×
×
آخرین اخبار

دیدار نماینده مدیران مسئول و سخنگوی بودجه ۱۴۰۴ درباره یارانه رسانه ها
افزایش یارانه۲برابری رسانه‌ها پس از ۱۳سال؟

  • کد نوشته: 55514
  • ۱۴۰۳-۱۱-۲۰
  • ۰
  • به گزارش حمیدرضا محمدیاری خبرنگار بازار کسب و کار پاک آیین در این دیدار به شکاف میزان یارانه رسانه‌ها با هدف‌گذاری اسناد بالادستی، سیاست‌های فرهنگی و آمایش سرزمینی در دهه گذشته اشاره کرد و گفت: «یارانه رسانه‌ها در سال ۹۰ بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بود، اما در سال ۱۴۰۲ با وجود کاهش چندین برابری ارزش پول و افزایش ۵ برابری تعداد رسانه‌ها، تنها نزدیک به دویست میلیارد تومان پرداخت شده است. این فاجعه‌ای غیرقابل باور و اجحافی بزرگ به حق آگاهی‌یابی مردم است.»...
    افزایش یارانه۲برابری رسانه‌ها پس از ۱۳سال؟
  • تبلیغ هدفمند

    پدرام پاک آیین، نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیأت نظارت بر مطبوعات، با مژگان خانلو، رییس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی لایحه بودجه ۱۴۰۴، درباره چگونگی تعیین میزان یارانه رسانه‌ها در این لایحه و لزوم متناسب‌سازی آن با سیاست بازگشت مرجعیت رسانه‌ای به داخل کشور گفت‌وگو کرد.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار پاک آیین در این دیدار به شکاف میزان یارانه رسانه‌ها با هدف‌گذاری اسناد بالادستی، سیاست‌های فرهنگی و آمایش سرزمینی در دهه گذشته اشاره کرد و گفت: «یارانه رسانه‌ها در سال ۹۰ بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بود، اما در سال ۱۴۰۲ با وجود کاهش چندین برابری ارزش پول و افزایش ۵ برابری تعداد رسانه‌ها، تنها نزدیک به دویست میلیارد تومان پرداخت شده است. این فاجعه‌ای غیرقابل باور و اجحافی بزرگ به حق آگاهی‌یابی مردم است.»

    وی همچنین به ضرورت متناسب‌سازی یارانه رسانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و افزود: «پرداخت یارانه به رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های استانی و شهرستانی، مانع از تعطیلی و حذف آنها از سبد خانوار می‌شود و می‌تواند رسانه‌ها را توانمند سازد تا با رصد امکانات و بهره‌گیری از فرصت‌ها درصدد اقتصادی کردن فعالیت خود و بازگرداندن مرجعیت خبری و تحلیلی به داخل کشور برآیند.»

    مژگان خانلو نیز در این دیدار بر لزوم اتخاذ سیاست‌های مالی ثبات‌آفرین برای رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: «هدف اصلی از بودجه‌ریزی، بهبود وضعیت رشد اقتصادی است تا از رهگذر بودجه دولت بتوان به تحریک رشد و سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون کمک کرد.»

    رییس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه، نرخ تورم بالا، نوسان شدید نرخ ارز و کسری تراز تجاری را از عوامل بی‌ثباتی در حوزه اقتصاد کلان توصیف کرد و بر نقش و تأثیر رسانه‌ها در کمک به ثبات‌آفرینی اقتصادی تأکید نمود.

    وی همچنین نسبت به پیگیری درخواست نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات قول مساعد داد.

    نقد و بررسی بازار کسب و کار

    متن ارائه شده حاوی اطلاعات مهمی درباره دیدار پدرام پاک آیین و مژگان خانلو است. در اینجا به نقد و بررسی جنبه‌های مختلف آن می‌پردازیم:

    ۱. موضوعیت و اهمیت

    • یارانه رسانه‌ها: موضوع یارانه رسانه‌ها به دلیل تأثیر مستقیم آن بر تنوع و کیفیت اطلاعات در جامعه، اهمیت بالایی دارد. این مسئله به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی که رسانه‌ها با چالش‌های مالی مواجه‌اند، حائز اهمیت است.

    ۲. تحلیل داده‌ها

    • شکاف یارانه‌ها: اشاره به شکاف میان یارانه‌های کنونی و گذشته (سال ۹۰) نشان‌دهنده ناپایداری و عدم توجه کافی به نیازهای رسانه‌هاست. این نکته می‌تواند به عنوان یک هشدار برای سیاست‌گذاران مطرح شود.
    • افزایش تعداد رسانه‌ها: با افزایش تعداد رسانه‌ها، نیاز به یارانه‌های بیشتر و متناسب با شرایط جدید احساس می‌شود. این نکته نشان‌دهنده اهمیت توجه به تغییرات ساختاری در رسانه‌ها است.

    ۳. تأثیرات اجتماعی

    • آگاهی‌یابی مردم: متن به تأثیر یارانه‌ها بر آگاهی مردم اشاره می‌کند. این نکته نشان‌دهنده مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها و اهمیت تأمین مالی آنها برای حفظ کیفیت اطلاعات است.

    ۴. پیشنهادات و راهکارها

    • ضرورت متناسب‌سازی یارانه‌ها: تأکید بر ضرورت متناسب‌سازی یارانه‌ها برای رسانه‌های استانی و شهرستانی می‌تواند به عنوان یک راهکار عملی برای جلوگیری از تعطیلی رسانه‌ها مطرح شود.
    • سیاست‌های مالی ثبات‌آفرین: پیشنهاد اتخاذ سیاست‌های مالی مناسب برای رسانه‌ها، می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی آنها و در نتیجه، بهبود کیفیت اطلاعات کمک کند.

    ۵. نقاط ضعف

    • عدم جزئیات: متن به جزئیات بیشتری درباره نحوه تخصیص یارانه‌ها و سیاست‌های پیشنهادی نیاز دارد. اطلاعات بیشتر می‌تواند به درک بهتر از چالش‌ها و راهکارها کمک کند.
    • عدم تحلیل عمیق: برخی از اظهارات بدون تحلیل عمیق ارائه شده‌اند. تحلیل دقیق‌تر می‌تواند به فهم بهتر مسائل کمک کند.

    با توجه به وجود ۱۴۳۶۳ رسانه دارای مجوز در کشور، موضوع کنترل ذهن و تأثیر رسانه‌ها بر تفکر عمومی به یکی از مسائل مهم و قابل توجه تبدیل شده است. این گزارش به تحلیل ابعاد مختلف این موضوع و راهکارهای ممکن برای بهبود وضعیت موجود می‌پردازد.

    ۱٫ تنوع رسانه‌ای: وجود تعداد زیاد رسانه‌ها می‌تواند به تنوع اطلاعات و دیدگاه‌ها کمک کند. این تنوع در عین حال ممکن است باعث سردرگمی مخاطبان شود. کارشناسان بر این باورند که درک صحیح و انتخاب منابع معتبر اطلاعاتی، کلید جلوگیری از سردرگمی است.

    ۲٫ کیفیت محتوا: تولید محتوای باکیفیت، آموزنده و معتبر از سوی رسانه‌های مجاز، می‌تواند به شکل‌گیری تفکر منطقی و آگاهانه در جامعه کمک کند. به گفته کارشناسان رسانه  “محتوای با کیفیت می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای شکل‌دهی به افکار عمومی عمل کند.”

    ۳٫ آموزش رسانه‌ای: افزایش آگاهی و آموزش مردم درباره نحوه مصرف رسانه‌ها و تشخیص اطلاعات معتبر از غیرمعتبر، می‌تواند به کاهش تأثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی کمک کند. برنامه‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.

    ۴٫ نقش رسانه‌های مسئول: رسانه‌ها باید مسئولیت اجتماعی خود را جدی بگیرند و از انتشار اطلاعات نادرست و مسموم پرهیز کنند. به گفته کاشناسان، تحلیلگر رسانه، “رسانه‌های مسئول می‌توانند به تقویت اعتماد عمومی کمک کنند.”

    ۵٫ تأثیر شبکه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی به دلیل سرعت و گستردگی انتشار اطلاعات، می‌توانند تأثیرات منفی زیادی داشته باشند. برای مقابله با این موضوع، رسانه‌های سنتی می‌توانند به عنوان منبعی معتبر عمل کنند.

    ۶٫ کنترل محتوا: اگرچه کنترل کامل ذهن مردم امکان‌پذیر نیست، اما با ارائه محتوای مثبت و سازنده، می‌توان تأثیرات مثبتی بر تفکر عمومی گذاشت. یک فعال رسانه در این زمینه می‌گوید: “تولید محتوای مثبت می‌تواند به تغییر نگرش‌ها و رفتارها کمک کند.”

    نتیجه‌گیری : با تلاش برای بهبود کیفیت رسانه‌ها و افزایش آگاهی عمومی، می‌توان به کنترل بهتر تفکر مردم و دور کردن آنها از فضای مسموم شبکه‌های اجتماعی کمک کرد. این امر نیازمند همکاری بین رسانه‌ها، دولت و جامعه است.

    متن حاوی نکات مهم و قابل توجهی درباره وضعیت یارانه رسانه‌ها و چالش‌های پیش روی آنهاست. با این حال، نیاز به جزئیات بیشتر و تحلیل عمیق‌تر احساس می‌شود. این موضوع می‌تواند به عنوان یک زمینه برای بحث و تبادل نظر در حوزه رسانه‌ها و سیاست‌گذاری‌های مربوط به آنها مطرح شود.

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *