×
×

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی
توزیع۲۱هزار تن کود بین کشاورزان

  • کد نوشته: 12995
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۱
  • ۰
  • مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۲۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان این استان توزیع شد که از این میزان ۶ هزار تن مربوط به کشت پاییزه است.
    توزیع۲۱هزار تن کود بین کشاورزان
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۲۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان این استان توزیع شد که از این میزان ۶ هزار تن مربوط به کشت پاییزه است.

    محسن نظام دوست اظهار داشت: برای شش ماه اول استان ۱۶ هزار تن و برای شش ماه دوم نیز ۱۵ هزار تن کود به استان اختصاص یافته است که مرحله  اول به صورت کامل جذب و توزیع شد و از مرحله دوم نیز تاکنون ۶ هزار تن توزیع شده است.

    وی با بیان اینکه در تامین کود هیچ مشکلی نداریم اظهار داشت: مابقی کود مورد نیاز نیمه دوم سال نیز تهیه و تدارک دیده شده است و بین بهره برداران توزیع خواهد شد.

    وی اظهار داشت: هم اکنون بدون هیچ محدودیتی کود فسفاته و پتاسه در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

    توزیع۲۱هزار تن کود بین کشاورزان
    توزیع۲۱هزار تن کود بین کشاورزان
    کاهش مصرف کود فسفاته و پتاسه 

    وی در بخش دیگری از سخنانش از کاهش مصرف کود فسفاته و پتاسه در استان خبر داد و افزود: تا حدودی میزان مصرف کود های فسفاته و پتاسه با توجه به افزایش قیمت آنها نسبت به سال های گذشته کمتر شده است اما کشاورزان کودهای قابل جایگزین را نیز دارند که انواع محلول پاشی ها از جمله آن است.

    نظام دوست افزود: از برنامه تدارک کود که تاکنون باید به ۵۵ درصد برسد جلوتر هستیم، در مجموع ۷۰ درصد سهم کودی سال ۹۹ را تامین کرده ایم.

    وی اظهار داشت: قیمت کود اوره نسبت به قبل تغییری نیافته، اما قیمت کود فسفاته و پتاسه با توجه به وارداتی بودن آن، چند برابر افزایش یافته است که نرخ مصوب این ۲ نوع کود از طریق شورای تنظیم بازار و دفتر ریاست جمهوری ابلاغ شده است.

    مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی افزود: ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز کودی بخش کشاورزی را انواع فسفاته و پتاسه دربرمی گیرد و ۸۰ تا ۸۵ درصد دیگر کود مورد نیاز این حوزه به کود اوره اختصاص دارد.

    نظام دوست گفت: پیش از این بهای هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود فسفاته و پتاسه به ترتیب ۸۵۰ هزار ریال و یک میلیون و ۱۸۰ هزار ریال بود که این نهاده ها به چهار میلیون و ۳۵۰ هزار ریال و پنج میلیون ریال افزایش یافت.

    وی افزود: قیمت کود اوره نیز هم اکنون به ازای هر کیسه ۵۰ کیلوگرم ۵۵۰ هزار ریال است.

    وی با تاکید بر اینکه سهمیه کود اختصاصی نیاز ۱۰۰ درصدی بخش کشاورزی را پاسخ می دهد، گفت: ۶۵ کارگزار در استان در زمینه توزیع کود فعالیت دارند که کشاورزان باید برای تهیه کود مورد نیاز خود به این کارگزاری ها مراجعه کنند.

    نظام دوست اظهار داشت: اسامی کشاورزان و میزان زمینی که در اختیار دارند در سامانه پهنه بندی ثبت شده است و کود نیز با توجه به اطلاعات این سامانه به آنان ارائه می شود.

    بنابر توصیه کارشناسان، میانگین مصرف انواع کود برای زمین های آبی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و زمین های دیم ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است که این میزان بسته به شرایط زمین در مناطق مختلف، میزان بارش و بذر مصرفی مقداری کم یا زیاد می شود.

    استفاده از انواع کودهای شیمیایی تولید محصول را ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش می دهد که این امر نیز مستلزم رعایت استفاده به موقع، میزان مصرف درست و رعایت دیگر شرایط است.

    خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *