×
×

سقایی چشمه‌های آبیدر

  • کد نوشته: 16757
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۰
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، همین که فنجان چای را سر می‌کشد، لب و لوچه‌اش را به نشانه اعتراض کج می‌کند و می‌گوید: آه چه طعم بدی دارد! این چه وضعش است، دبه‌ها را بیاورید که بروم از چشمه آب بیارم.
    سقایی چشمه‌های آبیدر
  • تبلیغ هدفمند

    از قدیمی‌ها شنیده بود زنان هر روز چند نوبت به کانی (چشمه) می‌رفتند و آب می‌آوردند، فکرش را هم نمی‌کرد این میراث سال‌ها بعد به خودش برسد و این روزها چشمه‌ها سقای شهر شوند.

    سقایی چشمه‌های آبیدر

    سقایی چشمه‌های آبیدر

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، همین که فنجان چای را سر می‌کشد، لب و لوچه‌اش را به نشانه اعتراض کج می‌کند و می‌گوید: آه چه طعم بدی دارد! این چه وضعش است، دبه‌ها را بیاورید که بروم از چشمه آب بیارم.

    خودرو را روشن می‌کند و دبه‌ها را داخل صندوق عقب می‌گذارد و راهی می‌شود،  از جاده پشت پارک ۲۸ دی کمربندی آبیدر بالا می‌رود و بعد از پنج دقیقه به امانیه می‌رسد کمی بالاتر کانی سه نگ شکین (چشمه سنگ شکن) است، همان جایی که فردین حدود پنج سال است هر هفته یک بار به آنجا می‌رود.

    غیر از او چند نفر دیگر در صف ایستاده‌اند، فردین دبه‌ها را پشت دبه‌های ردیف شده می‌گذارد و منتظر می‌ماند نوبتش برسد.

    عکسی از کسانی که در حال پر کردن دبه‌ها از آب چشمه هستند، می‌گیرد و در اینستاگرامش استوری می‌کند و می‌نویسد: مدیران آب و فاضلاب فکری به حال آب بد بوی سنندج بکنید، تا کی باید این وضع را تحمل کنیم؟

    استوری را که دیدم با او تماس گرفتم و پرسیدم: چه شده فردین؟ باز که معترضی! جواب داد: تو که خبرنگاری بهتر از هر کسی می‌دانی وضعیت طعم و بوی آب شهر چگونه است؟ چرا پیگیر نیستید؟

    گفتم بیشتر از یک ماه است آب از سد آزاد به قشلاق انتقال داده می‌شود و براساس گفته‌های برخی شهروندان طعم و بوی آب شرب سنندج نسبت به قبل خیلی بهتر شده است ولی او همچنان معترض بود و می‌گفت: ما که اصلا راضی نیستیم و هر هفته یک بار به «کانی سه نگ شکن»  می‌آیم و دبه‌ها را برای استفاده شرب از آب این چشمه استفاده پُر می‌کنم.

    پیش از این چندین بار در فضای مجازی دیده بودم تعدادی از شهروندان سنندجی ضمن استفاده از آب چشمه‌های کوه آبیدر برای شرب، از عملکرد شرکت آبفا هم بابت طعم و بوی نامطلوب آب شهر گلایه‌مند بوده و انتقاد داشتند.

    دو سه سالی می‌شود بحث کیفیت آب شرب سنندج بر سر زبان‌ها افتاده و مدیران شرکت آب و فاضلاب کردستان ضمن اذعان به بدطعم بودن آن بخاطر تغییرات دمایی و پدیده تغذیه‌گرایی در دریاچه سد قشلاق، بر سلامت و بهداشتی بودن آن همواره تاکید دارند.

    شرکت آبفا کردستان چندی پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در سه سال اخیر و در فصل پاییز به دلیل تغییرات دمایی و پدیده تغذیه گرایی در سد قشلاق به عنوان منبع تامین آب شرب شهر، شاهد تغییر طعم و بوی آب در این مقطع سال بوده‌ایم اما این شرکت نسبت به این مساله بی‌تفاوت نبوده و همواره برای حفظ و ارتقای کیفیت آب آشامیدنی تلاش کرده و می‌کند.

    در ادامه این اطلاعیه آمده بود که در همین راستا و طی این مدت اقداماتی برای افزایش گوارایی آب شرب شهر سنندج انجام شده که شامل مواردی از جمله پیگیری و اخذ دستور وزیر نیرو برای رهاسازی ٢ مترمکعب در ثانیه آب خام از سد آزاد به سد قشلاق به منظور جلوگیری از کاهش تراز آب سد و بهبود کیفیت آب سد قشلاق است.

    در پایان اطلاعیه این شرکت اشاره شده بود که با توجه به اینکه اطمینان کامل و کافی از سلامت آب چشمه‌های اطراف شهر وجود ندارد، توصیه می‌شود همشهریان از مصرف این آبها خودداری و به‌ جای آن از آب شرب توزیع شده در شبکه استفاده کنند.

    این مطلب پایانی شرکت آبفا، عکس‌های مدام در فضای مجازی و صف مردم در چشمه‌های دامنه کوه آبیدر سنندج برای آوردن آب، من را مجاب به بررسی موضوع استفاده از آب چشمه‌ها کرد.

    سقایی چشمه‌های آبیدر
    سقایی چشمه‌های آبیدر

    مردم از آب چشمه‌ها استفاده نکنند

    حالا که همچنان برخی شهروندان از چشمه‌های دامنه کوه آبیدر از جمله کانی سنگ شکن، کانی شفا و هفت آسیاب استفاده می‌کنند و اصرار دارند که آب شرب شهری به لحاظ طعم و بو مناسب نیست، این سوال نیز مطرح می‌شود که آیا آب چشمه‌ها سالم است و نگرانی بابت استفاده از آن وجود ندارد؟

    این موضوع را با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در میان گذاشتم که گفت: تهیه آب از چشمه‌ها اصلا بهداشتی نیست، چون که نمی‌دانیم این آب‌ از کجا عبور کرده و آیا در زمین رگه‌هایی از املاح مواد معدنی و فلزات سنگین که می‌تواند خطرناک باشد، وجود دارد یا نه؟ که اگر باشد باعث آلودگی می‌شود.

    دکتر ابراهیم قادری ادامه داد: هرچند در یکی دو چشمه که بیشتر از آب آن استفاده می‌شود، آزمایش‌های مختصری انجام شده اما این چشمه‌ها می‌تواند منبع آلودگی باشند لذا اصلا توصیه نمی‌کنیم مردم از آب آنها استفاده کنند.

    او اضافه کرد: بحث طعم و بوی آب شرب سنندج تا حدودی در حال رفع شدن است ولی کار مداوم می‌خواهد و چیزی نیست که در عرض یکسال رفع شود ضمن اینکه در طول یکسال گذشته با شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای و دیگر ارگان‌های مرتب کار کردیم و قدم‌های بسیار خوبی برای رفع مشکل هم برداشته‌ایم.

    معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: تغییر طعم و بوی آب فقط ممکن است در چند محله سنندج وجود داشته باشد که آن هم اصلاح می‌شود، به هرحال شبکه آب سنندج قدیمی است و آب برخی محلات بدلیل بن‌بست بودن در شبکه می‌ماند و خارج نمی‌شود که شیر تخلیه در این محلات در حال نصب است و مرتب شستشو داده می‌شود.

    قادری باز هم تاکید کرد که به مردم توصیه نمی‌کنیم از آب چشمه استفاده کنند چرا که آب شرب شهر سنندج آلودگی میکروبی و شیمیایی ندارد و از این لحاظ مطمئن هستیم، فقط بحث طعم و بوی آن مطرح است که امیدواریم آن هم کم رفع شده و رضایت مردم جلب شود.

    سقایی چشمه‌های آبیدر
    سقایی چشمه‌های آبیدر

    مشکل طعم آب سنندج کی رفع می‌شود؟

    شهروندان سنندجی مدت زیادی است منتظر هستند طعم و بوی آب شرب این شهر به حالت نرمال و قابل قبولی برسد. البته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان وعده داده این مشکل تا آخر پاییز حل می‌شود.

    محمدحسین‌محمدی گفت: با توجه به انتقال آب از سد آزاد به قشلاق و افزایش بارندگی‌ها، تا اواخر پاییز مشکل طعم و بوی آب شرب سنندج رفع می‌شود.

    او ادامه داد: فعلا تصمیمی برای توقف انتقال آب از سد آزاد به سد قشلاق نداریم اما اواخر آذر ماه و با افزایش بارندگی‌ها و دبی ورودی سد قشلاق، مشکل طعم و بوی نامطلوب آب شرب سنندج تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت بدی طعم و بوی آب سنندج به صفر برسد، اضافه کرد: امسال نسبت به سال گذشته به دلیل انتقال آب از سد آزاد، طعم آب شرب سنندج بسیار بهتر شده و گلایه‌های شهروندان نسبت به این موضوع کاهش یافته است.

    محمدی به تجهیز تصفیه‌خانه آب شماره یک سنندج به دستگاه ازن‌زنی در چند روز گذشته اشاره کرد و این را هم گفت که این دستگاه نیز بر کیفیت آب شرب سنندج تاثیر مثبتی خواهد گذاشت اما تاثیرگذاری آن نیازمند زمان است و به سرعت اتفاق نمی‌افتد.

    وی با بیان اینکه پیش از این تصفیه‌خانه آب شماره ۲ سنندج به دستگاه ازن‌زنی مجهز بود، اظهار داشت: تماس مشترکان سنندجی بخاطر طعم و بوی آب شرب نسبت به پارسال بسیار کمتر شده است اما برخی نیز با وجود ارتقا کیفیت آن، نسبت به طعم آن حساسیت دارند.

    استاندار کردستان هم چند روز قبل از مصوب شدن تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران وزارت کشور برای رفع مشکل آب شرب سنندج در سال جاری و انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه آب این شهر خبر داد و این را هم گفت که در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز ۹۰ میلیارد تومان برای کمک به رفع طعم و بوی بد آب شرب این شهر در نظر گرفته شده است.

    در حال حاضر ۳۸۳ هزار و ۱۳۷ مشترک در کردستان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند هستند که ۱۷۰ هزار مشترک آن مربوط به سنندج است.

    لزوم تلاش دستگاه‌ها و روشنگری رسانه‌ها

    به نظر می‌رسد که بحث طعم یا بوی نامطلوب آب شرب شهر سنندج چندان هم پیچیده نباشد و با سعه‌صدر مردم و تلاش جدی‌تر شرکت آب و فاضلاب این مشکل برطرف خواهد شد البته ذکر این نکته هم ضروری است که اگر در مقطع زمانی کوتاهی، آب شرب این شهر از لحاظ طعم، بو و کیفیت به درجه‌ای از مطلوبیت برسد و با آمدن بهار یا تغییر فصل، باز هم زخم این مشکل تازه شود، چندان به مذاق شهروندان سنندجی خوش نمی‌آید، بنابراین مسوولان شرکت آبفا باید برای رفع این مسئله چاره‌ای اساسی بیندیشند تا پرونده طعم و بوی بد آب شرب شهری سنندج برای همیشه بسته شود.

    در این میان رسانه‌ها نیز باید بدور از حاشیه‌سازی و احساسی برخورد کردن با قضیه، مردم را از احتمال ناسالم بودن آب چشمه‌های کوه آبیدر آگاه و شرکت آب و فاضلاب و دستگاه‌های مرتبط را در رفع مشکل یاری کنند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *