خانم مهری عرب خابوری مؤسس و مدیر آموزشگاه راهیاب با رشته فوقدیپلم معماری و مهندسی نرمافزار گفت: در سال هزار سیصد و هشتاد و یک آموزشگاه خود را زیر نظر سازمان فنیحرفهای و سازمان کار و امور اجتماعی است تاسیس کردم اولین مجوز آموزشگاه را با رشته کامپیوتر گرفتم که پساز مدتی مدرک حسابداری به آموزشها اضافه شد که هماکنون پنج رشته آموزشی داریم که شامل رشته کامپیوتر مهندسی عمران مهندسی الکترونیک حسابداری و روباتیک به مجموعه آموزشگاه افزودهایم که در هررشته مربی آموزشی خانم و آقا داریم که هر مربی متخصص و تحصیلکرده دانشگاهی همان رشتهاست و همچنین مجوز آموزشگاه ما برای آقایان و خانمها است در واقع اصلی که در آموزشگاه ما رعایت میشود که ما را از بقیه آموزشگاه ها متمایز میکند پروژه محوری است یعنی به غیر از اینکه استاندارد فنی و حرفهای را آموزش می دهیم در پایان دوره از هنر آموزها تحقیق می خواهیم بهطور مثال اگر word آموزشدیده باشند یک تحقیق کامل در نرم افزار word ازشون تحویل می گیریم و به جز مربی باید مدیر آموزشگاه که خودم هستم نشان می دهند که اگر اشکالی در کارشان باشد با توضیح مجدد کاررا اصلاح می کند و تحویل می دهد که این پروژه محوری نسبت به سن هنر آموزان هست یعنی اگر هنرآموز در سن دوره ابتدایی باشد از رشته خودش در سطح سن و توانایی خودش ازش تحقیق می خواهیم چون تمام کلاس های آموزشگاه ما به ترتیب سن است به طوری که در کلاس نوجوانان هنرجوی سن ابتدایی یا دانشگاهی نداریم هرکلاس طبق پایه سن و تحصیل هنر آموزان تشکیل می شود_تمام این کارها طبق همان نرخ تعرفه فنی و حرفه ای هست و هزینه پروژه محوری جدا از شاگردان دریافت نمی کنیم.
وی افزود: آموزشگاه ما با شرکت کاریابی همکاری می کند به طوری که از شرکت کاریابی با ما تماس می گیرند که نیاز به نیرو در رشته معماری دارند. ما از بین شاگردان رشته معماری معرفی می کنیم بعد از مصاحبه بعضی ها وارد بازار کار می شوند.بعضی از هنرجویان پس از پایان دورهاشون خودشون شروع به کار می کند آقای مولایی یکی از هنر آموزان ما بوده که دوره نرم افزار موبایل گذرانده است و در سطح پیشرفته ادامه داده است و بار علمی و توانایی بالایی دارد و هم اکنون برای خودش مغازه دارد و کار نرم افزار موبایل انجام می دهد.چنانچه مربی آموزشگاه من به هر دلیلی نتواند روزی به آموزشگاه برای تدریس بیاید بنده از او می خواهم برای آموزش به هنرجویان روزی دیگر به کلاس بیاید.
عرب خابوری افزود:در آموزشگاه ما مربی های خانم و آقا هستند که تیم تخصصی تشکیل دادهایم که هرکسی رشته و زمینه تحصیل خودش بعنوان مربی مشغول کار است و در طی این چندسال از زمان افتتاح آموزشگاه تعدیل نیرو نداشتیم وچه بسا نیروهای اضافه کرده ایم و کار و رشته های آموزشی را افزایش داده ایم.
وی در ارتباط با شرایط اقتصادی و شرایط کرونا اضافه کرد:اول اینکه من به عنوان کار آفرین باید به قدری خوب آموزش بدهم که هنرآموز پس از تکمیل دوره و گرفتن گواهینامه سازمان فنی و حرفهای زمانی که جذب بازار کارشد به طور مثال در رشته گرافیک که باید کارت ویزیت طراحی کند وقتی توانایی لازم را برای طراحی و چاپ یک کارت ویزیت را نداشته باشد اطرافیان می گویند کجا آموزش دیده است؟اگر من آموزشگاه و همکاران من کیفیت آموزش خودمان را بالا ببریم دیگران نیز به ما اعتماد می کنند.و در نتیجه استقبال بیشتری به سمت آموزشگاههای ما و مدارک فنی حرفهای میشود و برای جذب کار اعتماد بیشتری به وجود می آید که وقتی شخصی دوره آموزشی در آموزشگاه های فنی و حرفه ای گذرانده است پس قابل اعتماد است و از پس کار بر می آید و با خیال راحت می توان کار را به دستشان سپرد.
وی ادامه داد:انتظاری که ما از مسئولین داریم کلاسهای موازی که بین شرکت ها و آموزشگاههای ما هست عملکرد ما را کم میکند و ضرر سختی را به ما وارد می کند.به طور مثال وقتی ما برای تبلیغ آموزشهای خود به اداره یا شرکتی مراجعه می کنیم.که چه رشته هایی را برای آموزش داریم مدیر شرکت در جواب به ما میگوید خیلی خوب است ولی سازمان فنی و حرفه ای به ما نامه داده است که هر کلاسی که احتیاج باشد به رایگان برگذار می کند. به همین خاطررئیس شرکت و مدیر عامل هیچگاه زیربار هزینه های اضافه نمی روند.وقتی فنیحرفهای آموزش رایگان دارد و همان مدرک و گواهینامه را صادر می کند چرا باید هزینه اضافه پرداخت کنیم که آنها هم حرفشان منطقی و معقول است.
این آموزشهای موازی با ما چه از شهرداری چه جهاد کشاورزی و فنی و حرفه ای و دیگر ارگانها که به قیمت کمتر و یا رایگان و قطعا کیفیت پایینتر و بدون تخصص و فقط به آن آموزش برای رفع تکلیف گفته می شود و این سختترین ضرر برای آموزشگاهها محسوب میشود و سخت تر از آن ضربه به همان سازمان است که گفته می شود که دوره فنی حرفهای گذراندهاند ولی کاری بلد نیستندو این بازخورد برای آموزشگاه هم هست که جایی که دوره دیده است خوب نبوده و استاد تخصص کافی برای آموزش نداشته و کسی کنترلی بر آموزش نداشته است.
وی گفت:همکاران آموزشگاه های مختلف بارها این موضوع آموزشهای موازی را به سازمان فنی حرفه ای گوشزد کردهاند ولی توجهی به آن نشده است.به طور مثال نرم افزار ۳d max که نماسازی با نرم افزار ۳d مکس هست با خود ۳d max فرقی نداره چه فرقی دارد بگوید علی آقا یا اقا علی هردو یک معنی را می دهد و در نهایت این که نرم افزار دو میلیون تومانی را رایگان آموزش می دهند و این باعث می شود که خیلی از آموزشگاه ها دچار مشکل و چالش شوند و در نهایت منجر به تعطیلی آموزشگاه شده است.
عرب خابوری ادامه داد:حتی در دوران کرونا هیچ تسهیلات و حمایتی برای ما در نظر گرفته نشد و وامی برای خرید ملک که من مدیر حدود ۱۹ سال دارم کار می کنم ملکی خریداری کنم و یا هیچ بیمه ای برای ما موسسان اعمال نشد یک بیمه ای که مدیر یا موسسان رایگان یا با حداقل مبلغ بتوانیم بیمه شویم تا از طرف دیگر ما نیز بتوانیم مربیان آموزشگاه را بیمه کنیم هیچ مصوبه ای برای آموزشگاه های خصوصی که زیر نظر فنی حرفه ای هستند و کارشان آموزشی و خدماتی هست در نظر گرفته نشد همان طور که اداره مالیات مارا معاف کرده با این درصد کمی که درآمد داریم بیمه هم می توانست اتفاق خوبی برای ما رقم بزند.این کار بیمه انگیزهی خوبی به من مدیر که ۱۹ سال سابقه فعالیت داشتم میتوانست باشد و تا کنون هیچ بیمه ای نداشتهام مگر آن که خود هزینه آن را پرداخت کرده باشیم که مبلغ آن بیش از یک میلیون تومان است .
عرب خابوری در ارتباط با آموزش مجازی در این دوران کرونا ادامه داد: در شرایط کرونا قراردادی بین سازمان فنی حرفه ای و آموزش و پرورش برای دانش آموزان مقطع راهنمایی بنام طرح ایران مهارت منعقد شد که آموزشگاه راهیاب با دبیرستان صدف همکاری داشته که با ویدیو پرژوکتور و اینترنت استاد آموزش داده شد و هنرجویان توانستند آموزش طراحی کارت ویزیت را با آن آماده کنند وحتی خانواده ها بابت این آموزش مجازی که تاثیر خوبی داشته تشکر کردند و هنرجویان کارهای تکمیلی خود را به آموزشگاه ارائه دادند و هم ما و هم خانواده ها از این که خروجی خوبی داشتیم رازی بودیم.
مدیر آموزشگاه راهیاب اظهار داشت باتوجه به این که اکثر دانش آموزان گوشی موبایل دارند یا با گوشی خانواده ها کار انجام می دهند نرم افزار های کامپیوتر به نسخه اندروید تبدیل شده است که این اپلیکیشنها ساده است و هرکسی می تواند با چند بار استفاده به راحتی یاد بگیرد چون آیکون های مشخصی دارد که کار طراحی و فتوشاپ را انجام می دهد و نیاز به هزینه بابت آموزش نیست ولی این اپلیکیشن ها نمی تواند کار فتوشاپ را در حد حرفه ای انجام دهند و فقط در حد رتوش چند عکس و فایل برای فضای مجازی خوب است ولی اگر کسی بخواهد کار گرافیکی انجام دهد حتما باید با نرم افزارهای گرافیکی این کار را انجام دهد چون خروجی کیفیت با گوشی بسیار پایین است و چاپ خوبی ندارد و فقط در حد سرگرمی می شود استفاده کرد.
این اپلیکیشن ها به قدری ساده است که اصلا توجیه اقتصادی ندارد که خانوادهها بخواهند بابت آموزش هزینه پرداخت کنند.
دیدگاهتان را بنویسید