×
×

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست گلستان
روزانه۱۰۰هکتارپهنه آبی تالاب گمیشان بیشترمی‌شود

  • کد نوشته: 22751
  • ۱۳۹۹-۱۱-۱۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین وحید خیرآبادی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: عملیات آبگیری تالاب گمیشان از طریق لایروبی و اصلاح مسیر کانال سرریز خزر از اول بهمن ماه آغاز شده و بر اساس مشاهدات میدانی علاوه بر آب‌گیری هزار هکتار در ۱۰ روز نخست، روند افزوده شدن بر مساحت پهنه آبی این تالاب همچنان ادامه دارد.
    روزانه۱۰۰هکتارپهنه آبی تالاب گمیشان بیشترمی‌شود
  • تبلیغ هدفمند

    معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به اتمام عملیات اصلاح مسیر کانال آبی ورودی به تالاب بین‌المللی گمیشان گفت که با اجرای این طرح و بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در ۱۰ روز گذشته روزانه ۱۰۰ هکتار به مساحت این پهنه آبی افزوده شد.

    روزانه۱۰۰هکتارپهنه آبی تالاب گمیشان بیشترمی‌شود

    روزانه۱۰۰هکتارپهنه آبی تالاب گمیشان بیشترمی‌شود
    روزانه۱۰۰هکتارپهنه آبی تالاب گمیشان بیشترمی‌شود

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین وحید خیرآبادی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: عملیات آبگیری تالاب گمیشان از طریق لایروبی و اصلاح مسیر کانال سرریز خزر از اول بهمن ماه آغاز شده و بر اساس مشاهدات میدانی علاوه بر آب‌گیری هزار هکتار در ۱۰ روز نخست، روند افزوده شدن بر مساحت پهنه آبی این تالاب همچنان ادامه دارد.

    وی بیان کرد: فرسایش بستر کانال خزر در سال های قبل سبب شد که عمق این دالان آبی ۱.۵ متر پایین از سطح تالاب گمیشان قرار بگیرد و در نتیجه آن با توقف جریان آب ورودی به تالاب، روناب های موجود در کانال خزر به صورت مستقیم وارد دریای خزر شده و هیچ سهمی از آن نصیب تالاب گمیشان نگردد.

    کانال سرریز آلاگل یا خزر از شرق به غرب به طول بیش از ۵۰ کیلومتر زه‌آب ها ( آب ناشی از زهکشی)، روان آب ها و سیلاب های احتمالی را از مناطق بالادستی در حوزه تالاب آلاگل به سمت دریای خزر منتقل کرده و حدود نیمی از سال آب در آن جریان دارد .

    معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: سیلاب های حوضه رودخانه اترک از مناطق شرقی تالاب گمیشان، گرگانرود از بخش جنوبی و کولاب دریایی از سمت غرب، منابع عمده تامین کننده آب تالاب بین المللی گمیشان هستند.

    خیرآبادی تاکید کرد: در سال های اخیر به دلیل رسوب گذاری دریچه های طبیعی بین تالاب گمیشان و دریای خزر، ورود آب از دریا به این اکوسیستم آبی به حداقل ممکن و در برخی سال ها به صفر رسید.

    تالاب بین المللی گمیشان با بیش از ۲۰ هزار هکتار وسعت در سال ۱۳۸۲ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و همه ساله میزبان طیف گسترده ای از پرندگان آبزی و کنارآبزی است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *