×
×

وحشت گنبدی‌ها ازکرونا با داستان تکراری سگهای ولگرد

  • کد نوشته: 6009
  • ۱۳۹۹-۰۵-۰۷
  • ۰
  • جولان سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در محلات مختلف شهری و برخی روستاهای گنبدکاووس که هر روز بر تعداد و جمعیت آن اضافه می‌شود، در کنار ترس، دلهره و اضطراب ناشی از کرونا این روزها مردم این شهرستان را نگران کرده و آنها خواستار رسیدگی به وضعیت این حیوانات و جمع‌آوری آنها هستند.
    وحشت گنبدی‌ها ازکرونا با داستان تکراری سگهای ولگرد
  • تبلیغ هدفمند

    جولان سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در محلات مختلف شهری و برخی روستاهای گنبدکاووس که هر روز بر تعداد و جمعیت آن اضافه می‌شود، در کنار ترس، دلهره و اضطراب ناشی از کرونا این روزها مردم این شهرستان را نگران کرده و آنها خواستار رسیدگی به وضعیت این حیوانات و جمع‌آوری آنها هستند.

    شیوع کرونا اگرچه از ترددهای شهروندان گنبدی در معابر و خیابان‌ها کم کرد اما بر جمعیت سگ‌های ولگرد در محلات این شهر که به صورت گله‌های , آزادنه جولان می‌دهند، افزوده با این حال جمع آوری یا اتلاف این سگ‌ها که تهدیدی بر سلامت عمومی شهروندان است، دغدغه‌ و مطالبه‌ای آنان بوده که باید توسط متولیان مورد توجه قرار گیرد.

    شماری از شهروندان گنبدی با ابراز نگرانی‌ از جولان سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و محلات شهری که به گفته‌ آنها اضطراب مردم درگیر با کرونا را مضاعف کرده، از مسوولان بویژه شهرداری، دامپزشکی و مرکز بهداشت خواستند نسبت به ساماندهی و جمع آوری این حیوانات اهتمام بیشتری داشته باشند.

    صابر کریمی یکی از اهالی شهرک بهارستان گنبدکاووس که اخیرا توسط یک سگ‌ ولگرد مورد گزش قرار گرفته به خبرنگار ایرنا گفت: در یکی از شب ها به همراه خانواده‌ام مشغول پیاده‌روی بودم که توسط یکی از سگ ها گزیده شدم.

    وی ادامه داد: هیچ کس موافق کشتن حیوانات از جمله سگ‌ها نیست اما با توجه به زیاد شدن تعداد سگ‌های ولگرد که احتمال بیمار بودن آنها وجود دارد از مسوولان تقاضا داریم اولویت خود را جمع آوری این حیوانات قرار دهند.

    یکی دیگر از شهروندان گنبدی از حضور سگ های ولگرد در محوطه بیمارستان پیامبراعظم(ص) این شهر که بیمارستان معین پذیرش بیماران کرونایی شرق گلستان است، گلایه کرد و گفت: نگهبانی بیمارستان و یا نیروهای شهرداری باید این حیوانات را که حضورشان علاوه بر ایجاد رعب و وحشت، عامل آلودگی نیز است، از محل دور کنند.

    وحشت گنبدی‌ها ازکرونا با داستان تکراری سگهای ولگرد
    وحشت گنبدی‌ها ازکرونا با داستان تکراری سگهای ولگرد

    سلیمان قرنجیک که ساکن محله خالدنبی گنبدکاووس است، افزود: سگ‌های ولگرد در این شهر زیاد شدند و در کنار گربه‌ها و قبل از رسیدن نیروهای شهرداری برای جمع آوری زباله ها، اقدام به پاره کردن کیسه‌های زباله کرده و محیط زیست و معابر را آلوده می‌کنند.

    همچنین مشابه سخنان شهروندان گنبدی برخی اهالی مناطق روستایی این شهرستان هم از افزایش شمار سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در معابر روستا و اطراف آن ابراز گله‌مندی کرده و به ایرنا گفتند که بیشتر سگ‌های ولگرد اقدام به حمله به سمت روستاییان بویژه کودکان و نوجوانان می‌کنند که بهتر است همچون سال‌های گذشته، چنین سگ‌هایی اتلاف شوند.  

    براساس مصوبه سال ۹۵ سازمان امور شهرداری‌های وزارت کشور در رابطه با ساماندهی سگ‌های بدون صاحب، کشتن این حیوانات ممنوع شده و تیم‌های شهرداری فقط مجاز به زنده‌گیری و عقیم‌سازی آنها هستند که معاون خدمات شهری شهرداری گنبدکاووس هم با تایید این موضوع گفت: با توجه به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و سخت بودن زنده گیری این حیوانات چند وقت پیش با ارسال نامه‌ای به فرمانداری شهرستان در خواست کردیم، اجازه استفاده از روش قدیمی کشتن با سلاح را بدهند که تاکنون جوابی دریافت نشد.

    هوشنگ ابراهیم بیگی افزود: روزانه افزون بر ۱۰۰ قلاده سگ ولگرد در شهر مشاهده و گزارش می‌شود اما نیروهای شهرداری با روش زنده گیری تنها می‌توانند چهار تا پنج قلاده سگ را جمع آوری و به پناهگاه حیوانات بخش خصوصی مستقر در حاشیه شهر منتقل کنند.

    وی یادآاور شد: در گذشته سگ‌های ولگرد اتلاف می‌شدند که به سبب برخی اعتراضات مردمی بویژه دوستداران حیوانات و سازمان‌های مردم نهاد حامی حیوانات فعلا اجرای این روش متوقف شده که نتیجه آن افزایش جمعیت این حیوان در سطح شهر است.

    ابراهیم بیگی ادامه داد: زنده‌گیری سگ‌های ولگرد و رهاسازی آنها در طبیعت فایده ندارد زیرا آنها مجددا به شهر یا روستاها بر می‌گردند و به نظر تنها راه‌حل این مشکل، اتلاف آنها است.

    رییس شبکه دامپزشکی گنبدکاووس هم گفت: وظیفه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در مناطق شهری با شهرداری‌ها و در روستاها با دهیاری‌هاست که در گذشته با اجرای عملیات اتلاف شاهد کم شدن جمعیت این حیوانات بودیم اما در چند سال اخیر که کشتن سگ‌ها ممنوع شده، روز به روز به جمعیت سگ‌های ولگرد افزوده می‌شود.

    نادر گوگلانی تاکید کرد: دامپزشکی با رهاسازی سگ‌های ولگرد در طبیعت بعد از جمع‌آوری از سطح شهر موافق نیست چرا که این حیوانات بعد از مدتی باز هم به شهرها باز می‌گردند.

    وی با اشاره به اینکه دامپزشکی مسوولیت واکسینه کردن سگ‌ها صاحب‌دار را برعهده دارد، افزود: سال گذشته افزون بر پنج هزار قلاده سگ و از ابتدای امسال تا الان هم حدود ۲ هزار قلاده سگ صاحب‌دار و گله با همکاری صاحبان‌ آنها واکسینه شدند.

    درهمین پیوند رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس نیز به ایرنا گفت: در سه ماهه نخست امسال ۵۸۵ نفر در این شهرستان مورد گزش سگ‌های ولگرد قرار گرفتند که به همگی واکسن هاری زده شده و هیچ مورد فوتی نداشتیم.

    عبدالرحیم پالیده از شهروندان خواست در صورت گزیده شدن از سوی سگ‌های ولگرد، به مرکز بهداشت شهر گنبدکاووس و مراکز بهداشت داشلی برون، کرند، حاجی قوشان و باغلی مرامه” که به صورت شبانه روزی فعال هستند، مراجعه کرده و واکسن رایگان ضدهاری دریافت کنند.

    شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *