×
×

گلستانِ معترض؛
شوربختی‌آشوراده؛ گردشگری‌دوباره هوا شد

  • کد نوشته: 54281
  • ۱۴۰۳-۰۸-۰۵
  • ۰
  • به گزارش علی قاسمعلی خبرنگار بازار کسب و کار، برخلاف تصور همگان، استان سرسبز گلستان علی‌رغم برخورداری از جاذبه‌های طبیعی پرشمار و مواهب خدادادی متعدد، در زمره استان‌های کم برخوردار و محروم کشور تلقی می‌شود. ضعف‌های مزمن بودجه نویسی در استان‌های انتزاع یافته، فقدان بهره‌مندی از ارزهای ارزان قیمت دهه ۷۰ ،عدم نقش‌آفرینی هلدینگ‌ها و شرکت‌های کلان اقتصادی از جمله دلایل این عقب ماندگی‌ها عنوان می‌شود...
    شوربختی‌آشوراده؛ گردشگری‌دوباره هوا شد
  • تبلیغ هدفمند

    مکاتبه روزهای اخیر سازمان حفاظت محیط زیست کشور مبنی بر توقف پروژه طبیعت گردی در جزیره آشوراده با اعتراض شدید استاندار و نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی همراه‌ شده است؛ گویا این‌بار قرار نیست مدیران گلستان زیر بار ظلم بروند و می خواهند از حق مردم دفاع کنند.

    به گزارش علی قاسمعلی خبرنگار بازار کسب و کار، برخلاف تصور همگان، استان سرسبز گلستان علی‌رغم برخورداری از جاذبه‌های طبیعی پرشمار و مواهب خدادادی متعدد، در زمره استان‌های کم برخوردار و محروم کشور تلقی می‌شود.

    ضعف‌های مزمن بودجه نویسی در استان‌های انتزاع یافته، فقدان بهره‌مندی از ارزهای ارزان قیمت دهه ۷۰ ،عدم نقش‌آفرینی هلدینگ‌ها و شرکت‌های کلان اقتصادی از جمله دلایل این عقب ماندگی‌ها عنوان می‌شود.

    در حالی که در سال پایانی فعالیت دولت سیزدهم، تمامی مجوزهای قانونی لازم از مبادی ذی صلاح مانند سازمان حفاظت محیط زیست، شورای عالی معماری و شهرسازی و وزارت میراث‌فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری احصا شده است، بار دیگر ” اِن قُلتی” جدید ظاهر شد.

    در آخرین نوبت از این شاهکارهای انسدادی، مجموعه مدیریتی جدید سازمان حفاظت محیط زیست در دولت چهاردهم وارد میدان شد‌.

    معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در مکاتبه‌ای خطاب به مدیران کل محیط زیست استان گلستان و مازندران دستور توقف این پروژه را صادر کرد. موضوعی که واکنش تند استاندار گلستان و نماینده حوزه انتخابیه غرب این استان در مجلس شورای اسلامی را به همراه داشت.

    هیچ نهادی اجازه توقف طبیعت گردی آشوراده را ندارد

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاران گفت: هیچ فرد یا نهادی توان و اجازه توقف طرح طبیعت گردی آشوراده را ندارد؛ مدیران سازمان حفاظت محیط زیست باید در کمیسیون اصل ۹۰ پاسخگوی مکاتبه غیرقانونی اخیر باشند.

    عبدالجلال ایری اظهار کرد: فردی به عنوان معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور مکاتبه‌ای با موضوع توقف طرح طبیعت گردی آشوراده را امضا کرده است؛ مدیری ناآگاه به ساختار تصمیم گیری کشور، که باید به خاطر این مکاتبه غیرقانونی مواخذه و در مرجع قضایی پاسخگو باشد.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: این معاون محیط زیست، قبلاً هم در این مسند بوده که به سبب بی‌اطلاعی و بی‌لیاقتی نتوانسته دغدغه‌های سازمان محیط زیست را برطرف کند.

    نماینده مردم شهرستان‌های کردکوی، بندرگز ،بندر ترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی گفت : مدیری که به ساختار تصمیم گیری کشور واقف نیست و با یک مکاتبه غیرقانونی تمام تصمیمات قانونی کشور و دستور رئیس جمهور رسمی کشور در دولت سیزدهم را ملغی می‌کند؛ باید پاسخگوی مکاتبه غیرقانونی خود باشد.

    وی افزود: دولتمردان دولت چهاردهم باید بابت انتصاب چنین مدیرانی پاسخگو باشند، بنده در کمیسیون اصل ۹۰ شکایت می‌کنم تا مدیران سازمان حفاظت محیط زیست پاسخگوی این رفتار غلط و مکاتبه غیرقانونی باشند.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: به هیچ وجه از حقوق مردم استان کوتاه نمی‌آییم و هیچ فرد یا سازمانی نمی‌تواند مانع اجرای طبیعت گردی شود؛ با قدرت و در مبنای قانون و با حفظ محیط زیست، طرح طبیعت گردی آشوراده را به سرانجام می‌رسانیم.

    یک‌گام هم از آشوراده عقب نشینی نخواهیم کرد

    استاندار گلستان در گفتگو با خبرنگاران گفت: ما به پشتوانه حضرت آیت الله نورمفیدی؛ نماینده ولی فقیه در گلستان و مجمع نمایندگان استان یک گام هم از اجرای پروژه طرح گردشگری آشوراده و استیفای حق مردم گلستان عقب نشینی نخواهیم کرد.

    علی محمد زنگانه با اشاره به مکاتبه اخیر معاون سازمان محیط زیست کشور مبنی بر  ممنوعیت هرگونه فعالیت عمرانی و اجرایی در جزیره آشوراده، افزود: برای اجرای این طرح، تمام مجوزها را از مراجع قانونی اخذ کرده ایم و کسی حق ندارد با یک نامه اداری مجوزهای قانونی را زیر پا بگذارد.مگر کسی می تواند فراتر از قانون، عمل کند.

    زنگانه گفت: چرا می خواهید حق قانونی مردم گلستان از زون تفرج را بگیرید؟ مردم گلستان می بایست از زوج تفرج در کنار زون بازسازی و حفاظت بهره مند شوند.

    وی تصریح کرد: امروز حفاظت از محیط زیست با مشارکت مردم و جوامع محلی محقق می شود و چنانچه حفاظت مشارکتی نباشد فاتحه محیط زیست خوانده است.

    استاندار گلستان یادآور شد: متاسفانه تفکرات بسته، باعث شد خلیج گرگان به این وضع بیفتد و اگر اصرار ما نبود که معلوم نبود اکنون چه بلایی سر خلیج گرگان آمده بود.

    کما اینکه براساس سناریوهای بدست آمده از مطالعات در تابستان سالجاری تنها یک‌چهارم از خلیج باقی می ماند ‌و در تابستان سال آینده کل خلیج خشک می شد.

    علی محمد زنگانه تاکید کرد:متاسفانه با نگاه افراط و تفریط؛ پدر کشور را در آوردند و کاری کردند که امروز سفره مردم خالی باشد.

    وی اضافه کرد: در اجرای طرح گردشگری آشوراده؛ به حرمت حفظ محیط زیست تمامی ضوابط و چهارچوب اعلامی از سوی محیط زیست را رعایت کردیم و هیچ تخلفی مرتکب نشدیم که بخواهیم الان عقب نشینی کنیم.

    اما گویی بزرگواران قصدشان اینست که پایشان را روی خرخره معیشت مردم گلستان بگذارند اما ما به پشتوانه نماینده ولی فقیه در گلستان و مجمع نمایندگان استان این اجازه را نخواهیم داد.

    وی ادامه داد: ما برای حفظ محیط زیست استان مان، دلسوزتر از شما هستیم چرا می خواهید جلوی پیشرفت استان گلستان را بگیرید. ما استان مان را دوست داریم حال هر کجا از کشور عزیزمان که باشیم و در هر جایگاهی که باشیم چه استاندار باشیم و چه استاندار نباشیم و حتی به عنوان یک شهروند، قلب مان برای استانمان می تپد و  هیچ جوره از استیفای حقوق مردم گلستان کوتاه نخواهیم آمد.

    گفتنی است؛ آشوراده ، جزیره ای کوچک در یک گوشه از پهنه آبی تالاب میانکاله با فاصله اندک از ساحل در حوزه جغرافیایی بندرترکمن انگار سرنوشتی گره خورده با نزاع و سرخوردگی، کشمکش و در نهایت فراموشی دارد.

    استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های قانونی برای احقاق حقوق حقه مردم گلستان در برخورداری از طرح طبیعت گردی جزیره آشوراده یک مطالبه همگانی است .

    گلستانی‌ها از استاندار، نمایندگان مجلس و البته نماینده ولی فقیه در استان می‌خواهند که در برابر این ظلم آشکار گامی پست نکشند و به فاز اجرایی پروژه طبیعت گردی در این جزیره شتاب ببخشند.

    صاحبنظران بر این باورند؛ نهایی شدن طبیعت گردی در آشوراده، زمینه اعتلای بیش از پیش مناطق ساحلی گلستان و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد دریا محور را فراهم کند.

    نویسنده: علی قاسمعلی
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *