نظام مالیاتی بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای تأمین منابع دولت و برقراری عدالت اقتصادی، نقشی اساسی در توسعه پایدار کشورها ایفا میکند. در این راستا، ایران نیز در سالهای اخیر تلاشهای گستردهای را برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و افزایش سهم مالیات در بودجه کل کشور آغاز کرده است.
به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار | سازمان امور مالیاتی با اجرای پروژههای مهمی همچون هوشمندسازی فرآیندها، راهاندازی سامانه مؤدیان و پایانههای فروشگاهی، و تمرکز ویژه بر مقابله با فرار مالیاتی گامهای چشمگیری برداشته است. از جمله رویکردهای تازه این سازمان میتوان به تلاش برای کاهش بار مالیاتی بر مؤدیان خرد و ارائه تسهیلات متنوع اشاره کرد؛ مسیری که با هدف افزایش اعتماد عمومی و شفافیت در نحوه استفاده از درآمدهای مالیاتی طراحی شده است.
این تحولات نهتنها به رشد قابلتوجه درآمدهای مالیاتی منجر شده، بلکه زمینهای مناسب برای تقویت عدالت اقتصادی در کشور فراهم کرده است. در همین بستر، و همزمان با ۱۰۰ روزگی آغاز به کار دولت وفاق،سید محمدهادی سبحانیان، رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور، گفتوگویی مفصل در خصوص با ارائه تازهترین تغییرات و پیشرفتها در نظام مالیاتی ایران را مورد بررسی قرار داد.
او بیان داشت : طی سالهای اخیر، شاهد افزایش وابستگی تأمین هزینههای کشور به مالیات بودهایم؛ به طوری که این نسبت از ۴۱ درصد به ۵۶ درصد رسیده است. این در حالی است که در برخی کشورها تمام هزینههای دولت از محل مالیات تأمین میشود و به درآمد نفتی متکی نیستند.
او با اشاره به رشد درآمدهای مالیاتی در سالهای گذشته، اعلام کرد : نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی رشد چشمگیری داشته است. در سال گذشته، این شاخص به ۷.۷ درصد رسید که این عدد طبق محاسبات بانک مرکزی گزارش شده است.
رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین اظهار داشت : نسبت مالیات به منابع بودجه عمومی، از حدود ۳۰ درصد در سال گذشته به ۴۱.۴ درصد افزایش یافته است و این موضوع از کاهش وابستگی بودجه به نفت حکایت دارد.
سبحانیان ضمن اشاره به تحقق درآمدهای مالیاتی، افزود :با وصول حدود ۱۰۶۶ میلیارد تومان تا پایان آبان امسال، سازمان امور مالیاتی رشدی ۵۳ درصدی را در این زمینه تجربه کرده است.
افزایش درآمدهای مالیاتی با نشان دار کردن مالیات
او اضافه کرد: برای رسیدن به این هدف، باید فرهنگ تمکین مردم به پرداخت مالیات را ارتقا دهیم. لازم است شهروندان بدانند مالیاتی که میپردازند، در چه زمینههایی هزینه میشود. در همین راستا، یکی از اقداماتی که به تازگی انجام شده، فراهم آوردن امکان انتخاب محل مصرف مالیات برای اشخاص حقیقی است. بدین معنا که افراد میتوانند مشخص کنند مالیاتی که پرداخت میکنند، در کدام شهر و چه پروژه عمرانیای خرج شود.
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: سال گذشته حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از مردم، کسبه و بازاریان در این طرح مشارکت داشته و خودشان تعیین کردند که مالیاتشان در کجا مصرف شود.
خدمت به کسبه و فعالان اقتصادی با تبصره ماده ۱۰۰
سبحانیان با اشاره به افزایش سقف استفاده از ماده ۱۰۰ تاکید کرد: این تبصره به معنای فرار مالیاتی نیست و کسبه میتوانند بدون اتلاف وقت، تکالیف مالیاتی خود را به انجام برسانند.
او اضافه کرد : امسال تعداد اظهارنامههای مالیاتی حدود ۳۰۰ هزار نفر کاهش یافته و استفادهکنندگان از تبصره ماده ۱۰۰ نزدیک به یک میلیون نفر افزایش داشتهاند.
تمکین مودیان بزرگ از قانون مالیاتی با سیستمی شدن فرآیندها
معاون وزیر اقتصاد در بخشی از سخنان خود به اهمیت سیستمی کردن فرآیندهای مالیاتستانی و تشخیص مالیات اشاره کرد و بیان داشت: هرچند در سالهای گذشته اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده است، اما برنامهریزی شده تا این فرآیندها کاملاً سیستمی و دقیقتر انجام شوند.
او همچنین به افزایش تعداد اشخاص صادرکننده صورتحساب الکترونیکی در نتیجه اجرای قانون پایانههای فروشگاهی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تعداد اشخاص حقیقی صادرکننده از حدود ۵۰۰ هزار نفر به دو میلیون و ۲۰۷ هزار شخص حقیقی و حقوقی رسید. علاوه بر این، نسبت اشخاص صادرکننده به اشخاص بالقوه که باید صورتحساب ارائه کنند، از ۵۴.۰ درصد به ۷۱ درصد افزایش یافته است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: تا اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹۵ درصد از اشخاص متصل به سامانه و در حال صدور صورتحساب هستند. این نشاندهنده تمکین مؤدیان بزرگ از الزامات قانونی است. قانونگذار این امکان را فراهم کرده است تا برخی مؤدیان به صورت تدریجی به سامانه متصل شوند و عنوان کرد که هنوز بخشی از مؤدیان به صورت کاغذی اطلاعات خود را به سامانه ارسال میکنند.
سبحانیان همچنین به پیشرفت اجرای پروژه استقرار سامانه مؤدیان و پایانههای فروشگاهی اشاره کرد و اعلام داشت: تاکنون ۶۵ درصد از این پروژه محقق شده است.
او تصریح کرد: سازمان مالیاتی بهعنوان خط مقدم ارتباط مردم با حاکمیت مطرح است و در این میان میتوان تصویری از کارآمدی یا ناکارآمدی را مشاهده کرد. بر این اساس، باید با نگاه احترام و تکریم به مردم برخورد شود و تأکید کردهایم که همکاران ما باید با نهایت کرامت با مردم مواجه شوند؛ همچنین ضروری است که فرآیند مالیاتگیری با رضایت عمومی همراه باشد.
سبحانیان ادامه داد: شنیدن نظرات و نقدهای مودیان مالیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است. بخشی از این امر نیز از طریق بهرهگیری از سامانههای هوشمند و رویکرد عادلانه در مالیاتستانی پیش میرود و امیدواریم این مسیر را با توان بیشتری ادامه دهیم.
او در پایان، به مهمترین برنامههای سازمان امور مالیاتی که در جهت افزایش رضایتمندی و تسهیل امور مودیان طراحی شده اشاره کرد. این اقدامات شامل رونمایی از برنامه تحول در روابط عمومی سازمان، تمدید مهلت ارائه اظهارنامه ارزش افزوده دوره دوم سال ۱۴۰۳ بهمنظور تسهیل امور و بهرهمندی مودیان، افزایش سقف تسهیلات بدون نیاز به دریافت گواهی ماده ۱۸۶ تا میزان ۱,۳۶۵ میلیون تومان برای اشخاص حقوقی و ۷۳۵ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی، همچنین بخشودگی کامل جرائم مرتبط با ماده ۲۲ قانون پایانههای فروشگاهی و جریمههای مواد ۳۶ و ۳۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده است.
دیدگاهتان را بنویسید