در نشست تخصصی «همکاریهای علمی و آموزشی ایران و عراق»، راهکارهای نوین در حوزه آموزش الکترونیکی، همکاری با نشریههای پژوهشی الکترونیکی و شبکه دانشگاههای مجازی جهان اسلام و همچنین ارتقای همکاریهای دوستانه بین دانشگاههای ایران و عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روز یکشنبه گروه علمی بازار کسب و کار از سازمان بسیج اساتید کشور، این نشست با حضور بیش از ۲۰ استاد از دانشگاههای عراق برگزار شد.
دبیرکل شبکه دانشگاههای مجازی جهان اسلام در این نشست با اشاره به دستاوردهای نظام آموزشی ایران پس از انقلاب اسلامی، گفت: به برکت انقلاب اسلامی و تحقق عدالت آموزشی، تعداد دانشجویان از ۱۷۵ هزار نفر در سال ۱۳۵۷ به بیش از ۴ میلیون نفر افزایش یافته است.
کریم نجفی برزگر افزود: این در حالی است که منشور سازمان ملل تنها آموزش رایگان تا سطح ابتدایی را توصیه میکند، اما ایران با ارائه آموزش رایگان تا سطوح عالی دانشگاهی، گامی فراتر از استانداردهای جهانی برداشته است.
پیشرفتهای علمی ایران در شرایط تحریم
وی با اشاره به تحریمهای ظالمانه غرب علیه ایران، خاطرنشان کرد: با وجود این محدودیتها، ایران امروز در زمره کشورهای پیشرو در دستیابی به علوم و فناوریهای نوین مانند نانو، زیستفناوری و هوافضا قرار دارد.
وی این موفقیتها را نتیجه تلاش دانشمندان و دانشگاهیان متعهد در چارچوب سیاستهای علمی جمهوری اسلامی دانست و تأکید کرد که این پیشرفتها نشاندهنده عزم راسخ کشور در مواجهه با چالشها است.
ضرورت توسعه دیپلماسی علمی در جهان اسلام
نجفی برزگر بر اهمیت توسعه دیپلماسی علمی و ایجاد شبکه همکاری میان دانشگاههای کشورهای اسلامی تأکید کرد. وی هدف این همکاریها را بهرهگیری از ظرفیتهای مشترک علمی و فنی برای مقابله با چالشهای جهانی و تقویت مشارکتهای سازنده بینالمللی ذکر کرد.
او از اساتید و دانشمندان مسلمان خواست تا با هدایت جریان علمی در جهان اسلام، در برابر جنگ شناختی دشمنان ایستادگی کنند.
محکومیت جنایات صهیونیستی و حمایت از آموزش در غزه
وی از جامعه دانشگاهی جهان اسلام خواست تا با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در مجامع حقوقی بینالمللی، از حقوق مردم فلسطین دفاع کنند.
نجفی برزگر در ادامه با اشاره به وضعیت بحرانی آموزشی در غزه، تصریح کرد: تلاشهای جمهوری اسلامی برای بازگرداندن ۸۸ هزار دانشجوی بازمانده از تحصیل به چرخه آموزشی در حال انجام است.
نقش کلیدی دانشگاهها در تعیین سرنوشت جوامع
در این نشست، نایبرئیس هیات مدیره مجمع بینالمللی اساتید مسلمان بر اهمیت و نقش کلیدی دانشگاهها در تعیین سرنوشت جوامع تاکید کرد و گفت: اگر دانشگاهها به تربیت مدیران و متخصصان متعهد بپردازند، میتوانند سعادت جامعه را رقم بزنند. اما اگر در خدمت استکبار و سرمایهسالاری باشند، به شقاوت جوامع دامن میزنند.
محمدرضا مردانی با اشاره به پیشرفتهای چشمگیر آموزش عالی در ایران پس از انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب، دسترسی به آموزش عالی برای بسیاری از اقشار جامعه ممکن نبود، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، عدالت آموزشی و آموزش رایگان تا سطوح عالی دانشگاهی، تعداد دانشجویان را از ۱۷۵ هزار نفر به بیش از ۴ میلیون نفر افزایش داده است.
وی افزود: این رشد کمی همراه با رشد کیفی علمی بوده است، بهطوری که دستاوردهای ایران اسلامی در علوم هستهای، نانو تکنولوژی و فناوریهای نوظهور، علیرغم تحریمهای ظالمانه، قابل توجه است.
دیپلماسی علمی و همکاریهای بینالمللی
نایبرئیس هیات مدیره مجمع بینالمللی اساتید مسلمان با تأکید بر اهمیت دیپلماسی علمی در تقویت روابط بینالمللی، بیان کرد: یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران، ایجاد ارتباط علمی بین اساتید مسلمان کشورهای منطقه و جهان است.
مردانی ادامه داد: مجمع بینالمللی اساتید مسلمان با همین هدف تأسیس شده تا با ایجاد همکاریهای علمی، به حل مشکلات مشترک جوامع اسلامی کمک کند.
وی همچنین به جنگ شناختی و روانی دشمنان علیه مسلمانان اشاره کرد و خواستار همبستگی و همکاری بیشتر اساتید مسلمان در مقابله با این تهدیدات شد. او افزود: اساتید دانشگاهها باید با هدایت افکار عمومی و تقویت دیپلماسی علمی، نقش خود را در پیشبرد اهداف جوامع اسلامی ایفا کنند.
در ادامه این نشست، هر دو سخنران بر ضرورت همکاریهای علمی بینالمللی و نقش دانشگاهها در پیشبرد اهداف جوامع اسلامی تأکید کردند و از اساتید و دانشگاهیان خواستند تا با همکاری بیشتر، به مقابله با چالشهای جهانی بپردازند.
دیدگاهتان را بنویسید