×
×

رسانه‌های بین‌المللی شورش هواداران ترامپ رامحکوم کردن

  • کد نوشته: 19770
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۹
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب‌کار آنلاین از ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اکثر مطبوعات بین‌المللی، ترامپ را مورد سرزنش قرار دادند و وی را به ترغیب به خشونت در آمریکا متهم کردند.
    رسانه‌های بین‌المللی شورش هواداران ترامپ رامحکوم کردن
  • تبلیغ هدفمند

     شورش هواداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن، روز(پنجشنبه) عنوان نخست روزنامه‌های مطرح جهان را به خود اختصاص داد و این نشریات از عناوینی چون «ترامپ در واشنگتن آتش می‌افروزد»، «دمکراسی تحت محاصره» و «کودتای جنون» استفاده کردند.  

    رسانه‌های بین‌المللی شورش هواداران ترامپ رامحکوم کردن
    رسانه‌های بین‌المللی شورش هواداران ترامپ رامحکوم کردن
    رسانه‌های بین‌المللی شورش هواداران ترامپ رامحکوم کردن

    به گزارش بازار کسب‌کار آنلاین از ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اکثر مطبوعات بین‌المللی، ترامپ را مورد سرزنش قرار دادند و وی را به ترغیب به خشونت در آمریکا متهم کردند.

    در انگلیس، «هواداران ترامپ به قلب دمکراسی آمریکا حمله کردند»، تیتر روزنامه «تایمز» بود. این روزنامه وقایع واشنگتن را اینگونه توصیف کرد: در جریان حمله هواداران ترامپ به کنگره، دمکرات‌ها و جمهوریخواهان به طور یکسان ماسک ضد گاز زدند و زیر میزها پناه گرفتند و کارمندان نیز در دفاتر پنهان شدند.  

    روزنامه «دیلی تلگراف» نوشت: دمکراسی تحت محاصره، صحنه‌های بی‌سابقه خشونت و هرج و مرج در واشنگتن در حالی که انبوهی از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره یورش بردند.

    روزنامه «گاردین»، وقایع آمریکا را با این عنوان شرح داد: شگرفترین چالش پیش روی نظام دمکراتیک آمریکا از زمان جنگ داخلی.

    «هرج و مرج» و «شرم»، واژگانی بود که بارها و بارها بر صفحات روزنامه‌های اصلی اروپایی درباره وقایع واشنگتن نقش بست.

    روزنامه آلمانی «دی ولت» مقاله‌ای به قلم «کلمنز ورگین» خبرنگارش با عنوان «روز شرم برای دمکراسی آمریکایی» منتشر کرد.

    وی در این مقاله عنوان کرد که «آمریکا اولین کودتای خشن آزمایشی‌اش را تجربه کرد و رئیس جمهوری، دروغ‌هایش و حزب بی‌شهامت جمهوریخواه به لحاظ سیاسی مسئول هستند».

    روزنامه آلمانی «زودویچه زایتونگ» نیز با عنوان «کودتای جنون» همچنین از «شرم واشنگتن» سخن گفت و در اسپانیا نیز روزنامه «ال پائیس» در نوشتاری آورد: ترامپ مروج هرج و مرج است.

    روزنامه ایتالیایی «لاریپابلیکا» حتی فراتر رفت و وقایع آمریکا و اقدامات ترامپ را با قدرت‌گیری «بنیتو موسولینی» در سال‌های ۱۹۲۰ در ایتالیا مقایسه کرد.

    روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» عنوان «ترامپ: استراتژی هرج و مرج» را در صفحه نخست منتشر کرد و این نظریه را با عنوان «ترامپ به جان واشنگتن آتش می‌افروزد» در صفحات داخلی منتشر کرد.

    همچنین روزنامه فرانسوی «فیگارو» در ستونی به قلم «فیلیپ گلی» نوشت: دونالد ترامپ می‌توانست به عنوان یک رئیس جمهوری قوی مردمی با سابقه‌ای مورد اختلاف اما نه قابل اغماض، در صدر قرار گیرد، اما خودشیفتگی او از نیک نامی‌اش پیشی گرفت.

    روزنامه برزیلی «او گلوبو» نیز نوشت: ایالات متحده به سطح کشورهای آمریکای لاتین سقوط کرده است.

    در همین حال، روزنامه مصری «الاهرام» نوشت: این صحنه‌ها (حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره) ، قربانی شدن دمکراسی آمریکا، مرگ آزادی این کشور و سقوط ارزش‌هایی را نشان داد که بی‌وقفه درصدد صادر کردنش به سراسر جهان و استفاده از آن به عنوان دلیلی برای مداخله در امور کشورهای دیگر بود.

    دیشب و تنها ساعتی پس از پایان سخنرانی ترامپ، نشست مشترک کنگره با ریاست «مایک پنس» آغاز شد، اما در همان ساعات اولیه، حمله هواداران ترامپ به ساختمان محل این نشست، نمایندگانی که در حال تایید آرای «الکترال کالج» برای انتخاب ریاست جمهوری آمریکا بودند را به وحشت انداخت .

    توقف نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شورش و یورش هواداران ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد، واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

    با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش برای ورود به این ساختمان که در حال شمارش آرای الکترال کالج بودند، تمام درهای کنگره قفل شد و نیروهای امنیتی در برابر شورشیان به صف کشیدند.

    در تیراندازی‌ها در جریان این شورش، دست کم چهار نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از مجروحان از نیروی پلیس آمریکا هستند. دست کم ۵۳ نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند.

    با ورود حامیان ترامپ به ساختمان کنگره و متوقف شدن نشست مشترک کنگره، «جو بایدن» طی سخنانی با تاکید بر اینکه هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، شورش است نه اعتراض، گفت که مردم دنیا و حتی فرزندان ما که این صحنه‌های دردناک و نمایش افتضاح را در پایتخت آمریکا می‌بینند، چه می گویند. وی خطاب به ترامپ گفت که دیگر بس است.

    بایدن در نخستن نطق تلویزیونی خود پس از شورش طرفداران ترامپ و تسخیر ساختمان کنگره آمریکا که مشغول شمارش آرای گزینشگران و اعلام پیروزی او بودند، این شورش را یک افتضاح خواند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *