×
×

کوبیدن به طبل افزایش قیمت توسط سوداگران

  • کد نوشته: 14153
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۴
  • ۰
  • اختلاف قیمت فاحش دام زنده در مناطق مختلف همراه با سوداگری و فرصت طلبی دلالان، زمینه‌ساز گرانی فزاینده گوشت قرمز در مراغه در هفته های اخیر شده است.
    کوبیدن به طبل افزایش قیمت توسط سوداگران
  • تبلیغ هدفمند

    اختلاف قیمت فاحش دام زنده در مناطق مختلف همراه با سوداگری و فرصت طلبی دلالان، زمینه‌ساز گرانی فزاینده گوشت قرمز در مراغه در هفته های اخیر شده است.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، گوشت قرمز به عنوان یکی از مهم ترین منابع تامین پروتئین حیوانی، جایگاه ویژه ای در سبد و ذائقه غذایی خانواده های ایرانی دارد؛ در سال های اخیر با گرانی این ماده غذایی، جایگاه آن در سفره های مردم کم رنگ تر شده و این امر در ماه های اخیر بیشتر و بیشتر به چشم آمده است.

    افزایش قیمت نهاده های دامی از جمله کنجاله های وارداتی و نیز گرانی علوفه همه و همه عاملی در جهت افزایش قیمت گوشت قرمز تولیدی از دام های سبک و سنگین بوده است.

    عدم بهره گیری از شیوه های دامداری مدرن و نوین به جای شیوه های سنتی و عدم استفاده و پرورش نژادهای سازگار به اقلیم و پربازده نیز از عوامل موثر در کاهش تولید و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده گوشت قرمز بوده است.

    اما آنچه در وضعیت کنونی جای بسی تامل است، اختلاف قیمت موجود در زمینه دام سبک در مناطق روستایی به عنوان مراکز اصلی تولید و مناطق شهری به عنوان زنجیره توزیع و مصرف گوشت قرمز است.

    براساس برآوردهای انجام شده میدانی از مناطق مختلف روستایی در شهرستان مراغه به عنوان یکی از قطب های دامی و کشاورزی آذربایجان شرقی، قیمت دام زنده سبک (گوسفند) از ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در این مناطق در نوسان است.

    نوسانات موجود در قیمت دام زنده از محل تولید آنها در روستاها به دلیل افزایش یا کاهش تقاضا در برخی ماه ها یا فصول سال روی می دهد که امری تا حدودی طبیعی به شمار می رود.

    با وجود قیمت نسبتاً مناسب دام زنده نسبت به افزایش نهاده های تولید در سال ها و ماه های اخیر، قیمت دام های عرضه شده در میادین شهری یا برخی میادین عرضه آنها تا ۵۰ هزار تومان  به ازای هرکیلوگرم نیز به فروش می رسد.

    این در حالی است که یک کیلوگرم گوشت قرمز از هر ۲ کیلوگرم دام زنده به دست آمده و نباید براساس قیمت تمام شده تولیدی و نه دلالی گوشت قرمز با احتساب سایر هزینه ها، از ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان فراتر رود.

    در حال حاضر اختلاف قیمت موجود دام های زنده سبک گاه به بیش از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم نیز رسیده و پای دلالان و به اصطلاح خریداران دام را برای سودجویی بیشتر به عرصه توزیع این تولیدات دامی باز کرده است.

    این امر در نهایت زمینه ساز افزایش سرسام آور قیمت گوشت قرمز عرضه شده در واحدهای صنفی به بیش از ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در ماه های اخیر شده است.

    این در حالی است که تاکنون هیچ نهادی مسوولیت نظارت بر قیمت دام زنده را برعهده نگرفته و از ابراز هرگونه نظر کارشناسی یا اقدام نظارتی برای کنترل بازار این محصول خودداری می کنند.

    نظارت و تدوین سازو کار مناسب کنترلی برای حمایت از مصرف کنندگان در زمینه های مختلف از جمله تامین گوشت قرمز، ضرورتی است که باید در وضعیت نه چندان مساعد اقتصادی فعلی کشور به آن پرداخته شود.

    شهرستان مراغه با ۹۱۲ هزار واحد دامی و تولید سالانه ۶ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز، رتبه سوم آذربایجان شرقی را در این زمینه دارد.

    این شهرستان با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *