کمبود تاکسی در برخی از مسیرهای شهر بجنورد و همچنین افزایش غیرمعمول کرایهها در ساعات مشخصی از روز، مشکلات جدیای را برای شهروندان به وجود آورده و باعث نارضایتی گسترده شده است.
بر اساس گزارش بازار کسب و کار اگر در ساعات پرترافیک در خیابانهای اصلی بجنورد منتظر تاکسی بمانید، نهتنها احتمال یافتن تاکسی با هزینه منطقی بسیار کم است، بلکه در نهایت مجبور خواهید بود از سرویسهای شخصی با هزینههای بالا استفاده کنید تا به مقصد برسید.
اتکا اجباری مردم به تاکسیهای دربستی با کرایههای زیاد، به مشکلی دیرینه برای شهروندان این شهر تبدیل شده است که همچنان بدون راهحل جدی باقی مانده و نیازمند توجه و برنامهریزی جدی مسئولان مربوطه است.
با توجه به اینکه ۴۴ درصد از جمعیت خراسان شمالی را روستانشینان تشکیل میدهند که روزانه برای انجام امور مختلف وارد شهر میشوند و از طرف دیگر بجنورد به عنوان مهمترین مرکز جمعیتی استان نقش کلیدی در حمل و نقل دارد، کمبود خدمات قابل اعتماد در این حوزه مشکلات عمدهای را برای شهروندان رقم زده است.
گرچه تاکسیهای درونشهری میتوانند با هزینه مناسب نقشی موثر در جبران کمبود اتوبوسهای شهری داشته باشند، اما نبود مدیریت درست و کیفیت پایین خدمات آنها باعث شده به جای حل بخشی از چالش حمل و نقل عمومی، خودشان به معضلی بزرگ تبدیل شوند.
مسافر در شیروان، حوالی میدان آزادگان از مینیبوس پیاده میشود و هرچه اطراف را میگردد، خبری از تاکسیهای زرد درون شهری نیست. خودروهای شخصی جولان میدهند و با بوقهای مکررشان در ساعات ابتدایی روز، آرامش صبحگاهی را به صدای ناهنجار تبدیل کردهاند.
چند قدم جلوتر نزاع بین برخی رانندگان خودروهای شخصی و تاکسیرانی را میبینیم؛ گویی هیچ مرجعی برای ساماندهی این بینظمیها و آشفتگیهای حملونقلی که روزانه هزاران شهروند را جابهجا میکند، وجود ندارد.
این مشکل تنها به داخل شهر محدود نمیشود. در روزهای سرد پاییزی، با آغاز سال تحصیلی، تردد دانشآموزان و سایر مسافران به نقاط دوردست و پراکنده مانند مسکن مهر نیز به سختی انجام میشود. در این مناطق نه تنها اثری از تاکسی زرد نیست بلکه تعداد خودروهای شخصی هم بسیار کم است و اتوبوسهای خط واحد نیز با تأخیرهای طولانیمدت وارد مسیر میشوند. اما چه راهکاری برای این وضعیت وجود دارد؟
از طرف دیگر، بسیاری از مردم، حتی باوجود وجود اتوبوسهای خط واحد، ترجیح میدهند با آنها سفر نکنند. زمان انتظار طولانی در ایستگاهها و برخورد نامناسب برخی رانندگان موجب نارضایتی و دوری شهروندان از این ناوگان شده است.
نبود تاکسیهای درون شهری نیاز روزانه ساکنان این مناطق را به بحران تبدیل کرده است. بهویژه در ساعات پایانی شب، در مناطقی نظیر گلستانشهر حتی یک خودروی شخصی نیز به چشم نمیخورد. از ساعت ۹ شب به بعد، رانندگان معدود حاضر در مسیرهای مشخص، با نرخهای عجیب و متفاوت مانند ۶۰۰ هزار ریال یا ۴۵۰ هزار ریال، مسافرکشی میکنند که جای تعجب فراوان دارد.
به نظر میرسد نظارت مسئولان بر عملکرد تاکسیهای شهری و خودروهای شخصی در این حوزه بسیار ضعیف بوده است، چراکه چنین آشفتگیهایی به راحتی رخ میدهد.
یکی از رانندگان تاکسی شهری با انتقاد از شرایط اقتصادی کنونی، افزایش هزینههای زندگی، و نرخ پایین کرایهها که با مخارج روزانه تناسب ندارد، اظهار میکند که وضعیت خدمات تاکسیرانی در شرایط فعلی مناسب نیست. به اعتقاد او، این کاستیها ناشی از عدم درک مسائل و مشکلات رانندگان توسط مسئولان مربوطه است.
این راننده که به دلیل نگرانی از تبعات نظارتی ترجیح میدهد نامش فاش نشود، توضیح میدهد : تاکسیهای خطی تقریبا وجود ندارند و اغلب خدمات تاکسی به صورت دربستی ارائه میشود. او همچنین به افزایش محدود نرخ کرایهها توسط شورای شهر اشاره میکند و تأکید دارد که این تغییر نه تنها به نفع رانندگان نبوده، بلکه بیشتر به زیان آنها تمام شده است.
وی با تأکید بر ضرورت اصلاح خطوط تاکسیرانی و بهبود وضعیت پایانههای تاکسیرانی میگوید که برخی خطوط در مسیرهایی قرار دارند که اتوبوسهای خطوط ویژه نیز از آن عبور میکنند. این مسئله باعث کاهش شدید تعداد مسافران در طول روز شده و در نتیجه منتظر ماندن طولانی مدت رانندگان برای پر شدن تاکسی، اختلافاتی بین آنها و مسافران ایجاد میکند.
اسد پورغلام، یکی از رانندگان باسابقه، بر اهمیت توجه به وضعیت معیشتی رانندگان تأکید کرده و هشدار میدهد که بیتوجهی به این موضوع ممکن است باعث شود خدمات شهرداری و سازمان تاکسیرانی مورد نقد قرار گیرند.
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر بجنورد میگوید در سالهای گذشته حدود ۸۰۰ دستگاه تاکسی زرد درون شهری در مرکز خراسان شمالی فعال بودند که این تعداد اکنون به ۴۰۰ دستگاه کاهش یافته است.
علی اربابی توضیح داد که مشکلاتی نظیر فرسودگی تاکسیها بدون نوسازی، اتمام مهلت پروانه تاکسی و بیمیلی رانندگان به تمدید آن، و نبود مشوقهای دولتی از جمله دلایل کاهش انگیزه رانندگان برای نوسازی خودروهای خود در بجنورد است.
او با اشاره به افزایش قیمت خودرو افزود که هزینه خرید هر تاکسی جدید اکنون تقریباً ۹ میلیارد ریال برآورد میشود، در حالی که هر متقاضی برای نوسازی تاکسی تنها سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت میکند و یک میلیارد ریال از فروش خودروی قبلی خود بهدست میآورد.
رئیس کمیسیون ادامه داد که رانندگان تاکسی توانایی پرداخت باقیمانده مبلغ مورد نیاز برای خرید خودروی جدید را ندارند و تمایل آنها برای نوسازی کاهش یافته است.
وی همچنین به افزایش نامتعارف کرایه تاکسی توسط برخی رانندگان اشاره کرد و تأکید کرد که درآمد رانندگان با نرخ تورم همخوانی ندارد. آنان از ناهماهنگی بین درآمد و هزینهها گله دارند، زیرا قطعات یدکی و هزینه استهلاک تحت تأثیر تورم قرار دارند و هزینههای آنها افزایش یافته است.
دیدگاهتان را بنویسید