بازار کسب و کار – گلستان – گرگان| پدرام پاک آئین در گفتگو با خبرنگار بازار کسب و کار با اشاره به عملکرد درخشان رسانهها در «جنگ دوازدهروزه»گفت: «رسانهها در سه حوزه اطلاعرسانی دقیق، تقویت انسجام اجتماعی و مدیریت بحران، کارنامهای قابل تقدیر داشتند.»
وی در ادامه، تأکید کرد: «این موفقیتها در حالی رقم خورد که بسیاری از رسانههای استانی، شهرستانی و مستقل بخش خصوصی، بدون پشتیبانی مالی و بدون دسترسی به منابع آگهی( به دلیل وقفه در برخی کسب وکارها) به فعالیت پرداختند.»
رسانه مستقل: بازیگر بدون بودجه در صحنه ملی
از دیدگاه اقتصادی، رسانههای مستقل و استانی به عنوان واحدهای کوچک رسانهای (SMEs رسانه) عمل میکنند؛ شرکتهایی که با سرمایهگذاری محدود، نیروی انسانی اندک و درآمدهای ناپایدار، به تولید محتوای اطلاعاتی و فرهنگی میپردازند. این واحدها، علیرغم حجم کوچک، تأثیرگذاری بسیار بالایی در سطح محلی و منطقهای دارند. اما برخلاف واحدهای اقتصادی مشابه در حوزههای دیگر، از حمایتهای دولتی، تسهیلات بانکی، یا سهمیه تبلیغات عمومی بهرهمند نیستند.
پاک آئین در این رابطه تأکید کرد: «این رسانهها بیحامی هستند، در حالی که گاهی تأثیرگذاری آنها با توجه به همجواری با مخاطب، بیش از رسانههای سراسری است.»
او افزود: «آنها در جنگ ۱۲ روزه ، ارزشهای دینی و ملی را در خط مقدم دفاع از هویت بر سر دست گرفتند، اما متاسفانه حمایت مورد انتظار از دستگاههای دولتی ذیربط صورت نگرفت.»
تبلیغات دولتی: بازاری ناعادلانه
بر اساس آمارهای غیررسمی، بیش از ۷۰ درصد از بودجه تبلیغاتی دستگاههای دولتی به رسانههای مرکزی و وابسته تخصیص مییابد، در حالی که رسانههای استانی و مستقل سهم ناچیزی — کمتر از ۵ درصد — دارند. این عدم تعادل نه تنها ناکارآمدی اقتصادی دارد، بلکه به تضعیف تنوع رسانهای و کمرنگ شدن صدای مناطق محروم منجر میشود.
پاک آئین در این خصوص گفت: «باید شرایطی فراهم شود که رسانه ها بتوانند به مسیری که در انسجام بخشی ملی پیمودند، ادامه دهند.»
او این حمایت را یک «مسئولیت ملی» دانست و خاطرنشان کرد: بازار رسانه نباید تنها در اختیار رسانه های دولت ساخته پایتخت باشد، بلکه ایجاد فضای عادلانه و رقابتی برای بقای رسانههای محلی از وظایف دولت است.
فرصتهای اقتصادی در فضای رسانهای منطقهای
تحلیلگران اقتصادی معتقدند که رسانههای استانی و شهرستانی پتانسیل بالایی برای جذب سرمایهگذاریهای محلی، همکاری با بخش خصوصی منطقهای و توسعه مدلهای درآمدی متنوع (مانند اسپانسرشیپ، رویدادهای محلی، و خدمات دیجیتال) دارند. اما برای محقق شدن این پتانسیل، نیاز به سیاستگذاری هدفمند، ایجاد صندوق حمایت از رسانههای مستقل و تخصیص عادلانه بودجه تبلیغاتی دولتی است.
نکته قابل تأمل: درسی از جنگ تحمیلی برای اقتصاد رسانه
همانگونه که در جنگ تحمیلی، رسانههای محلی و نشریات مستقل در کنار صداوسیما به عنوان نیروی سوم فرهنگی حضور یافتند، امروز نیز تنوع رسانهای یکی از شرایط ضروری برای ثبات اجتماعی و امنیت اطلاعاتی است. اما این تنوع تنها زمانی پایدار است که از نظر اقتصادی تقویت شود.
حمایت از رسانه مستقل، تنها یک اقدام فرهنگی نیست؛ بلکه یک سرمایهگذاری استراتژیک در بازار اطلاعات به حساب می آید.
تهدید پنهان برای اقتصاد و اعتماد عمومی

























دیدگاهتان را بنویسید