×
×

پیروز میدان کیست
دوئل اقتصادی درفضای کرونا

  • کد نوشته: 13482
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۷
  • ۰
  • نکته جالبی که می توان در این گزارش به آن دست یافت این است که برخی از شرکت های بزرگ دنیا توانسته با در اختیار داشتن مدیران توانمند خود را با این ویروس وفق داده و علاوه بر این که مانع از تعدیل نیرو و بیکاری پرسنل خود شوند باعث جذب و افزایش نیرو و ایجاد شغل نیز شده اند تا جایی که بسیاری از این مشاغل که در دنیا نیز مطرح هستند توانستند با یک مدیریت کارآمد موجب دریافت سود هنگفتی مشتریان خود شوند.
    دوئل اقتصادی درفضای کرونا
  • تبلیغ هدفمند

    همزمان با شیوع و انتشار ویروس کووید-۱۹ در دنیا و قرنطینه های سراسری که جهت جلوگیری و ممانعت از انتشار این ویروس اعمال شد موجب تعطیلی مشاغل فراوانی گردید که در پی آن باعث بیکار شدن مشاغل خدماتی بسیاری گردید که در صدر این مشاغل هتل ها بودند که با از دست دادن مشتریان زیان هنگفتی متحمل شدند.

    طبق گزارش سازمان بین‌المللی کار،این ویروس مرگبارترین بحران از زمان جنگ جهانی دوم بوده تا بدین لحظه موجب ایجاد خسارت مالی فراوانی شده و می تواند باعث از بین رفتن بیش از ۲۴۵ میلیون شغل در سرتاسر کره خاکی شود.

    در این بین مشاغلی که آسیب فراوانی متحمل شدند مرتبط با بخش های هتل داری و بخش تولید است که در برابر این ویروس نتوانسته مقاومت کنند و موجب خسارت مالی فراونی شده اند.

    کارشناسان بر این باورند که با نبود مسافر و به حالت تعلیق در آمدن اکثر فعالیت های اجتماعی مشاغل خدماتی همچون میهمان داری،صنایع غذایی، سرویس‌های تولیدی و بنگاه‌های خرید و فروش املاک که مجموعاً ۳۸درصد اشتغال جهان را به خود اختصاص داده است که با اخراج و بیکاری یک میلیاردو۲۵میلیون نیروی کار در سراسر جهان روبرو شده است که در نوع خود بیشترین آسیب را دیده اند.

    بر اساس آماره های منتشر شده از سوی سازمان جهانی کار بیشترین افرادی که شغل خود را از دست داده و خانه نشین شده اند مرتبط با آمریکا و اروپاست.

    جالب است که بدانید زمانی که بسیاری از مشاغل در حال مغابله با این بیماری جهت حفظ بقا خود هستند بسیاری از مشاغل توانسته از این آب گل آلودی که ایجاد شده صید های بزرگی داشته باشند که در این بین می توان به مدیران فروشگاه های اینترنتی و برخی شبکه های اجتماعی که بر بستر اینترنت فعالیت می کنند اشاره کرد.

    دوئل اقتصادی درفضای کرونا
    دوئل اقتصادی درفضای کرونا

    در این نابسامانی که کرونا در جهان ایجاد نموده می توان به سود ۳۸میلیارددلاری که طی ۳ماه گذشته به جیب شرکت های گوگل،اپل،آمازون، فیس بوک اشاره داشت که در این بین فروشگاه آمازون در بالاترین جایگاه قرار گرفته است.

    از سوی دیگر با نزدیک شدن با پایان سال میلادی و شروع سال میلادی جدید در شهرهای مختلف جهان کاربران به لحاظ ترس از ابتلا به corona در تلاش اند تا نیازهای خود را بجای مراجعه حضوری به فروشگاه به صورت آنلاین انجام دهند.

    بنا به گزارشی که از سوی دویچه وله، منتشر گردیده است سودی که فروشگاه اینترنتی آمازون توانسته در سه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه داشته باشد معادل ۳۷ درصد افزایش به رقم ۶میلیاردو۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

    در شرایطی که در این شرایط موجب شده تا اکثر شرکت های کوچک و متوسط با تعطیلی و تعدیل نیرو مواجهه شوند شرکت های چون فیس بوک توانست در این شرایط با بهره گیری از آگهی های بازرگانی سود فروانی به سبب خانه نشین شدن کارگران بیکار شده در کثر نقاط دنیا به جیب بزند.

    در حالی که این بیماری موجب خانه نشینی اکثر مردم دنیا گردیده و موجب افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی که بر بستر اینترنت توسط همگان گردیده به نحوی که شمار کاربران فیسبوک در طی ۳ماه با افزایش ۳۰میلیون نفری مواجهه شد و به حدود یک میلیارد ۸۲۰ میلیون کاربر رسید.

    شغل های پیروزوبازنده کرونا
    شغل های پیروزوبازنده کرونا

    در این بین می توان با اشاره به سود فراوانی که از جانب شیوع این نوع بیماری در پی افزایش دورکاری کارمندان و روند ادامه تحصیلی از راه دور موجب افزایش فروش فروشگاه های کامپیوتری و تجهیزات الکترونیکی همانطور که قبلاً به آن اشاره شد بر بستر اینترنت فعالیت می کنند شد که در این بین اپل نیز از سایر رقبای خود عقب نمانده و توانست فروش نسبتاً مطلوبی را به خود با جذب مشتریان زیادی اختصاص دهد.

    یوتیوب نیز در این شرایط و در دورانی که کرونا قدرت را در دست گرفته توانست با پخش برنامه های آموزشی سبب افزایش درآمد قابل توجهی طی ۳ماه گذشته توانست درآمد حاصله خود را به ۵میلیارددلار افزایش دهد.

    کشور ما نیز همچون سایر دنیا در پی شیوع این ویروس با تبعات بسیاری گریبان گیر شد. بحران کرونا موجب شد تا بخش های هنگفتی از کشور با مشکلات فراوانی همراه شود تا جایی که در این بین موجب زیان کسب و کارهای بسیاری شد که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران این ویروس تا کنون موجب توقف ۳۸ درصد از مشاغل از ابتدای ورودش در اسفند۹۸و فروردین ۹۹ شده است که این همین گزارش نشان دهنده این است در اردیبهشت ۹۹ به ۲۱ درصد کاهش پیدا نمود. تا جایی که در انتهای سال۹۸ و ماه ابتدایی سال ۹۹ صرفاً ۲۲ درصد از کسب و کارها توانستند با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه داده تا جایی رقم ۲۲ درصد در اردیبهشت سالجاری به ۳۴ درصد افزایش یافت.

    بنا برگزارش فوق سخنگوی دولت در آخرین آمار خود که از طریق یکی از کانالهای خبری صدا و سیما منتشر شده اظهار داشته است که شیوع این ویروس توانسه موجب اخراج یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شود که از این تعداد نزدیک به یک میلیون نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری بودند در صورتی که ۲۴۰ هزار نفر نیز پیش از این در حال دریافت مقرری بیمه بیکاری بودند که در مجموع تعداد افرادی که شغل خود را از دست داده و در لیست دریافت بیمه بیکاری قرار گرفتند.

    نکته قابل تامل بازار کسب کار آنلاین:

    نکته جالبی که می توان در این گزارش به آن دست یافت این است که برخی از شرکت های بزرگ دنیا توانسته با در اختیار داشتن مدیران توانمند خود را با این ویروس وفق داده و علاوه بر این که مانع از تعدیل نیرو و بیکاری پرسنل خود شوند باعث جذب و افزایش نیرو و ایجاد شغل نیز شده اند تا جایی که بسیاری از این مشاغل که در دنیا نیز مطرح هستند توانستند با یک مدیریت کارآمد موجب دریافت سود هنگفتی مشتریان خود شوند.

    هر چند در ایران نیز همچون شرکتهای فوق مراکزی بودند که توانستند خود را با شرایط موجود وفق داده و در جهت سود آوری قدم بردارند باید دید که این میزان سود آوری در چه حد توانسته از معضلی به نام بیکاری بکاهد و بر اشتغال بیافزاید . و در این بین چه میزان نیز توانسته اند رضایت مشتریان خود را کسب و موجب افزایش آنها شوند .

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *