×
×

حمیدرضا محمدیاری مدیر مسئول روزنامه بازار کسب و کار
وعده‌های از جنس تارعنکبوت

  • کد نوشته: 6465
  • ۱۴۰۲-۰۵-۱۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار پارس - هفته خبرنگار را در صورتی در پیش رو داریم که این قشر جامعه بعد از چند سال هنوز دارای امنیت شغلی مناسب نیست فارغ از اینکه هر ساله مسئولین مختلف کشوری و استانی با وعده وعیدهای مختلف و شیرین در پشت تریبون های مختلف به این جامعه داده و این شعارها صرفا در همان لحظه رسمیت داشته و بعد از آن دیگر هیچ …
    وعده‌های از جنس تارعنکبوت
  • تبلیغ هدفمند

    به گزارش بازار کسب و کار پارس – هفته خبرنگار را در صورتی در پیش رو داریم که این قشر جامعه بعد از چند سال هنوز دارای امنیت شغلی مناسب نیست فارغ از اینکه هر ساله مسئولین مختلف کشوری و استانی با وعده وعیدهای مختلف و شیرین در پشت تریبون های مختلف به این جامعه داده و این شعارها صرفا در همان لحظه رسمیت داشته و بعد از آن دیگر هیچ …

    حمیدرضا محمدیاری فعال رسانه ای و عضو هیات مدیره خانه مطبوعات گلستان که بیش از ۱۸ سال فعالیت مستمر رسانه ای در این مورد می گوید که هر ساله و مصادف با ۱۷مرداد مسئولین مختلف کشوری و استانی را دیده ام که بر بالای جایگاه رفته و از زحمات و تلاشهای این قشر می گویند .

    این فعال رسانه ای می گوید یادم نمی رود که مسئولین چگونه با وعده وعیدها پوچ و توخالی و به روی قلم رفتن توسط اصحاب رسانه برای دیده شدن هر چه بیشتر شعارهای مملو از شیرینی و رویا را به اصحاب رسانه می دهند اما این شعارها صرفا در همان پشت تریبون رسمیت داشته و بعد از آن دیگر هیچ .

    محمدیاری در این باره می گوید یک سال مسئولی می گفت: خبرنگاران باید از مزایای بیمه ای برخوردار شوند و این حق مسلم این قشر است اما این که چگونه و به چه نحو هیچ وقت متوجه آن نشدیم .

    وی افزود سالی دیگر مسئولی دیگر نیز وعده رفاهیات خبرنگاران را در پشت تریبون همان جایگاه مراسم به مدعوین می داد آن هم بعد از پایان مراسم در پشت همان جایگاه ویژه سخنرانی به زیر گرد و غبار روزگار به خاطرات می پیوست .

    به بهانه روزخبرنگار ووعده های گردوخاک خورده مسئولین
    وعده‌های از جنس تارعنکبوت

    نقد منصفانه چیست؟

    این عضو خانه مطبوعات گلستان با اشاره به این که مطبوعات طبق قانون مطبوعات و قانون اساسی در انتشار اخبار آزادند نیز گفت: گاها در طی سالهای متمادی شاهد شکایت منصفانه مدیران و دستگاهها و سازمان ها از خبرنگاران و رسانه ها هستیم که برخی اوغات این شکایت ها منجر به بیکاری خبرنگاران و تعطیلی رسانه ها می شود و همین مسئولین در نشست ها و محافل رسانه ای و در پشت تریبون بارها اعلام کرده اند که رسانه ها باید با نقدها و انتقادات سازنده در جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمت به مسئولین و دستگاه ها یاری رسانند که متاسفانه در طی این چند سال فعالیت رسانه ای تا کنون متوجه منظور این عزیزان نسبت به نقد و انتقاد منصفانه و سازنده نشده ایم و انتظار این می رود که بزرگواران محبت نموده و منظورشان را از این نقد و انتقاد منصفانه بیان کنند.

    مدیر مسئول پایگاه خبری بازار کسب کار آنلاین در ادامه اطهار داشت: در این شرایط سخت و خطرناک نیز که کرونا در حال کولاک هست مسئولین قول حمایت از رسانه ها را دادند اما این هم صرفا برای همان چند روز و همانند سیل سال گذشته بود که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع افرادی که به ظاهر خبرنگار بودند اما … داد و آن هم در غالب یک تیتر خبر و یک نوشته در صدا و سیما و رسانه های مکتوب و خبرگزاریها جای خودش را به خاطرات غبار روزگار سپرد و رفت .

    علت اینکه نشریات محلی در گیشه های (دکه ها) روزنامه فروشی وجود ندارد چیست؟

    وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه رسانه ها از حداقل ها نیز برخوردار نمی باشند و آن هم عرضه نشریات شان در گیشه ها و دکه های روزنامه فروشی است که اگر از کنار یک روزنامه فروشی در سطح شهر گذر کنید قطعا بجز چند عدد روزنامه و مجله مطرح که تعدادشان به اندازه دو دست هم نمی شود رسانه ای دیگری را نخواهید دید و جای که باید محل توزیع و فروش روزنامه و نشریات استان باشد جایش را به عرضه و توزیع و فروش دخانیات، اسباب بازی، و چیپس و پفک و هر چه بجز روزنامه و نشریه سپرده، حال جالب است که مجوز این مراکز صرفا عرضه و فروش مطبوعات است نه چیز دیگری و این را فقط می دانم که ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر که متولی امر در ارائه مجوز احداث این مراکز هستند باید پیگیر موضوع شوند چرا که این خواسته زیادی برای رسانه ها نیست که حداقل بعد از انتشار برای خود نمائی کردن تیتر های روی روزنامه به مردم در حال گذر از خیابان در پیشخوان این مراکز باشند تا شاید شخصی از راه برسد و یک نسخه آن را خریداری کند.

    نشریات را کیلویی ۸۰ هزار تومان باطله می فروشند

    بله مطبوعات در طی این چند سال حتی از کوچکترین امتیاز که حق شان است برخوردار نیستند که میبایست طعنه برخی شبکه های اجتماعی را که خبر از نبود نسخه های این نشریات در گیشه های روزنامه فروشی است تامل کنند و به جان بخرند چرا که متصدی آن دکه نشریات را به جای عرضه بر روی دکه صرفا بعنوان باطله و با قیمت کیلوی ۸۰ هزار تومان می فروشد.

    امنیت شغلی خبرنگاران چیست ؟

    محمدیاری در ادامه می گوید مگر امنیت شغلی خبرنگاران چه چیزهای می تواند باشد مگر نه اینکه برای خبر تولید شده از جان خود مایه گذاشته و در کوچه پس کوچه های شهر و روستا برای مردم و مسئولین جانش را بدون در نظر گرفتن خطر کف دست گرفته تا بتواند امنیت جامعه را بر قرار کنند.

    وی ادامه می دهد : به نظر شمای مسئول و مردم، خبرنگاران جز سربازان گمنام آقا امام زمان(عج) نیستند که بدون هیچگونه چشم داشتی و جلب توجهی در حال جهاد و مقابله با دشمن هستند و گاهاً شاهد این هستیم که گمنام و بی نام و نشان در کوچه پس کوچه های شهر و روستا بدون اینکه کسی نامشان را بداند غریبانه زندگی می کنند و از بین ما عاشقانه به دیارحق می روند بدون اینکه کسی او را بشناسد آن صرفاً برای اینکه امنیت من و شما همچون رزمندگان ۸ سال دفاع و مدافعان وطن و سربازان خط مقدم در مبارزه با اغتشاشات و حرکت ناجوانمردانه دشمنان انقلاب داوطلبانه و بدون چشم داشتی در راه خدا و امنیت جامعه جهاد کردند.

    عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان گلستان در ادامه افزود: خبرنگاران گاهاً بدون داشتن حداقل امکانات همچون بیمه، حقوق، مستمری، حوادث و یا هر چیزی که فکرش را کنید در حال انجام خدمت هستند تا جامعه در کمال آرامش و بدور از هرگونه تشنج به زندگی ادامه دهد .آری خبرنگاران بدون آنکه بخواهیم و بخواهند سربازان گمنامی هستند که در پرتو حق در حال خدمت هستند خدمتی که شاید نامشان بعدها و در طی تاریخ به گوش آینده گان بخورد .

    چه اقداماتی رو باید برای ایجاد یک کسب و کار خانگی انجام دهیم
    مهندس حمیدرضا محمدیاری

    حال در این شرایط و با در نظر گرفتن انتشار آن مدیر مسئول و تیم تحریریه شاهد عدم توزیع نشریه در گیشه های روزنامه فروشی و فروش روزنامه بعنوان باطله توسط متصدی دکه روزنامه فروشی بدون حتی لحظه ای دیده شدن یک نسخه در پیشخوان روزنامه فروشی می شوند و تنها چیزی که در پیشخوان دکه های روزنامه فروشی مشاهده می کنید تنقلات و دخانیات است تا مطبوعات.

    چرا دستگاه ها و سازمانها نشریات را خریداری نمی کنند؟

    وی در ادامه اظهار داشت حال بدتر از این موارد می توان به عدم پذیرش نشریات توسط دستگاه های دولتی در این شرایط سخت حتی به صورت رایگان اشاره کرد که متاسفانه با این عمل ضربات مهلکی بر پیکره نحیف و باقی مانده مطبوعات کاغذی در حال وارد شدن است نشریاتی که از قرون وسطی تا کنون پرچمدار تاریخ بوده چرا که متولی اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای مهم جامعه بشری بوده و هست و از قدیم و الایام در خدمت بشر و برای خدمت به جامعه بشری به شیوه های مختلف در حال انتشار است.

    انتظار رسانه ها از مسئولین و مردم چیست؟

    محمدیاری در پایان از مسئولین و مردم عزیز خواست که به احترام این روز به حداقل خواسته مطبوعات و رسانه ها توجه احترام گذاشته شود و با خرید و اشتراک سالیانه یک نسخه از هریک از مطبوعات استان راهی برای پیشرفت و توسعه استان فراهم سازند . و مسئولین ذیربط نیز با پیگیریهای لازم نسبت برخورد با عوامل عدم توزیع و انتشار نشریات در دکه ها و گیشه های روزنامه فروشی اقدامات لازم را برای این مورد مبذول نمایند باقی شعارها وعد وعیدها پیش کش و ارزانی شان باشد.

    خادم مردم بودن لیاقت می خواهد که آن هم هر کسی نمی تواند لایقش باشد همانطور که این لیاقت شامل حال شهدا بویژه شهید والامقام محمود صارمی شد و به آنچه که از معبود و پروردگار خود می خواستند رسیدند یادشان گرامی و خاطرشان جاودان باد.

    لازم به ذکر است که استان گلستان دارای ۱۳۸ مجوز رسانه ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از این تعداد ۸۴ رسانه مکتوب در قالب ۲ روزنامه، ۳۴ هفته نامه، ۵ دو هفته نامه، ۱۷ ماهنامه، یک دوماهنامه، ۲۴ فصلنامه، ۲ دوفصلنامه، ۱ سالنامه و ۴۲ پایگاه خبری و ۹ رسانه الکترونیک غیر بر خط با محوریت است بوده که لازم بذکر است که این استان دارای میزبانی از ۱۱۰ مجوز سرپرستی روزنامه های سراسری سایر استانها و ۲۸ درخواست در حال انتظار صدور مجوز نیز می باشد.

    محل درآمد رسانه ها از کجاست؟

    بر اساس تحقیقات میدانی بازار کسب کار آنلاین منبع درآمد رسانه ها و نشریات مکتوب در این شرایط سخت و خطرناک بیشتر فروش، اشتراک و آگهی های دستگاه های دولتی می باشد که متاسفانه دستگاه ها و سازمانها گاهاً نسبت به پرداخت به موقع آن اقدام و همکاری لازم را نداشته و بعضاً دیده شده برخی سازمان ها برای پرداخت هزینه انتشار آگهی خود بعد از گذشت چند ماه یا سال با کسر مبالغی تسویه حساب می نمایند که این مورد طبق قانون آگهی می بایست در ظرف کمتر از یک ماه انجام گیرد و مسئول و پیگر آن می بایست ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان ها می باشد.چرا که یک رسانه برای انتشار می بایست حتما با چاپخانه و لیتوگراف و خبرنگار پرسنل و موزع به صورت نقد و بروز تسویه نماید در غیر اینصورت متحمل زیان و می بایست تسویه را به روز انجام دهد.

    امیدواریم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی تعرفه گذاری آگهی هاست تمهیدات لازم را نسبت به صدور گواهی صورتحساب آگهی ها بر اساس تورم روز بر روی گواهی صادر شده لحاظ نماید تا نشریات مکتوب متحمل خسارت و زیان نشوند که نتوانند پاسخ بدهکاری هایشان باشند .

    و در پایان اینکه سهم ۷۰ درصدی آگهی های استان به رسانه‌های استان تعلق بگیرد تا نشریاتی که کوچکترین خروجی برای استان ندارند و اگر قرار است اشتغال زایی و حمایت هم صورت گیرد الویت با رسانه های بومی باشد تا غیر بومی ها …

    نویسنده: سکینه جافرنوده
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *