×
×

آغازکشت کاملینا درمزارع

  • کد نوشته: 14255
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۵
  • ۰
  • کشت کاملینا پس از بارندگی‌های چند روز اخیر در سطح ۷۱۲ هکتار از کشتزارهای استان خراسان شمالی برای دومین سال آغاز شده است.
    آغازکشت کاملینا درمزارع
  • تبلیغ هدفمند

     کشت کاملینا پس از بارندگی‌های چند روز اخیر در سطح ۷۱۲ هکتار از کشتزارهای استان خراسان شمالی برای دومین سال آغاز شده است.

    مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: برنامه ابلاغی برای کشت این دانه روغنی در استان هم ۷۱۲ هکتار است که انتظار می رود کشاورزان استقبال خوبی از کشت آن داشته باشند.

    مهندس محمدنقی کاظمیان اظهر داشت: کشت دانه روغنی کاملینا حتی نسبت به کلزا ظرفیت خوبی برای کشت در استان دارد زیراکه این گیاه نسبت به تنش های محیطی سازگار تر است و همچنین نیاز غذایی کمتری می طلبد که این امر موجب صرفه جوی در بحث انواع کود ها و سموم می شود.

    مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: برای شهرستان شیروان ۲۴۰ هکتار سهمیه گذاشته شده و مابقی نیز برای سایر شهرستان ها است.

    وی با بیان اینکه بهترین زمان کشت این محصول اوایل آبان ماه و حداکثر تا ۱۰ آذر ماه است گفت: در مناطق دیم این محصول کشت می شود و میانگین عملکرد آن در هر هکتار یک تن و ۸۰۰ کیلوگرم تا دو تن است و همچنین در فصل برداشت به ریزش مقاوم است.

    آغازکشت کاملینا درمزارع
    آغازکشت کاملینا درمزارع

    کاظمیان اظهار داشت: این محصول بسیار دانه ریز است و میوه آن به صورت خورجینی است که این این باعث می شود به صورت کمباین نیز برداشت شود.

    وی با بیان اینکه در دهه اول خرداد این محصول برداشت خواهد شد گفت: حتی کشاورزان می توانند صبر کنند همزمان با کلزا این دانه روغنی را برداشت کنند.

    کاظمیان با بیان اینکه کشت دانه روغنی کاملینا برای کشاورزان درآمد خوبی خواهد داشت اظهار داشت: با توجه به اینکه دراین سال ها قیمت نهاده های کشاورزی افزایش یافته است این محصول نیازی زیادی به تغذیه ندارد.

    وی گفت: این محصول قابلیت کشت در بیشتر مناطق این استان از جمله شهرستان های شیروان، بجنورد، فاروج، راز و جرگلان و  اسفراین دارد

    وی با بیان اینکه در آغاز کشت این محصول کشت قراردادی نیز لحاظ شده است افزود: محصول کشاورزان طبق قرار داد در فصل برداشت خریداری خواهد شد این قشر برای فروش دغدغه ای نخواهند داشت.

    مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  گفت:  کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی باکیفیت بالا از آن حاصل می شود و سرشا از امگا ۳ و ۹ است.

    کاظمیان افزود: این گونه گیاهی در خاک های شور و اراضی دیم و سنگلاخی و شنی قابلیت کشت بهتری دارد و به طور کلی برای اراضی فقیر و کم آب بسیار مناسب است.

    در سال گذشته برای اولین بار در سطح ۳۵ هکتار  از مزارع استان دانه روغنی کاملینا کشت شده بود.

    کشت پاییزه گندم، جو و کلزا در سطح ۲۰۰ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی از هفته جاری آغاز شده است که بیشترین سطح مربوط به محصول گندم است.

    در اراضی خراسان شمالی انواع دانه های روغنی کلزا، گلرنگ،  کنجد و آفتابگردان نیز کشت می شود.

    خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند.  

    بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *