×
×

رئیس کانون وکلای گلستان
یک نهادمدنی مستقل وابسته به وزارتخانه یا… نیست

  • کد نوشته: 43471
  • ۱۴۰۲-۰۶-۰۱
  • ۰
  • دکتر «علی طالع زاری» در این نامه‌ ها به «رحمت الله نوروزی» نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون نمایندگان شمال کشور و «رمضانعلی سنگدوینی» نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق، با اشاره به ماده فوق عنوان کرد: در این ماده اختیار صدور، تمدید و ابطال پروانه از کانون های وکلا گرفته شده و این خلاف استقلال ذاتی نهاد وکالت بوده و تصویب آن به منزله انحلال قانونی نهاد وکالت با 70 سال قدمت می باشد.
    یک نهادمدنی مستقل وابسته به وزارتخانه یا… نیست
  • تبلیغ هدفمند

    رئیس کانون وکلای گلستان در نامه ای به نمایندگان شهرهای گرگان و آق قلا و همچنین علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، در خصوص مسایل روز نهاد وکالت در مجلس شورای اسلامی، به اولویت های مورد مطالبه کانون های وکلای دادگستری از مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و در راستای پیگیری آن، پیامدهای ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه و چند طرح‌ دیگر در مجلس در رابطه با نهاد وکالت را متذکر شد.

    دکتر «علی طالع زاری» در این نامه‌ ها به «رحمت الله نوروزی» نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون نمایندگان شمال کشور و «رمضانعلی سنگدوینی» نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق، با اشاره به ماده فوق عنوان کرد: در این ماده اختیار صدور، تمدید و ابطال پروانه از کانون های وکلا گرفته شده و این خلاف استقلال ذاتی نهاد وکالت بوده و تصویب آن به منزله انحلال قانونی نهاد وکالت با ۷۰ سال قدمت می باشد.

    وی افزود: این ماده در کمیسیون تلفیق تصویب شده و چنانچه کمیسیون از آن عدول ننماید این موضوع به منزله انحلال نهاد وکالت خواهد بود و خسارت بارترین مقرره قانونی علیه کانون‌های وکلا پس از انقلاب اسلامی می باشد.

    «طالع زاری» ادامه داد: در واقع با این مصوبه نه تنها عملاً کانون های وکلا منحل می گردد، بلکه همین استقلال محدود نیز از دست خواهد رفت و وکلای دادگستری تحت نظر قوه مجریه قرار خواهند گرفت؛ اتفاقی که در صحنه بین الملل موجب تخدیش جایگاه قوه قضاییه و شهروندان ایران و در داخل نیز موجب تضییع حق وکلا و شهروندان خواهد بود.

    «طالع زاری» تصریح کرد: چگونه یک نهاد مدنی مستقل را می توان بدین شکل، به مجموعه ای تحت نظر یک وزارتخانه یا شورا قرار داد؟!

    وی افزود: نداشتن کانون وکلای مستقل که برابر این ماده محقق خواهد شد، موجب عدم تمایل سرمایه گذاران خارجی و داخلی و فرار سرمایه‌ها و بی اعتباری آرای قضایی بوده و در صحنه بین المللی، موجب عدم همکاری وکلای سایر کشورها در پذیرش وکالت پرونده های ایرانی د ر محاکم بین‌المللی و محاکم کشورهای دیگر و مراجع دادرسی بین المللی و خارجی خواهد شد.

    رییس کانون وکلای دادگستری گلستان در بخش دیگری از این نامه، به نقد بند ت ماده۱۱۳ لایحه برنامه هفتم توسعه و تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا و مصوبه امکان استفاده شرکت‌های خصوصی از فارغ‌التحصیلان غیر وکیل پرداخت و عنوان داشت: در این بند ایجاد سامانه شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان و… پیش بینی گردیده است در حالیکه حسب ماده ۱۵۶ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ کانون های وکلا مکلف به ایجاد سامانه سخاوت (سامانه خدمات الکترونیکی وکالت) شده اند که راه اندازی این سامانه در شورای اجرایی اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران هم تصویب شده و در حال اجرا است و با عنایت به وجود مصوبه مذکور که توسط کانون های وکلا و با نظارت قوه قضاییه در حال انجام است، مقرره موضوع بند (ت) ماده ۱۱۳ عبث و مخل استقلال کانون های وکلای دادگستری است.

    «طالع زاری» اضافه کرد: این ماده هنوز در کمیسیون تلفیق تصویب نشده و شایسته است نمایندگان محترم با توجه به استدلال اخیر از تصویب آن در کمیسیون اجتناب نمایند. تحقیق و تفحص از کانون های وکلا، طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار، مصوبه امکان استفاده شرکت‌های خصوصی از افراد غیر وکیل به عنوان نماینده حقوقی و… موارد دیگری ایست که در این نامه‌ها به آن اشاره شده است.

    گفتنی است، این نامه ها در پی جلسات حضوری هم اندیشی رییس و اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گلستان با نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی مکتوب و برای «رمضانعلی سنگدوینی» و «رحمت الله نوروزی» نمایندگان گرگان و علی آبادکتول در مجلس ارسال شده است.

    نویسنده: سکینه جافرنوده

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *