واژه مهارت از گذشته تا به امروز در اشعار و ادبیات کهن ما وجود داشته و دارد. اما در طول زمان معنای آن تغییر کرده است. مثلاً در فرهنگهای دیگر و در گذشته مردم از اصطلاحات استادکار ماهر و نقاش ماهر استفاده میکردند و واژه مهارت را در آموزشها استفاده نمیکردیم و برای کارهای فیزیکی و مکانیکی بیشتر به کار میبردیم. اما رفته رفته این اصطلاحات تغییر کرد و اصطلاح مهارت معانی جدیدتری پیدا کرد و تصمیمگیریها و کارهای فکری نیز جزء مهارتها به حساب آورده شد.
از سوی دیگر مهارت آموزی سبب ارتقا و سطح سلامت رفتاری در فعالیتهای اجتماعی، تصمیم گیریها و روابط بین فردی میشود. همچنین از بسیاری از آسیبهای روانی و اجتماعی جلوگیری کرده و فرد را برای دستیابی و رسیدن به هدف اصلی در مسیر مشخصی هدایت میکند.
امروزه نیز رقابت بسیار شدیدی برای کسب جایگاههای شغلی مختلف در جریان است. صاحبان کسب و کار به دنبال افرادی هستند که علاوهبر مدرک تحصیلی، دارای مهارتهای عملی و تخصصی مرتبط کار و پروژه نیز باشند .درنتیجه افرادی که قادر به ارائه مهارتهای جدید و خلاقانه هستند، شانس بیشتری برای استخدام وکسب موقعیتهای شغلی مختلف دارند.
در چند سال اخیر نیز توجه دولتها به مساله مهارتآموزی به شدت افزایش یافته و بستههای تشویقی متنوعی برای آن در نظر گرفتهاند و در همین راستا موسسات مختلفی در سراسر ایران تحت لوای سازمان فنی و حرفهای مشغول آموزش مهارت فنی و حرفهای به نیروی انسانی هستند که همگی ملزم به رعایت استانداردهایی میباشند تا اهداف این سازمان به خوبی محقق شود. این استانداردها به نوعی نقشه یادگیری محسوب میشوند که فراگیران را به شایستگیهای مورد نیاز در تخصص مربوطه میرسانند.
موسسات ذکر شده موظفند خدمات آموزشی را کاملا منطبق با استانداردهای سازمان و متناسب با نیاز جامعه و دریافت کنندگان خدمات ارائه دهند و حداقل کیفیت مورد نیاز را تامین کنند؛ سازمان فنی و حرفهای کشور، تحقق این مهم را کنترل و نظارت میکند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای گرگان با بیان اینکه ما دنبال این نیستیم که فقط آموزش بدهیم بلکه به دنبال تحول فرهنگ مهارت نیز هستیم، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بازار کسب و کار اظهار کرد: سال سال گذشته در شهرستان گرگان به ۱۶ گروه هدف مختلف آموزشهای مهارتی را ارائه شد که در مجموع، ۶ هزار و ۷۵۴ نفر تحت پوشش آموزشهای مهارتی قرار گرفتند که از این تعداد، بالغ بر یکهزار و ۸۹۵ نفر خانم و بقیه آقایان بودند.
محمد قربانعلی افزود: در طول این سال، ۷ هزار و ۶۴۹ نفر دوره آموزشی را برگزار کردیم که معادل یک میلیون و صد هزار ساعت آموزش عملی و کاربردی است.
وی ادامه داد: آموزشهای فنی و حرفهای در چهار خوشه اصلی از جمله صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر ارائه میشود که مرکز آموزش فنی و حرفهای برادران گرگان به طور کامل صنعتی است، بنابراین بخش عمدهای از دورهها در حوزه صنعت و تأسیسات برگزار شده است.
قربانعلی بیان کرد: از آنجا که جامعه هدف فقط متقاضیان مهارتآموزی نیستند به دنبال این هستیم که به تمام جوامع محروم و کمبرخوردار دسترسی پیدا کنیم تا بتوانیم این آموزشها را در سطح گستردهتری ارائه دهیم.
مدیر فنی و حرفهای شهرستان گرگان تصریح کرد: آموزش مهارت به سربازان از مهمترین برنامههای سازمان بود که در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص آموزش مهارت به نیروهای مسلح، در سال گذشته دو قرارگاه مهارتآموزی را در سطح شهرستان برای تیپ ۲۳۰ لشکر گرگان و دیگری در سپاه نینوا راهاندازی کنیم.
وی افزود: با اجرای این طرح توانستیم برای ۲ هزار و ۲۰۰ نفر سرباز، دورههای مهارتی برگزار کنیم عددی که برای ما بسیار خوب و قابل توجه است و قصد داریم امسال نیز سومین قرارگاه مهارتآموزی را در ستاد نیروی انتظامی گرگان افتتاح کنیم.
قربانعلی با بیان اینکه ما فقط به آموزش اکتفا نکردیم، اظهار کرد: در فصل جدید مهارت آموزی آموزش را همراه با تولید به شرکت کنندگان ارائه کردیم که از جمله آن میتواند به دورههایی مانند پرورش قارچ، صنایع چرم و خیاطی را که با همکاری مرکز خواهران گرگان اجرا کردیم اشاره کرد.
وی افزود: از سوی دیگر برای خانوادههای آسیبدیده از اعتیاد نیز دورههای ویژهای برگزار کردیم تا از طریق مهارت، بتوانیم به کاهش آسیبهای اجتماعی کمک کنیم.
قربانعلی اجرای طرح همنوا و طرح کارآفرین را از طرحهای جدید و در دست اقدام عنوان کرد و گفت: این طرح از هم نوا شدن سازمان فنی و حرفهای با دیگر دستگاههای استان از جمله آموزش و پرورش برای ارائه مهارتها خبر می دهد.
وی افزود: در همین راستا قصد داریم طرحی که در گذشته به نام ‘برای هر دانشآموز یک مهارت’ اجرا میشد را در قالبی جدید گسترش دهیم تا تمام دانشآموزانی که در رشتههای فنی و حرفهای درس میخوانند، باید در کنار دیپلم، گواهینامه مهارتی نیز دریافت کنند.
قربانعلی بیان کرد: در ادامه این فعالیتها نیز در صدد هستیم تا مهارت آموزان را با بازارهای فروش در طیفهای جدید بخصوص در بخش فروش آنلاین آشنا کنیم چرا که در بسیاری موارد این افراد مهارت را میآموزند و تولید هم دارند اما اطلاعاتی در رابطه با بازار فروش ندارند و همین مساله در بسیاری موارد موجب دلسردی آنها میشود.
وی ادامه داد:در همین راستا با توجه به تفاهمنامههایی که سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با اپلیکیشنهای ایرانی بسته، قرار است محصولات کارآموزان در این پلتفرمها عرضه شوند.
قربانعلی با اشاره به طرح کنسرسیوم مهارتی هم گفت: با توجه به اینکه تأمین نیروی انسانی ماهر از مهمترین دغدغهها و معضل جامعه است، به دنبال این هستیم که مدل آموزشها را با توجه به نیاز کارخانهها طراحی کنیم .
رئیس سازمان فنی و حرفهای شهرستان گرگان در رابطه با اجرای دورههای مهارتی برای رسانهها هم اظهار کرد: ما از رسانهها در خواست داریم تا نیازهای خود را در زمینه عکاسی، تدوین، بازاریابی، اقتصاد دیجیتال و مهارت خبرنگاری اعلام کنند تا برای آنها کلاسهای مهارتآموزی برگزار کنیم.
آنچه امروز جامعه و مسئولان به آن رسیدهاند این است که دیگر برخلاف دهههای گذشته تحصیل و مدرکگرایی ملاک درآمدزایی نیست و یادگیری مهارتهای مختلف توسط افراد یک جامعه سبب ارتقاء اجتماعی آن جامعه میشود.
افرادی که مهارتهای بیشتر میآموزند در جامعه خود مشارکت دارند و جامعه ساختهشده با افرادی که توانایی و مهارتهای بالا دارند، میتواند به رشد اقتصادی و توسعه پایدار برسد.
تهدید پنهان برای اقتصاد و اعتماد عمومی

























دیدگاهتان را بنویسید