×
×

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین
اشتغال۶۰درصدبانوان یک روستابه گلیم بافی

  • کد نوشته: 16615
  • ۱۳۹۹-۰۹-۱۹
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، عبدالله سهرابی با بیان اینکه با حمایت‌های انجام‌شده، است به‌عنوان روستای پایلوت صنایع‌دستی گلیم شناخته شده است، اظهار داشت: این امر باعث شد تا گردشگران خارجی پیش از پیدایش ویروس کرونا به این روستا سفر کنند.
    اشتغال۶۰درصدبانوان یک روستابه گلیم بافی
  • تبلیغ هدفمند

    رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین گفت: ۶۰ درصد از بانوان روستای الست این شهرستان که در حوزه صنایع‌دستی استان خراسان شمالی شناخته شده است، مشغول بافت گلیم، جاجیم و سفره کردی هستند.

    اشتغال۶۰درصدبانوان یک روستابه گلیم بافی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، عبدالله سهرابی با بیان اینکه با حمایت‌های انجام‌شده، است به‌عنوان روستای پایلوت صنایع‌دستی گلیم شناخته شده است، اظهار داشت: این امر باعث شد تا گردشگران خارجی پیش از پیدایش ویروس کرونا به این روستا سفر کنند.

    وی عنوان کرد: مشارکت مردم روستای الست در راه‌اندازی تولیدات روستایی ازجمله محصولات کشاورزی، زراعی و به‌خصوص صنایع‌دستی منحصربه‌فرد باعث ایجاد کسب‌وکار مناسب و درآمدزایی برای ساکنان روستا شده است.

    رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی برای صنعتگران روستا و صدور مجوزهای صنایع‌دستی برای آنان، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از طریق معرفی به صندوق کارآفرینی امید، تشویق صنعتگران برای برند سازی از جمله اقدامات انجام‌شده است.

    روستای الست در ۶۰ کیلومتری شرق شهرستان اسفراین واقع شده و اشتغال اکثر ساکنان آن در فعالیت‌های صنایع‌دستی و گلیم‌بافی ازجمله جذابیت‌های این روستا است.

    این روستا که متشکل از الست سفلی و علیا است بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

    گلیم سفره کردی که روزگاری به خاطر نقوش زیبای حیوانات حلال گوشت، میوه‌های مختلف و غلات، به عنوان سفره غذای ساکنان خراسان شمالی مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه کاربردی جز زیرانداز ندارد.

    این دستبافته داری یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصربه‌فرد زنان کرد عشایر شمال خراسان است.

    نقش‌های بافته شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب و رسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومی کردهای این دیار را دارد.  

    نمادها در سفره کردی همگی بیانگر کرامت قومی و احترام به طبیعت است.

    این نمادها بیشتر نشان‌دهنده‌ نوع زندگی و نظام اجتماعی و فرهنگی کردهای این دیار است.

    نگاره و نقوش سفره کردی در واقع نقش‌های کهنی هستند که در نوع خود بی‌نظیرند و نقش‌های بافته‌شده در این هنر بیشتر حیوان و انسان است،

    جاجیم نیز دستبافته‌ ضخیم، راه‌ راه و رنگین است که به عنوان زیرانداز، پتو، روتختی، جل اسب و کفپوش منازل کاربرد دارد.

    در خراسان شمالی ۶۱ رشته صنایع دستی دیده می شود و فعالان این رشته ها ۲۱ هزار نفر برآورد شده اند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *