رئیسجمهور گفت: بنای دولت چهاردهم تقویت مدارس دولتی است و در این زمینه برای ساخت کل مدارس مناطق محروم با مشارکت مردم و دیگر نهادها هدفگذاری و برنامهریزی شده است.
به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، مسعود پزشکیان شامگاه دوشنبه در دیدار اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، تبعیض و بیعدالتی را مهمترین چالش و آفت نظام آموزشی کشور و موجب اتلاف سرمایههای انسانی و عدم رشد استعدادها عنوان کرد و افزود: اهمیت ساختار نظام آموزشی کشور به حدی است که اصلاح و رشد جامعه در ساحتهای مختلف به آن وابسته بوده و وقتی این ساختار با اهمیت، دچار نقصان باشد، قطعا رشد و پیشرفت جامعه نیز با اختلال مواجه خواهد شد.
وی با بیان اینکه متاسفانه موازیکاری شوراها و نهادهای مختلف در امر آموزش به جای کمک به حل مشکلات، بر چالشها و مسائل این بخش افزوده است، تصریح کرد: ما در تلاشیم ضمن اصلاح این روندها، ساختار جدید در نظام آموزشی را بر پایه عدالتمحوری به گونهای طراحی کنیم که یک فرد در تهران که از امکانات متنوعی برخودار است، با فردی که در شهری دور افتاده و محروم زندگی میکند در شرایطی برابر و عادلانه با هم تحصیل و رقابت کنند.
رئیسجمهور در ادامه بر ضرورت ترمیم و تقویت زیرساختها در کنار اصلاح ساختار آموزش کشور تاکید کرد و گفت: بنای دولت چهاردهم تقویت مدارس دولتی است و در این زمینه برای ساخت کل مدارس مناطق محروم با مشارکت مردم و دیگر نهادها هدفگذاری و برنامهریزی شده است.
پزشکیان همچنین اصلاح شیوههای آموزشی در مدارس و دانشگاهها را نیز مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: دانشآموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاههای ما باید به گونهای تربیت شوند که در قبال خود و جامعهای که در آن زندگی میکنند، مسئولیتپذیر باشند و نسبت به وطن و کشور خود عِرق داشته باشند.
وی افزود: ایجاد دانشگاههای متعدد در کشور بدون برنامهریزی برای اشتغال، حجم بالای فارغالتحصیلان و همچنین عدم ارتباط نظامند این دانشگاهها با صنعت موجب اتلاف وقت و سرمایه دانشجویان و عدم مهارتآموزی و توانمندی آنها شده و در نتیجه فارغالتحصیلان دانشگاهی به هنگام ورود به جامعه با مشکلات عدیدهای از جمله ناامیدی و سرخوردگی مواجه میشوند که این وضعیت نیازمند اصلاح است.
رئیسجمهور در ادامه با تاکید بر اینکه فردای کشور ما بر مبنای آموزش امروز در مدارس و دانشگاهها شکل میگیرد، تصریح کرد: ما برای اصلاح و تغییر نظام آموزشی کشور بر پایه عدالتمحوری اراده کردهایم و تمام توان و تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم بست، گر چه ممکن است این تلاشها دیده نشود، اما قطعا آینده کشور را تضمین خواهد کرد.
پزشکیان همچنین به اهمیت نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون آموزش در کمک به دولت برای تحقق این اهداف مهم اشاره کرد و گفت: امیداورم بتوانیم با کمک شما نمایندگان محترم، نظام آموزش را آن گونه که برازنده کشور و مردم عزیزمان است، متحول کنیم.
پیش از سخنان رئیسجمهور، اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در سخنانی به بیان دغدغهها و نقطهنظرات خود از جمله درخواست لغو تاثیر قطعی معدل بر کنکور، لزوم مردمیسازی مدارس، توجه به شان و منزلت معلمان و اساتید، تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش، شکلگیری ارتباط دانشگاه و صنعت، نوسازی و تجهیز مدارس و استفاده از معلمان و مدیران مدارس در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها در حوزه آموزش و پرورش پرداختند.
نکته قابل تامل بازار کسب و کار
این در شرایطی است که بسیاری از مدارس کشور از حداقل امکانات لازم که برای حضور دانش آموزان پای کلاس درس هست محرومند تا جایی که دانش آموز نمی داند حواسش باید به درس باشد یا به میز زیر پایش که به یکباره جا خالی نکند و نقش روی زمین نشود و یا اینکه مدرسه ای برای جبران میز و صندلی دست به دامن مراکز آموزشی همچون قلم چی شوند و از آنها بخواهند که میز و صندلی هایشان را در اختیارشان قرار دهند و این در صورتی است که در سال تحصیلی جدید تعداد دانش آموزان در هر کلاس بیش از ظرفیت لازم است گویا دیگر گرفتن شهریه اجباری مدارس و انگار آموزش و پرورش از گرفتن و آن هم در سال تحصیلی جدید کمکی به مدیران مدارس در جهت ارائه خدمات آموزشی نمی کند و ظاهرا سازمان نوسازی مدارس هم در خواب لاکپشتی است و یا بودجه ای برای نوسازی مدارس فعلی ندارد چه برسد محروم و …
خلاصه حکایت همچنان باقی است و باید دید آخر شاهنامه به کجا ختم می شود…
دیدگاهتان را بنویسید