×
×

به بهانه ۱۲ مهر سالروز شهادت هشت خلبان نیروی هوایی ارتش؛
آسمانی‌شدن هشت‌عقاب تیزپرواز در جبهه‌های‌جنگ

  • کد نوشته: 54070
  • ۱۴۰۳-۰۷-۱۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار آنلاین؛ خلبانان از جمله سلحشورانی بودند که شکوهمندانه در طول دوران دفاع مقدس از جان خود برای حفظ وطن گذشتند. آنان نقش مهم و تعیین کننده‌ای در دوران دفاع مقدس داشتند و علاوه بر انجام عملیات‌های آفندی و پدافندی؛ انتقال مجروحان، انتقال ادوات و تجهیزات به مناطق جنگی، اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتکش‌ها و انجام عملیات‌های شناسایی و تجسس را برعهده داشتند...
    آسمانی‌شدن هشت‌عقاب تیزپرواز در جبهه‌های‌جنگ
  • تبلیغ هدفمند

    عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نخستین افرادی بودند که در ۶ ماه اول جنگ تحمیلی با نیروهای بعثی جنگیدند که برخی دعوت حق را لبیک گفتند و از آسمان به سوی معبود پرکشیدند.

    به گزارش بازار کسب و کار آنلاین؛ خلبانان از جمله سلحشورانی بودند که شکوهمندانه در طول دوران دفاع مقدس از جان خود برای حفظ وطن گذشتند. آنان نقش مهم و تعیین کننده‌ای در دوران دفاع مقدس داشتند و علاوه بر انجام عملیات‌های آفندی و پدافندی؛ انتقال مجروحان، انتقال ادوات و تجهیزات به مناطق جنگی، اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتکش‌ها و انجام عملیات‌های شناسایی و تجسس را برعهده داشتند.

    امروز ۱۲ مهر مصادف با سالروز شهادت مسعود امیری دربان، خسرو جعفری، شهاب الدین طباطبائی سلطانی، محمد سبزآبادی برچ لو، هادی جورکی، غلامرضا چاغروند، جعفر شیرین‌آبادی زغن‌آبادی و حسین بهرام هشت تن از عقابان تیزپرواز ارتش جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۹ است.

    پرچمداران حمله به الدوره بغداد

    دو فروند اف ۴ای با لیدری سرگرد فرج الله براتپور و کمک ستوان یکم بهمن سلیمانی و شماره دو به خلبانی سرگرد مسعود امیری دربان و کمک ستوان یکم خسرو جعفری ۶ صبح دوازدهم مهر سال ۱۳۵۹ به قصد بمباران پالایشگاه الدوره بغداد از پایگاه سوم شکاری همدان به پرواز درآمدند. هر جنگنده مجهز به ۶ تیر بمب با پرواز پست و گذر از پدافند مهلک بغداد پالایشگاه الدوره را درهم می‌کوبند. دسته پروازی از بغداد هواپیمای شماره ۲ را که در حال خروج بود هدف موشک زمین به هوا قرار داد. به دلیل ارتفاع پایین خدمه فرصت خروج نیافت و با فانتوم به زمین برخورد کرد. این دو خلبان تیزپرواز که از پایگاه بندرعباس برای کمک به همرزمان خود به پایگاه همدان آمده بودند به فیض شهادت نائل شدند. پیکر شهید جعفری در سال ۱۳۸۱ به وطن بازگشت اما پیکر مطهر شهید امیری دربان تاکنون تفحص نشده و جاویدالاثر است.

    برشی از زندگی امیری دربان و جعفری خلبانان ارتش

    شهید امیری دربان سال ۱۳۲۳ در مشهد متولد شد. سال ۱۳۴۳ وارد نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و به عنوان خلبان اف-۵ انتخاب و در گردان ۱۰۱ شکاری پایگاه یکم مهرآباد مشغول به خدمت شد. با ورود جنگنده اف-۴ به نیروی هوایی خیلی سریع برای پرواز با این جنگنده انتخاب و در نهایت در گردان ۳۱ شکاری همدان مشغول به خدمت شد.

    امیری دربان اوایل سال ۵۰ به گردان ۷۲ تاکتیکی شیراز و پس از مدتی به گردان ۱۲ شکاری مهرآباد ملحق شد. بعد از انقلاب به عنوان رئیس شعبه جنگ افزار معاونت عملیات پایگاه نهم شکاری مشغول به خدمت گردید. با شروع جنگ تحمیلی به مقابله با دشمن پرداخت و به پایگاه سوم شکاری مامور شد.

    جعفری سال ۱۳۲۹ در شیراز دیده به جهان گشود. پس از پایان تحصیلات در سال ۱۳۵۱ وارد نیروی هوایی شد و بعد از پایان دوره آموزش پرواز در آمریکا به عنوان خلبان اف-۴ انتخاب و پس از گذراندن دوره تاکتیکی فانتوم به پایگاه نهم شکاری منتقل شد.

    برشی از زندگی خلبان طباطبائی سلطانی

    شهاب الدین طباطبائی سلطانی ۲ خرداد سال ۱۳۲۲ در بروجرد دیده به جهان گشود. وی صبح روز دوازدهم مهر سال ۱۳۵۹ با یک فروند اف ۵ برای بمباران نیروهای دشمن در سوسنگرد به پرواز درآمد و در همین منطقه از صفحه رادار محو شد. در تحقیقات محلی اسفند سال ۱۳۶۲ اهالی روستایی به نام سابله تایید کردند که هواپیما مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفته و بقایای پیکر این خلبان شهید را در کنار رودخانه ای دفن کردند.

    تیزپرواز سبزآبادی برچ‌لو

    سرلشکر خلبان محمد سبزآبادی برچ لو سال ۱۳۳۲ در تهران دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند و در سال ۱۳۵۲ به دانشکده خلبانی راه یافت. وی پس از طی دوره مقدماتی پرواز در کشور برای گذراندن دوره تکمیلی پرواز به آمریکا اعزام و پس از اخذ نشان و کارنامه خلبانی در سال ۱۳۵۵ به ایران بازگشت و رسماً با هواپیمای آف ۴ پرواز را آغاز کرد.
    این خلبان شجاع ارتش از ابتدای جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه کشورمان تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از پیش روی دشمن بعثی به خاک ایران به کار بست و در عمر کوتاه خود پس از شروع جنگ، پروازهای عملیاتی متعددی بر علیه نیروهای دشمن بعثی به ثبت رساند. سبزآبادی در سرکوب غائله کردستان روزانه ۲ تا ۳ پرواز عملیاتی به طور داوطلبانه انجام می داد. وی ۱۲ مهر سال ۵۹ در یک پرواز عملیاتی نزدیکی بصره به شادگان، به علت اصابت موشک ضد هوایی به هواپیمایش، به درجه رفیع شهادت نائل شد.

    برشی از زندگی خلبان جورکی

    هادی جورکی پنجم آبان سال ۱۳۳۴ در خرمشهر چشم به جهان گشود. تا پایان دوره کارشناسی در رشته علوم و فنون نظامی درس خواند. خلبان ارتش بود. سال۱۳۵۷ ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد. به عنوان نیروی هوایی ارتش در جبهه حضور یافت. دوازدهم مهر سال ۱۳۵۹ با سمت خلبان در دزفول به فیض شهادت نائل شد.

    فرود بین نیروهای دشمن

    غلامرضا چاغروند دوازدهم بهمن‌ سال ۱۳۳۱ در شهرستان خرم‌آباد دیده به جهان گشود. سال ۱۳۵۳ به استخدام هوانیروز درآمد و پس‌ از گذراندن آموزش زبان انگلیسی و دوره‌های مختلف نظامی در تهران و مرکز آموزش هوانیروز اصفهان با درجه ستوان سومی ترخیص شد. سال ۱۳۵۵ به‌ دلیل درگیری با رئیس وقت شهربانی اصفهان یک‌ماه در بازداشتگاه ارتش محبوس شد. وی پس از گذراندن دوره‌های نظامی، زبان انگلیسی و پرواز بالگرد در تهران و پایگاه مرکز آموزش اصفهان، با درجه ستوان سومی و پرواز با بالگرد ۲۱۴ به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد.

    سال ۵۷ که عطر انقلاب اسلامی در همه‌ جای کشور پیچید، چاغروند همراه با انقلابیون در راهپیمایی‌ها شرکت کرد و در سال ۵۸ همزمان با شورش گروهک‌های معاند در کردستان به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد و در عملیات‌های مختلفی به مبارزه و درگیری با آنها پرداخت.

    وی با آغاز جنگ تحمیلی مانند دیگر نیروهای هوانیروز به جبهه‌های جنگ غرب و جنوب شتافت و جانفشانی های بسیار کرد. آخرین ماموریت این خلبان جسور و با ایمان هوانیروز بعدازظهر ۱۲ مهر سال ۱۳۵۹ بود. در آن روز چاغروند و کمک خلبان ستوان یار حسین مصری و کروچیف مهندس پرواز و عادل موسوی گروهبان‌ یکم عازم ماموریت از کرمانشاه به ایلام و دهلران شدند. آنها پس از انجام مأموریت در دهلران، با سوار کردن هفت نفر نظامی عزم بازگشت کردند. در مسیر زمانی که به منطقه‌ای با نام دهات جالیز بین موسیان و دشت عباس رسیدند، بالگرد آنها مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفت و کمک خلبان نیز مجروح شد و بالگرد آسیب دید. چاغروند که بر اثر آسیب دیدگی بالگرد قادر به پرواز نبود برای سالم ماندن سرنشینان اقدام به فرود اجباری در بین نیروهای دشمن کرد.

    دشمن با اسارت سرنشینان بالگرد یک مصاحبه رادیویی برای خوراک تبلیغاتی در همان محل تدارک دید اما این خلبان دلیر در مقابل خواسته آنها مبنی بر اسائه ادب به ساحت امام و مسئولان مقاومت کرد و دشمن همان جا او را شهید کرد.

    خلبان شیرین‌آبادی زغن‌آبادی

    جعفر شیرین‌آبادی زغن‌آبادی آذر سال ۱۳۲۷ در شهرستان ارسباران از توابع استان آذربایجان شرقی دیده به جهان گشود. پس از اخذ سیکل در آذر سال ۱۳۴۹ به نیروی هوایی پیوست و در رشته درجه داری مشغول به خدمت شد. بعد از اخذ دیپلم به دانشکده خلبانی رفت و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و به عنوان خلبان اف ۴ انتخاب و به پایگاه ششم شکاری پیوست. ۶ صبح دوازدهم مهر سال ۱۳۵۹ یک فروند اف ۴ ئی به خلبانی سروان محمد سبز آبادی برجلو و کمک ستوان یکم جعفر شیرینی به قصد بمباران مواضع دشمن در بصره به پرواز در آمدند. پس از بمباران مواضع در راه بازگشت هواپیمایشان مورد اصابت موشک زمین به هوای دشمن در منطقه شادگان و محدود شمال شرق خرمشهر قرار گرفت و به شهادت رسید. بقایای پیکر پاک شهید شیرین‌آبادی بعد از عملیات بیت المقدس در کنار قطعاتی از هواپیما تفحص شد.

    برشی از زندگی خلبان شهید بهرام

    خلبان حسین بهرام هفتم شهریور سال ۱۳۳۳ در آبادان چشم به جهان گشود. تا پایان دوره کارشناسی در رشته علوم و فنون نظامی درس خواند و به عنوان خلبان ارتش در جبهه حضور یافت. وی ۱۲ مهر سال ۱۳۵۹ با سمت خلبان در العماره عراق به شهادت رسید و جاویدالاثر شد.

    نویسنده: راضیه زمانی دهکردی
    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *