی پیرامون مسائل و شگردهای اخذ کلاهبرداری در بستر فضای مجازی و آن‌هم به واسطه اقدام به انجام خرید و فروش‌های بدون واسطه خواهیم گفت.

    دست دوم فروشی‌ها تهدیدی اقتصادی در وب‌سایت‌ها

    در اینجا شهروندان برای انجام معامله اجناس خود از قبیل، خودرو، ملک، کاریابی و خدمات متنوع دیگر اقدام به انتشار آگهی و یا جستجوی نیازمندی‌هایشان به واسطه وب‌سایت‌هایی همچون دیوار و شیپور می‌کنند.


    می‌توان گفت در کنار همه مزایای مطلوب و ارزشمند اینگونه وب‌سایت‌ها، متأسفانه افراد تبهکار و مجرم نیز با بکارگیری شگردهای مختلف کلاهبرداری اقدام به فریب کاربران ناآگاه نموده، بنابراین لازم است که از ترفندهای مجرمین سایبری آگاهی کافی داشته باشید. لذا می‌توان گفت کالبد شکافی انواع جرائم سایبری باعث هوشیاری کاربران فضای مجازی و پیشگیری از وقوع جرائم می‌شود.

    لذا رایج‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری در اینگونه وب‌سایت‌ها را در ذیل بخوانید:
    روش اول گرفتن بیعانه
    در اینجا کلاهبردار با انتشار آگهی فروش اجناس دست دوم با قیمت و مشخصات چشم‌نواز اقدام می‌کند، و در این بین افراد بی‌شماری با شماره تلفن همراه وی و به شوق دریافت جنس دست دوم ارزان تماس گرفته و اقدام به واریز مبلغ بیعانه به کارت بانکی منتسب به شخص مذکور می‌کنند،و بعد از این اقدام دیگر پاسخی از فروشنده جعلی دریافت نمی‌کنند، لازم به ذکر است که کلاهبردار با استفاده از حقه‌های متنوعی همچون اجاره کارت‌های بانکی، سرقت شناسه‌ها و رمز دوم کارت‌های بانکی، همچنین سیم کارت‌های بی‌نام و نشان و یا فعال شده با استفاده از مدارک شناسایی دیگران برای مخفی ماندن هویت واقعی خود استفاده می‌کنند.
    روش دوم استفاده از کارت بانکی واسط
    در این روش مجرم سایبری به اطلاعات و رمز دوم کارت بانکی دیگران یا کارت‌های اجاره‌ای دسترسی ندارد، در واقع او با بهره‌گیری از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی موجبات فریب خریدار و فروشنده واقعی را فراهم کرده، برای درک این شیوه مجرمانه، در ادامه ۳ مثال برای‌تان بیان می گردد:
    مثال ۱: شخص کلاهبردار به طلافروشی می‌رود، برای خرید طلای انتخابی با مبلغ مشخص، شماره کارت بانکی و تلفن فروشنده را یادداشت نموده، سپس در وب سایت دیوار و شیپور اقدام به جستجو آگهی فروش یک خودروی با کیفیت نموده، با جعل آگهی با قیمت و شرایط بسیار مناسب می‌کند، خریدار تماس می‌گیرد کلاهبردار از او می‌خواهد تا مبلغ بیعانه (مطابق قیمت طلای انتخابی) به شماره کارت بانکی (متعلق به طلافروش) واریز شود به محض واریز پول با فروشنده تماس می‌گیرد و اعلام می کند مبلغ واریز شده است و برای دریافت طلا اقدام می‌کند.
    مثال ۲: شخص فریب‌کار در وب‌سایت دیوار یا شیپور تبلیغ جعلی فروش یک واحد مسکونی با مشخصات مطلوب و قیمت ارزان منتشر می‌کند، خریدارهای زیادی تماس می‌گیرند و شماره آن‌ها برای اعلام نتیجه در گوشی کلاهبردار ذخیره می‌شود، شخص مذکور اقدام به گرفتن خودروی مسافربری از طریق تماس با تاکسی تلفنی یا برنامه‌های اینترنتی نموده، پس از پیاده شدن به راننده خودرو می‌گوید که کیف پول و کارت بانکی همراهش نیست، بنابراین شماره کارت بانکی راننده را می‌گیرد، با یکی از خریدارهای واحد مسکونی تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند برای معامله منزل باید بیعانه‌ای به شماره کارت مذکور واریز نماید، سرانجام از طریق خودپرداز و کارت بانکی راننده، اقدام به برداشت بیعانه و همچنین پرداخت مبلغ کرایه می‌کند، به همین ترتیب بیعانه‌های متعددی از خریدارهای دیگر به واسطه تبلیغ صوری و کارت‌های بانکی متعلق به راننده‌های بی‌خبر برداشت می‌گردد.
    ادامه دارد…

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *