×
×

رییس اداره مرتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان
بوته‌کاری سه هزارهکتار از مناطق بیابانی

  • کد نوشته: 11366
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۳
  • ۰
  • تاج‌قلی فرهنگ‌دوست-رییس اداره مرتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت در سالجاری ۱.۵ میلیون بوته مرتعی جهت مقابله با خطر بیابان زدایی در سه هزار هکتار از مناطق بیابانی آق قلا، گنبدکاووس و مراوه‌تپه که مورد تهدید است، غرس خواهد شد.این بوته ها طی یک ماه آینده با مشارکت اهالی بومی منطقه و توسط پیمانکار مورد کشت در مناطق شناسایی شده قرار خواهد گرفت.
    بوته‌کاری سه هزارهکتار از مناطق بیابانی
  • تبلیغ هدفمند

    تاج‌قلی فرهنگ‌دوست-رییس اداره مرتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت در سالجاری ۱.۵ میلیون بوته مرتعی جهت مقابله با خطر بیابان زدایی در سه هزار هکتار از مناطق بیابانی آق قلا، گنبدکاووس و مراوه‌تپه که مورد تهدید است، غرس خواهد شد.این بوته ها طی یک ماه آینده با مشارکت اهالی بومی منطقه و توسط پیمانکار مورد کشت در مناطق شناسایی شده قرار خواهد گرفت.

    فرهنگ‌دوست گفت: هم اکنون ۳۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی مناطق شمالی گلستان در خطر بیابان‌زایی قرار دارند که باید با انجام برخی اقدامات حفاظتی، کاشت نهال و احیای مرتع از بیابان شدن آنها جلوگیری شود.

    وی  یادآور شد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان طی ۳ سال گذشته با جذب اعتبار۱۱۰ میلیارد ریالی از منابع ملی و استانی برای احیای ۱۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی مناطق شمالی این استان اقدامات موثری انجام داده است که میبایست فعالیت‌های فوق با اختصاص اعتبارات ویژه سرعت بیشتری به خود دهد. 

    وی از مهمترین اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در عرصه‌های بیابانی نواحی شمالی بوته‌کاری و انجام مدیریت هرزآب با احداث هلالی آبگیر دراین استان برشمرد وافزود: نخستین ومهمترین پیامد جدی پدیده بیابان زایی پدیده ریزگردها می باشد که باید به جد تحت پیگیری و مقابله با آن اقدامات لازم صورت گیرد در غیر اینصورت بعد از خوزستان گلستان نیز رگیر ریزگردها خواهد شد.

    رییس اداره مرتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی گلستان همچنین پیشگیری و مقابله با پدیده ریزگردها، حفاظت از خاک و رطوبت آن، تولید علوفه و ایجاد اشتغال را از دیگر مزایای غرس نهال در مناطق بیابانی نواحی شمالی استان اعلام کرد.

    همچنین رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: امسال این اداره در ایستگاه تولید نهال “چپرقویمه” یک میلیون اصله نهال مرتعی از گونه‌های اترپیلکس، کانی‌سنس، لنتی‌فورمیس، هالیموس، لئوکوکلادا، آگروپایرون، النگاتوم و قره‌داغ تولید کرده و آماده کاشت آن در مراتع است.

    فرشید رحمانی افزود: برای تولید این مقدار نهال ۱۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و قرار است نهال‌های تولیدی در ۲ هزار هکتار از مناطق بیابانی شمال گنبدکاووس غرس شود. 

    به گفته وی ۲۰ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی مناطق شمالی گنبدکاووس در معرض خطر بیابان‌شدن قرار دارند که طی چند سال گذشته در پنج هزار هکتار آن بوته‌کاری و برخی طرح‌ها از جمله مدیریت هرز آب و احداث هلالی آبگیر اجرا شد.

    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *