بهبود ایمنی و کیفیت خودروها، همراه با طراحی و تجهیزات مناسب، از عوامل اصلی در کاهش تصادفات و تلفات جادهای به شمار میرود. متأسفانه این موضوع به شدت نادیده گرفته شده و هر ساله شاهد از دست رفتن جان بسیاری از هموطنان در حوادث جادهای هستیم.
گروه اقتصادی بازار کسب و کار – یک ماه پیش از آغاز سفرهای نوروزی، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، پیشنهاد برگزاری کمپین «نه به تصادف» را مطرح کرد و از نهادهای مرتبط خواست تا اقدامات لازم برای کاهش تصادفات جادهای را در اولویت قرار دهند.
رئیس جمهور بخشی از تلفات انسانی ناشی از حوادث جادهای را به کیفیت خودروها نسبت داد و بر ضرورت بهبود کیفیت و افزایش ایمنی خودروهای داخلی تأکید کرد.
او همچنین خواستار بهبود سیستمهای ایربگ و ترمز خودروها شد و گفت: وزارت صمت باید اقدامات لازم را برای تقویت ایمنی و استحکام خودروها انجام دهد.
بیش از ۲۴ میلیون خودروی سواری در کشور در حال تردد است که بخش زیادی از آن مربوط به تولیدکنندگان داخلی است. بنابراین، ارتقاء طراحی خودرو، نصب تجهیزات ایمنی، استفاده از سنسورها و رادارهای هشداردهنده، و ایجاد زیرساختهای ایمنی باید مورد توجه قرار گیرد.
اهمیت استانداردهای جهانی
توجه به استانداردهای جهانی در زمینه تجهیزات ایمنی خودروها، مانند کمربند ایمنی و کیسههای هوا، از دیگر مسائل حیاتی در زمینه ایمنی خودروهاست که میتواند شدت جراحات را در تصادفات کاهش دهد.
علاوه بر مسائل ایمنی خودروها، فرهنگسازی، رفتارهای رانندگی، و بهبود وضعیت جادهها نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و میتوانند به کاهش تصادفات کمک کنند.
کارشناسان بر این باورند: توجه به ابعاد مختلف از کیفیت خودرو تا فرهنگسازی در رانندگی میتواند به کاهش تصادفات و خسارات جانی و مالی کمک کند.
امیرحسین کاکایی، رسول سلیمانی و مجید جلیلی، از کارشناسان صنعت خودرو، در خصوص کمپین «نه به تصادف» که از سوی رئیس جمهور مطرح شده، به بررسی ابعاد مختلف علل تصادفات، از جمله کیفیت خودروها، طراحیهای نوین، و فرهنگسازی در رعایت نکات ایمنی پرداختند.
تأثیر تحریمها بر کیفیت خودروها
امیرحسین کاکایی با اشاره به وضعیت ایمنی خودروها گفت: شرایط تحریمهای بینالمللی و کمبود تجهیزات پیشرفته بر کیفیت خودروهای تولید داخل تأثیرگذار بوده است.
او افزود: در گذشته، قطعات خودرو از کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن تأمین میشد، اما اکنون به دلیل تحریمها، واردات ممکن نیست و باید به تولید داخلی تکیه کنیم.
کاکایی بیان کرد: تحریمها باعث نوسان کیفیت ورقهای بدنه خودروها شده و اگرچه این شرایط موجب پیشرفت در تکنولوژی و طراحی در ایران شده، اما نوسان کیفیت به دلیل کمبود تجهیزات پیشرفته همچنان وجود دارد.
ضرورت توجه خودروسازان به کیفیت و ایمنی خودروها
به گفته کارشناسان، سالانه حدود ۱.۵ میلیون خودرو در کشور تولید میشود، اما کیفیت بسیاری از این محصولات رضایتبخش نیست. نگاه غالب مسئولان به افزایش حجم تولید معطوف است و به دلیل مسائل سیاسی، کیفیت به حاشیه رانده شده است. این نگرش مانع از آن میشود که خودروسازان به کیفیت و ایمنی خودروهای خود توجه کافی داشته باشند.
امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، تأکید کرد: مشکلات کیفیت خودروها تنها به خودروسازان مربوط نمیشود. عواملی مانند قیمتگذاری دستوری، زیاندهی خودروسازان و تحریمهای خارجی نیز بر کیفیت تأثیرگذارند.
وی به ابعاد مختلف کیفیت خودروها اشاره کرد و گفت: یکی از این ابعاد، فرسودگی خودروهاست که اهمیت زیادی دارد. هرچند که قطعات ممکن است تعویض شوند، اما بعد از یک مدت خاص، کیفیت خودرو کاهش مییابد و دیگر قابل اعتماد نیست.
فرهنگسازی برای کاهش تصادفات
کاکایی همچنین به اهمیت آموزش عمومی در استفاده صحیح از خودروها اشاره کرد و گفت که فرهنگ عمومی در این زمینه به فراموشی سپرده شده است. اگر انتظار داریم خودروهایی بسازیم که جان همه را نجات دهند، حتی بهترین خودروها نیز کارایی نخواهند داشت.
وی تأکید کرد که پلیس باید در کنار دانشگاهها قرار گیرد و فرهنگسازی کرده و اصول رانندگی را دوباره آموزش دهد. همچنین، افرادی که خودروهای گرانقیمت دارند، معمولاً قوانین رانندگی را رعایت میکنند تا خسارت مالی کمتری به خودروهای خود وارد کنند.
بهبود تجهیزات ایمنی در خودروها
مجید جلیلی، یکی از متخصصان صنعت خودرو، بر ضرورت بهبود تجهیزات ایمنی در خودروهای داخلی تأکید کرد و گفت: تجهیزات ایمنی مانند کیسههای هوا و ترمزهای اضطراری باید بهروز شوند.
وی ادامه داد: فناوریهایی مانند رادارها، سنسورها و آلارمها در کاهش تصادفات نقش کلیدی دارند و به راننده هشدار میدهند که باید به نکات ایمنی توجه بیشتری کند.
بهبود طراحی خودروها برای کاهش تصادفات
رسول سلیمانی، دیگر کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به کمپین ملی “نه به تصادف” که رئیسجمهور آن را مطرح کرده، اظهار داشت: در زمینه تصادفات جادهای، چهار عامل شامل وضعیت جاده، رفتار رانندگی، ایمنی وسیله نقلیه و نظارتهای دوربینی و پلیسی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: برای کاهش تصادفات، افزایش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، ریلی و هوایی نیز اهمیت دارد؛ بهطوری که طبق آمار جهانی، احتمال مرگ و میر در سفرهای عمومی یکهفتم سفر با خودروهای شخصی است.
دیدگاهتان را بنویسید