×
×

فضای داغ،باتب اخلاق مداری

  • کد نوشته: 13524
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۷
  • ۰
  • فعالان رسانه‌ استان قزوین که به عنوان نمایندگان افکار عمومی باید مروج اخلاق مداری در جامعه باشند بعضا رفتاری از خود بروز می‌دهند که اعتراض و شکایت دستگاه‌ها و نهادها را به همراه دارد.
    فضای داغ،باتب اخلاق مداری
  • تبلیغ هدفمند

    فعالان رسانه‌ استان قزوین که به عنوان نمایندگان افکار عمومی باید مروج اخلاق مداری در جامعه باشند بعضا رفتاری از خود بروز می‌دهند که اعتراض و شکایت دستگاه‌ها و نهادها را به همراه دارد.

    به گزارش ایرنا بی‌اخلاقی در فضای رسانه‌ای استان قزوین طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته و موجب نگرانی و حتی شکایت مدیران و مسوولان به متولیان امر از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان شده است.

    در این راستا شورای اطلاع رسانی استان، موضوع بی‌اخلاقی در فضای رسانه‌ را در دستور کار قرار داد و راهکارهای رفع این مشکل و ارتقای جایگاه اخلاق در میان فعالان رسانه‌ را بررسی کرد.

    به اعتقاد شورای اطلاع رسانی استان توزیع آگهی‌ها، بی‌اخلاقی و بداخلاقی، کپی کاری، سوء استفاده از جایگاه و اثرگذاری رسانه برای تحقق اهداف شخصی و حزبی،درخواست پول، پرداخت نکردن دستمزد فعالان رسانه و… از جمله مهمترین مشکلاتی است که به بروز رفتارهای ناشایسته و به دور از جایگاه رسانه‌ها منجر می‌شود.

    پایش خبرنگاران استان باید با جدیت انجام شود

    محمد کشاورز مسوول بسیج رسانه استان قزوین:

    موضوع پایش خبرنگاران استان که سال گذشته مطرح شد باید با جدیت دنبال شود هرچند برخی‌ها که منافع آنها با اجرای این طرح، زیر سوال می‌رود دوست ندارند این طرح انجام شود.

    اجرای این طرح به نظر من واجب است تا مشخص شود که چه کسی واقعا خبرنگار است و چه کسی خبرنگارنما به عبارت دیگر باید مرز میان خبرنگار و خبرنگارنما مشخص شود تا کسانی که می‌خواهند بدون هیچ مهارت و سابقه‌ای به این حوزه ورود کنند و از آن ارتزاق نمایند با فعالان واقعی رسانه‌ تمیز داده شوند.

    فضای داغ،باتب اخلاق مداری
    فضای داغ،باتب اخلاق مداری

    شورای اطلاع رسانی استان باید پای کار این طرح بایستد هرچند قطعا هزینه دارد ولی در کل به نفع استان است و بسیاری از مشکلات رسانه‌ای استان را حل خواهد کرد.

    برای حل دیگر مشکلات رسانه‌ای استان باید نشست‌های تخصصی با حضور اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات، بسیج رسانه، انجمن صنفی روزنامه نگاری و مسوولان دستگاه‌های اجرایی برگزار شود تا بتوانیم معضلات رسانه‌ها را پیدا کنیم و راهکارهای رفع آنها را بررسی نماییم.

    بداخلاقی‌های رسانه‌ای استان قزوین با اعمال محدودیت‌ها حل شدنی است

    جابر خرم نیا رییس هیات مدیره خانه مطبوعات استان قزوین:

    متاسفانه در یک دو سال اخیر شدت بداخلاقی‌های رسانه‌ای در استان قزوین زیاد شده است و این را مدیران کل و مسوولان که به ما مراجعه می‌کنند اذعان کرده‌اند.

    برخی مدیران دستگاه‌ها به ما گفته‌اند که فلان مدیر رسانه‌ای تهدید می‌کند که اگر پولی دریافت نکند برای تخریب آنها اقدام می‌نماید که بسیار زشت و دور از شان فعالیت رسانه‌ای است.

    اگر ما فقط صرفا حواشی استان قزوین در رسانه‌های بیگانه را بررسی کنیم مشخص می‌شود این موضوع از کجا ساماندهی شده و به رسانه‌های بیگانه درز کرده است و چه کسی به دنبال مچ گیری و سوتی گیری از مسوولان و نمایندگان استان به جای کمک به پیشبرد امور است.

    فکر می‌کنیم این بداخلاقی‌ها با اعمال محدودیت‌هایی حل شود و جلوی برخی افراد در دستگاه‌های اجرایی برای استفاده ابزاری از خبرنگاران جهت عتاب و حمله به مدیران در فضای مجازی گرفته خواهد شد.

    فضای داغ،باتب اخلاق مداری
    فضای داغ،باتب اخلاق مداری

    یک مشکل دیگر رسانه‌های استان، موضوع کپی کاری است که واقعا با آن درگیر هستیم ولی در کنار آن بسیاری از فعالان اصحاب رسانه استان اخلاق را رعایت می‌کنند و طبق قانون مطبوعات، اگر یک اثر، اسم تولیدکننده را داشت به نام تولیدکننده و اگر نداشت به نام رسانه منعکس می‌نمایند که جای تقدیر دارد.

    البته برخی مواقع منشا این کپی کاری‌ها دستگاه‌های اجرایی هستند چون خبر یک خبرگزاری را بدون ذکر منبع در کانال خود منتشر می‌کنند و رسانه‌های دیگر نیز بدون اطلاع از این موضوع، آن خبر را به صورت دریافتی کار می‌کنند که همین مساله، مشکلاتی را به دنبال دارد و باید شورای روابط عمومی‌های استان به این موضوع ورود کنند و بر اهمیت ذکر منبع خبر تاکید لازم را داشته باشند.

    کپی کاری و رعایت نکردن حق تالیف، خدشه به وجهه رسانه‌های استان است

    هادی درزی رامندی مدیر خانه مطبوعات استان قزوین:

    متاسفانه طی سال های اخیر شاهد بداخلاقی‌هایی در فضای رسانه‌ای استان هستیم که قبلا وجود نداشت.

     دلیل این امر هم ورود خبرنگارنماها و افرادی به سپهر رسانه‌ای استان است که سابقه فعالیت رسانه‌ای نداشتند و یک شبه با دریافت مجوزهایی به عنوان مدیران رسانه در استان مشغول فعالیت شدند.

    یکی از مواردی که جدیدا در فضای رسانه‌ای استان باب شده و اعتراضات بسیاری در پی داشته، مساله کپی خبر و بارگذاری آن در رسانه‌ای دیگر بدون ذکر منبع است.

    فضای داغ،باتب اخلاق مداری
    فضای داغ،باتب اخلاق مداری

    این بی اخلاقی موجب شده است که بارها اصحاب رسانه از خانه مطبوعات برای ورود به این مساله و جلوگیری از تداوم آن پیگیری کنند.

    شورای اطلاع رسانی استان باید برای این موضوع چاره‌ای بیندیشد و با خبرنگارنماها و مدعیان فعالیت رسانه‌ای برخورد جدی داشته باشد.

    با توجه به مطالبه فعالان رسانه، بارها در کمیته انضباطی خانه به افراد متخلف تذکر داده شده است ولی آیا افرادی که به عنوان نماینده افکار عمومی، مدعی اطلاع رسانی هستند، نمی‌دانند کپی برداری از اخبار دیگران و انتشار آن به نام خود خلاف اخلاق مداری و خدشه به وجهه رسانه استان است؟

    توزیع ناعادلانه آگهی‌ها موجب شکل گیری رانت رسانه‌ای شده است

    سیدعبدالعظیم موسوی مدیر مسوول روزنامه ولایت و پیشکسوت رسانه استان قزوین:

    حل مشکلات در حوزه توزیع آگهی‌ها با دستورالعمل و بخشنامه ممکن نیست چون بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های لازم در این زمینه وجود دارد و باید بر اجرای عدالت در این حوزه تاکید شود.

    ما بیشترین مشکل را در توزیع آگهی در نمایندگی روزنامه‌های سراسری داریم که این معضل را باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان با همکاری همدیگر حل کنند.

    چون تعریف عادلانه صحیحی در توزیع آگهی وجود ندارد، وقتی به یک دستگاه مثل شهرداری‌ها اعلام می‌شود که توزیع آگهی خود را به اداره ارشاد واگذار کنند نمی‌پذیرند و در نتیجه رانت‌های زیادی در این حوزه شکل می‌گیرد.

    فضای داغ،باتب اخلاق مداری
    فضای داغ،باتب اخلاق مداری

    برای ساماندهی این مساله، می‌توان به نظم انتشار رسانه‌ها توجه کرد که بسیار اثر بخش است چون خیلی از نشریات فقط زمانی که آگهی داشته باشند چاپ می‌شوند و اینها دیگر نشریه نیستند بلکه آگهی نامه و دکان تجاری هستند.

    باید حداقل یک بخشنامه جامع برای نشریاتی که آگهی زیاد دریافت و چاپ می‌کنند تدوین و مسوولیت توزیع آگهی‌ها به اداره ارشاد واگذار شود البته این یک امتیاز برای اداره ارشاد نیست بلکه یک مسوولیت سنگین است و حداقل به سه نیرو برای انجام شدن، نیاز دارد.

    رعایت حق تالیف خبر و پرهیز از کپی کاری در رسانه‌ها ضروری است

    محمدحسین اسماعیلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین:

    رعایت حق تالیف خبر و پرهیز از کپی کاری در رسانه‌های استان ضروری است و باید با همکاری خانه مطبوعات و تدوین راهکارهای جلوی تداوم این بی اخلاقی را گرفت.

    برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه از جمله مواردی است که باید شورای اطلاع رسانی استان به آنها نگاه ویژه داشته باشد و برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

    موضوع توزیع آگهی‌های دولتی باید از کانال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گیرد که در این راستا در ماه‌های گذشته پیگیری‌ها و مکاتبات لازم با دستگاه‌های مختلف از شوراهای شهر، ادارات نظارتی و اجرایی انجام شده است ولی متاسفانه شهرداری‌ها این بخشنامه را رعایت نمی‌کنند.

    فضای داغ،باتب اخلاق مداری
    فضای داغ،باتب اخلاق مداری

    در برخی از دستگاه‌ها نیز شاهد این موضوع هستیم ولی مهمترین مشکل ما شهرداری‌ها هستند و باید جدیت بیشتری برای رعایت این موضوع داشته باشند.

    طی ماه‌های گذشته لیست‌هایی از توزیع آگهی‌ها در شهرداری‌های استان منتشر شده بود که سوالات و حواشی زیادی به دنبال داشت و انتظار داریم با درخواست شورای اطلاع رسانی استان، لیست‌های آگهی شهرداری‎ها به شورا ارسال شود تا شاهد اجرای عدالت در توزیع آگهی‌ها باشیم.

    اداره ارشاد و خانه مطبوعات باید نظارت دقیقی بر رسانه‌ها داشته باشند

    منوچهر حبیبی رییس شورای اطلاع رسانی استان قزوین:

    رسانه‌ها در شکل گیری افکار عمومی نقش زیادی دارند و شفاف سازی و پرسشگری از وظایف انکار ناپذیر و جزو رسالت‌های آنها است.

    ظرفیت رسانه‌ای خوبی در استان وجود دارد و باید آنها را ساماندهی کنیم به گونه‌ای که برآیند این ظرفیت، اقناع افکار عمومی و پوشش جامع و کاملی از رویدادها در سطح استان باشد که با نظارت و ارزیابی دقیق رسانه‌ها از سوی خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق خواهد یافت.

    به اعتقاد من رسانه، یک قدرت نامریی دارد که مثل لیزر تا اعماق بافت تاثیرگذار است و گاهی چنان اثر می‌گذارد که حتی یک بمب مخرب نیز آن اثرگذاری را نخواهد داشت بنابراین کسی که می‌تواند اینقدر اثرگذار باشد باید از گزینش‌ها و فیلترهای مختلفی رد شود و شایستگی‌های لازم را داشته باشد.

    فضای داغ،باتب اخلاق مداری
    فضای داغ،باتب اخلاق مداری

    شایستگی‌ها هم شامل ویژگی‌های شخصی و هم در قبال مسوولیت اجتماعی است و یک فعال رسانه در ابتدا باید امانت دار و اخلاق مدار باشد و اسرار محرمانه نظام و دستگاه‌های حاکمیتی را منتشر نکند.

    همچنین یک فعال رسانه باید به حریم مسوولان توجه داشته باشد و البته حتما باید پرسشگری و نقد در رسانه‌ها وجود داشته باشد ولی اینکه حریم و جایگاه‌ها زیر سوال برود درست نیست.

    از سوی دیگر، حرمت شخصیت‌ها و مسوولان استان نباید شکسته شود و سیاست‌های نظام نیز زیر سوال نرود که در این صورت، قدرت اجرایی و کار از دست مسوولان به درخواهد رفت.

    موضوع هتک حیثیت با نقد سازنده و عالمانه تفاوت دارد و ما از نقد عالمانه استقبال می‌کنیم ولی اینکه حریم افراد شکسته شود صحیح نیست.

    همچنین نباید رسانه‌ها ناامیدی را در جامعه پمپاژ کنند بلکه باید در این شرایط، جامعه را به آینده امیدوار کنیم و البته با اخبار نیز نباید گزینشی برخورد شود.

    مسوولان این حوزه به ویژه خانه مطبوعات به صورت جدی تر در این حوزه ورود کنند تا فعالان رسانه بدانند که کنترل و نظارتی وجود دارد و رسانه‌ها ارزیابی و رده بندی می‌شوند و رفتارهای آنها کاملا تحت کنترل قرار دارد.

    خوشبختانه نمره رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در استان قابل قبول است اما تعداد محدودی هستند که این فعالیت خوب را تحت الشعاع قرار می‌دهند و در مرحله اول از خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع داریم به مساله ورود کنند و اگر هنجارشکنان اصلاح نشدند در مرحله بعد باید پاسخگو باشند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *