×
×

اینچه برون چشم انتظار توسعه ریلی/ تلاش برای احیای مصوبات در پستو مانده است

  • کد نوشته: 59922
  • ۱۴۰۴-۰۷-۱۴
  • ۰
  • ایستگاه راه‌آهن اینچه برون از جمله ایستگاه‌های مهم ترانزیت ریلی و حمل و نقل کالا از ایران به آسیای میانه و بخشی از خط آهن ایران ترکمنستان قزاقستان است که کشورهای حوزه CIS را به آب‌های خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا متصل می‌کند.
    اینچه برون چشم انتظار توسعه ریلی/ تلاش برای احیای مصوبات در پستو مانده است
  • تبلیغ هدفمند

    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار، ایستگاه راه‌آهن اینچه برون، از سال‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته و نخستین مصوبه آن در سال ۸۸ با حضور رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی کلنگ‌زنی شد.

    چهار سال بعد از این کلنگ‌زنی، در سال ۹۲ در سفری که مقام معظم رهبری به خراسان شمالی داشتند، با دستور ایشان و برای توسعه خط ریلی که مهم‌ترین کریدور اتصال شمال به جنوب محسوب می‌شد، مقرر شد ۱۴۴ میلیون یورو از محل شرکت مهاب قدس که آستان قدس رضوی پیمانکار آن محسوب می‌شد، به این پروژه اختصاص یابد اما عملا بعد از گذشت مدتی این مصوبه هم اجرائی نشد.

    با روی کار آمدن دولت یازدهم، مصوبات قبلی لغو و مجدد مصوب شد تا این خط ریلی که ظرفیت جابجایی ۷ میلیون تن بار و جابجایی سالانه ۵ میلیون مسافر را دارد، از طریق فاینانس اجرائی شود.

    به این صورت که بخشی از هزینه توسعه این خط ریلی از طریق صندوق دخیره ارزی و۱۵ درصد نیز توسط دولت به‌عنوان کارفرمای طرح اختصاص یابد که تا این لحظه هر سه مصوبه به کما رفته و اجرائی نشده است.

    مسئولان دولت چهاردم در استان گلستان اما این بار تمام  توان خود را برای اجرای توسعه این خط ریلی گذاشته‌اند، به‌گونه‌ای که تا کنون جلسات متعددی را با بسیاری از مسئولان کشوری، ورزا، ریاست جمهوری و مناطق آزاد برگزار و حتی از طریق اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه پیگیر موضوع شدند تا برای توسعه آن نیز از جذب سرمایه‌گذار هم استفاده کنند.

    خط ریلی اینچه‌برون به دلیل حساسیت کریدوری، نقش بسیار مهمی برای تمامی کشورهای همسایه ایران و حتی چین دارد؛ به‌گونه‌ای که با راه‌اندازی آن این منطقه می‌تواند حتی در شرایط فعلی تحریم‌های سخت‌گیرانه به هاب اقتصادی تبادل کالا و غلات تبدیل شود.

    در راستای پیگری‌های مداوم برای اجرائی شدن کریدور شمال به جنوب از مرز اینچه‌برون رایزنی‌های دیپلماتیک نیز با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان نیز انجام شده است و هم اکنون نیز ادامه دارد.

    با سیاست‌های نادرست اقتصادی رئیس جمهور آمریکا در ماه‌های گذشته، به‌خصوص در مرز زنگزور، اجرای کریدور شمال به جنوب و سپس اتصال آن به آسیای میانه و چین از اینچه برون یکی از شاهراه‌های مهم اقتصادی محسوب می‌شود که باید توجه ویژه‌ای برای توسعه تجارت داخلی و خارجی به آن داشت.

    به تعویق افتادن طرح به دلیل عدم مطالبه گری

    «عبدالعلی کیان‌مهر» معاون اقتصادی استانداری گلستان، در این رابطه معتقد است که اینچه‌برون در نقطه اتصال شرق دریای خزر به ایران واقع شده و یکی از شاهراه‌های کلیدی کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب محسوب می‌شود.

    وی افزود: شاید بتوان یکی از دلایل به تعویق افتادن این خط ریلی را کم کاری و عدم مطالبه‌گری جدی مدیران در سنوات گذشته عنوان کرد که تا به امروز فاز اجرایی به خود نگرفته است.

    معاون اقتصادی استانداری گلستان، نبود خط ریلی از شمال به جنوب کشور را یک خلأ جدی در حوزه اقتصادی دانست و تاکید کرد: از مجمع نمایندگان استان می‌خواهیم که کریدور ریلی شمال به جنوب را پیگیری کنند.

    کیان‌مهر اضافه کرد: واردات کالا از کشور چین به مرز اینچه‌برون تنها دو هفته زمان می‌برد که در صورت وجود خط ریلی شمال به جنوب به سرعت وارد کشور می‌شود، درحالی‌که اکنون ۴۵ روز زمان برای واردات کالا از چین به بندرعباس یا بندر امام، زمان نیاز است.

    هدف اصلی طرح، تبدیل اینچه برون به هاب لجستیک

    «حسن ملک حسینی» مدیرعامل منطقه آزاد اینچه‌برون هم کریدور خط آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان را دو مگاپروژه برای استان گلستان در ۴۰ کیلومتری شهر گرگان برشمرد و خاطرنشان کرد: مساحت این منطقه ۱۳ هزار و ۵۷۷ هکتار بوده که از شمال به مرز ایران و ترکمنستان و از جنوب به مجتمع پتروشیمی گلستان محدود شده است.

    وی ظرفیت‌سازی را مهم‌ترین لازمه اجرای طرح توسعه‌ای منطقه آزاد اینچه‌برون که نهمین منطقه آزاد مصوب و رسمی کشور بوده، عنوان و تصریح کرد: اتصال کریدور شمال و جنوب «خط آهن اینچه‌برون – شاهرود» از وزارت راه و شهرسازی، شرکت و قرارگاه خاتم الانییاء را پیگیر هستیم که موثرترین اقدام برای رونق این منطقه آزاد است و خواهان توجه ویژه دولت برای اجرای طرح این کریدور هستیم.

    مدیرعامل منطقه آزاد اینچه‌برون با اشاره به موقعیت ژئواستراتژیک اینچه‌برون گفت: نزدیک‌ترین مسیر زمینی چین به ایران از این منطقه می‌گذرد؛ مسیری که تنها ۱۲ تا ۱۳ روز زمان می‌برد. به همین دلیل، روسیه و چین سرمایه‌گذاری جدی در این منطقه را در دستور کار دارند.

    وی افزود: در حال حاضر، منطقه در چندین کریدور بین‌المللی قرار دارد و به‌صورت ریلی و جاده‌ای حمل‌ونقل صورت می‌گیرد. هدف ما تبدیل شدن به هاب اصلی لجستیک و ترانزیت در شمال شرق کشور است.

    ملک حسینی همچنین گفت: این کریدور نه فقط استان گلستان که کشور را به جهان وصل کرده و منفعت اقتصادی زیادی دارد.

    مصوباتی که همچنان چشم انتظار اجرا است

    «علیرضا نورانی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان، هم با بیان اینکه اتصال کریدور شمال به جنوب، جهان را به گلستان متصل می‌کند، اظهار کرد: مسئولان استانی در دهه‌های گذشته هم به این نتیجه رسیده بودند که توسعه استان بدون اجرای زیر ساخت‌های ریلی به جایی نمی‌رسد.

    وی افزود: در سال ۹۷ تفاهم نامه سه جانیه ریلی بین ایران، ترکمنستان و قزاقستان (KTI) برای توسعه ریلی به انجام رسید که بر اساس آن مقرر شد ترکمنستان ۷۰۰ کیلومتر، قزاقستان ۱۴۰۰ کیلومتر و ایران ۸۰ کیلومتر از این تفاهم نام را اجرائی کنند.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان، ادامه داد: این خط قرار شد با اتصال این منطقه به پهنه شمال شرق انجام شود.

    به گفته وی، این منطقه از سال ۸۹ مصوبه دارد و در سال‌های ۹۱، ۹۲، ۹۵ و ۹۷ همه استانداران خواستار این بودند که راه اهن گلستان از البرز رد شود که البته زیر ساخت‌های ریلی البرز برای ۸۰ سال پیش است.

    نورانی بیان کرد: در سال ۹۵ از مبلغ ۴/۴ دهم یورو وام  برای اجرای این طرح مبلغ ۱ میلیارد یورو به اجرای ان تخصیص یافت که متاسفانه تا کنون خبری از این وام نیست و هفته گذشته و همچنان پیگیر هستیم.

    اینچه‌برون مهم‌ترین گذرگاه‌های اقتصادی کشور 

    «امیر بوسفی» رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: توجه به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در اینچه‌برون، علاوه بر تسهیل صادرات و واردات کالا، می‌تواند به رونق مبادلات تجاری و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در استان گلستان و منطقه شمال کشور کمک کند.

    وی در دیدار چند روز گذشته با علی لاریجانی دبیر سورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که مرز اینچه‌برون به دلیل امنیت پایدار و موقعیت ویژه جغرافیایی، یکی از گذرگاه‌های مهم کشور در ارتباط با همسایگان شمالی است و می‌تواند به عنوان هاب غلات ایران مطرح شود.

    رئیس اتاق بازرگانی گرگان، مرز اینچه‌برون را یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تجاری استان دانست و تاکید کرد: این مرز می‌تواند به دروازه صادراتی به کشورهای is، روسیه و چین تبدیل شود. البته کمبودهایی در زیرساخت‌ها و منطقه آزاد وجود دارد که باید سریع‌تر برطرف شود.

    وی با بیان اینکه اقداماتی برای عریض شدن خط ریلی در نقطه مرزی انجام شده، گفت: در راه آهن هیچ امکاناتی مانند بارانداز، لیفتراک و انبارمجهز برای بارگیری و تخلیه بار وجود ندارد، آیا در بیابان تخلیه بار امکانپذیر است؟

    یوسفی با اشاره به اینکه تحریم کشتی رانی ایران بسیاری از حمل بارها را به سمت خط ریلی کشانده، گفت: این فرصتی برای شکوفا شدن خطوط ریلی از طریق ایجاد امکانات و تجهیزات است.

    گذرگاه حیاتی اقتصادی گلستان چشم انتظار اجرا

    گفتنی است طی ماه‌های گذشته مسئولان بالادستی زیادی از جمله رئیس شورای عالی مناطق آزاد و استاندار استان بالکان جمهوری ترکمنستان و سفیر قزاقستان و معاون امور خارجه کشورمان از وضعیت تجاری و ریلی اینچه برون دیدار و تبادل نظر برای توسعه ریلی و زیر ساختی داشته‌اند.

    اگر چه رایزنی‌ها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است اما مردم و فعالان اقتصادی گلستان همچنان انتظار اجرای طرح کریدور شمال به جنوب اینچه برون نشسته‌اند. انتظار برای اجرایی شدن طرحی که همچنان زمان مشخصی برای آن اعلام نمی شود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *