×
×

طرح‎های فراموش شده درتولیدماسک

  • کد نوشته: 21658
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین ماسک همچنان نسخه اول تجویز شده متولیان بهداشت و درمان برای کنترل شیوع کرونا به شمار می رود و به دلیل تاثیر استفاده آن در کاهش ابتلا به کووید ۱۹ به یکی از پرکاربردترین ملزومات بهداشت و سلامت فردی تبدیل شده است.
    طرح‎های فراموش شده درتولیدماسک
  • تبلیغ هدفمند

     بهره‌مندی از ظرفیت هنر سوزن‌دوزی برای ترغیب مردم به استفاده از ماسک، ایده خلاقانه هنرمندان گلستان برای افزایش سطح ایمنی جامعه نسبت به کووید ۱۹ و جبران بخشی از ضرر و زیان ناشی از شیوع کرونا است.

    طرح‎های فراموش شده درتولیدماسک

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین ماسک همچنان نسخه اول تجویز شده متولیان بهداشت و درمان برای کنترل شیوع کرونا به شمار می رود و به دلیل تاثیر استفاده آن در کاهش ابتلا به کووید ۱۹ به یکی از پرکاربردترین ملزومات بهداشت و سلامت فردی تبدیل شده است.

    با توجه به تاثیر فراوان استفاده از ماسک برای کمک به کنترل شیوع کرونا و جلوگیری از عادی انگاری مصرف آن، جمعی از هنرمندان گلستان تصمیم گرفتند از هنر خود در راه خدمت به بهداشت و سلامت بهره برده و با طرح‌های خلاقانه مردم را به استفاده بیشتر از ماسک تشویق کنند.

    این هنرمندان می کوشند با تولید ماسک هایی برگرفته از نقش و طرح سنتی و قدیمی، همه گروه های مردم به ویژه جوانان که هم میل کمتری به استفاده از ماسک دارند را به تداوم تلاش برای قطع زنجیره کرونا تشویق کنند.

    عالیه گرزین یکی از هنرمندان گلستان که در روزهای اخیر به دوخت ماسک پارچه ای بر اساس طرح رودوزی روستای شاهکوه روی آورده است گفت: در ابتدا نگران بودم که این ماسک ها مورد توجه مردم قرار نگیرد اما استقبال این تولیدات بیش از حد انتظار بود.

    وی بیان کرد: رودوزی یکی از هنرهای قدیمی منطقه شاهکوه در مناطق کوهستانی گرگان است که هنری در حال فراموشی به شمار می رود که با بهره بردن از طرح های آن در ماسک تلاش کردیم از نابودی آن جلوگیری کنیم.

    وی افزود: رودوزی یا سوزن دوزی شاهکوه، آراستن پارچه های ساده به نقوشی نشات گرفته از تصاویر سنتی و بومی است که در منطقه شاهکوه به روی لباس های محلی زنان نظیر پیراهن و روسری، دوخته می شود.

    این هنرمند گلستانی ادامه داد: علاوه بر معرفی رودوزی و جلوگیری از فراموشی این هنر، تولید ماسک با این طرح‌ها موجب درآمدزایی و رونق کسب و کار هنرمندان شده و تداوم تولید و فروش آن ضرر و زیان ناشی از تعطیلی صنعت گردشگری گلستان را جبران خواهد کرد.

    وی ادامه داد: در سوزن دوزی شاهکوه، رنگ غالب سیاه بوده که با استفاده از نقوش بته جقه، گل های ساده، خطوط شکسته و منحنی به صورت ذهنی، روی پارچه سفید، اجرا می شود و طرح و نقش آن با سایر سوزن دوزی‌های موجود در استان گلستان متفاوت است.

    گرزین گفت: کرونا سبب شد حضور مسافران به گلستان کاهش یابد و فروش صنایع دستی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کمتر شود که این روش ابداعی می تواند کمک حال معیشت هنرمندان صنایع دستی شود.

    اکرم فندرسکی یکی از فروشندگان این ماسک ها در گرگان گفت: تبلیغات زیادی در مورد این ماسک ها انجام نشده اما خریداران به محض اطلاع از طرح های سنتی نسبت به خرید آن اقدام می کنند.

    وی به قیمت ۲۵۰ هزار ریالی این ماسک ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت ماسک های پارچه ای که همانند این تولیدات از قابلیت شستشو و استفاده مداوم برخوردار باشد بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار ریال است که اگر شرایط برای تولید بیشتر این ماسک توسط هنرمندان گلستان فراهم شود قیمت نهایی این محصول کمتر شده و استقبال مردم از آن افزایش خواهد یافت.

    طرح‎های فراموش شده درتولیدماسک
    طرح‎های فراموش شده درتولیدماسک

    معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در این خصوص معتقد است: با توجه به تداوم استفاده از ماسک در مجامع عمومی، ضرورت ایجاد تنوع در طراحی این ابزار مقابله با شیوع کرونا بیش از هر زمان دیگر احساس ‌شد.

    مریم حاجی‌ابراهیمی افزود: هنرمندان و صنعتگران گلستان با درک این نیاز به طراحی ماسک بر اساس ارزش‌های معنوی رشته‌های بومی استان پرداخته و ماسک‌هایی با استفاده از نساجی سنتی و تلفیق آن با رودوزی‌های اقوام مختلف گستان تولید کردند.

    وی افزود: این ماسک‌ها از جنس الیاف پنبه و ابریشم است و تزئینات روی آن شامل رودوزی سنتی شاهکوه، ترکمن، سیستانی، بلوچ، قزاق و بخارادوزی است.

    معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: در حال حاضر ۱۵ هنرمند استان به تولید ماسک با تلفیق هنرهای سنتی می‌پردازند که به‌صورت میانگین ماهانه چهار هزار و ۵۰۰ ماسک سنتی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

     احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با اشاره به خسارت کرونا به بخش صنایع دستی و گردشگری استان گفت: ۳ هزار ۶۰۰ میلیون ریال خسارت به این بخش ها وارد شده که تاکنون ۷۳ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت گردید.

    بر اساس اعلام روز شنبه رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، در حال حاضر مراوه تپه، کلاله، گالیکش، رامیان و گمیشان در وضعیت آبی، گنبد، مینودشت، علی آباد، گرگان، آق قلا و آزادشهر، کردکوی، و بندرترکمن در وضعیت زرد، و بندرگز در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *