×
×

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی
سایه سنگین کرونابردوش کوچ

  • کد نوشته: 12160
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۳
  • ۰
  • با وجود آغاز کوچ پائیزی و وجود شیوع کرونا و در این بین ضرورت جابجایی توسط ماشین موجب افزایش هزینه ها بر دوش عشایر و فشار ناشی از آن شده است تا جایی که میزان آن بیش از 160 میلیاردريال برآورد شده است.
    سایه سنگین کرونابردوش کوچ
  • تبلیغ هدفمند

    با وجود آغاز کوچ پائیزی و وجود شیوع کرونا و در این بین ضرورت جابجایی توسط ماشین موجب افزایش هزینه ها بر دوش عشایر و فشار ناشی از آن شده است تا جایی که میزان آن بیش از ۱۶۰ میلیاردریال برآورد شده است.

    محمدرضا قلی پور مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با اشاره به این موضوع گفت: به طور میانگین هزینه کوچ هز خانوار که به صورت مکانیزه صورت بگیرد بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون ریال می باشد.

    قلی پور با اشاره به کوچرو بودن حدود چهار هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر استان افزود: با وجود پرمخاطره بودن کوچ  سنتی، سالجاری کوچ مکانیزه دغدغه ای بر دل خانوارهای عشایری استان اضافه کرده است.

    وی گفت: موعد آغاز رسمی و هماهنگی شده کوچ به مناطق قشلاقی اوایل آبان ماه است که با احتساب مدتی که برای طی حدفاصل مراتع ییلاقی تا قشلاقی نیاز است، عشایر از اواسط آبانماه اجازه استقرار در سامانه های قشلاقی را دارند.

    سایه سنگین کرونابردوش کوچ
    سایه سنگین کرونابردوش کوچ

    وی افزود: با آغاز سرما در مناطق ییلاقی خانوارهای کوچرو عشایر این خطه، برای زمستان‌گذرانی به سوی مناطق گرمسیری و قشلاقی در میاندشت اسفراین، بخش هایی از مانه و سملقان و رازوجرگلان و نیز مناطق مراوه تپه، کلاله و گنبد در استان گلستان حرکت می کنند.

    مدیرکل عشایری خراسان شمالی اظهار داشت: مناطق عشایری استان جزو مناطق پاک از نظر شیوع ویروس کرونا است و خوشبختانه در بین خانوارهای عشایر این استان بیمار مبتلا به کرونا بسیار کم وجود دارد.

    قلی پور گفت: با دانشگاه علوم پزشکی استان نیز هماهنگی شده است تا در صورت هرگونه مشکل در خصوص شیوع ویروس کرونا در میان این قشر، اقدامات لازم برای درمان آنان انجام شود.

    وی افزود: طرح غربالگری برای معاینه تمامی خانوارهای عشایری وجود ندارد اما اگر افرادی علایم بیماری کووید ۱۹ را داشته باشند معاینه و درمان خواهند شد.

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا در کوچ بهاره نیز ۱۲۰ میلیارد ریال به فعالیت تولیدی و زندگی عشایر این خطه از کشور خسارت وارد کرده بود که بیشتر خسارت‌ها از ناحیه کوچ بود.

    قلی پور اظهار داشت: عشایر استان هرساله مسیر مراتع قشلاقی استان گلستان تا چراگاه های ییلاقی خود در خراسان شمالی را به صورت سنتی طی می کردند که امسال از خودرو برای انتقال دام خود استفاده کردند.

    پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی شامل ۳۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

    عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

    عشایر خراسان شمالی که زبان اصلی آنان کردی کرمانجی است، شامل طوایف باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو می شوند.  

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *