×
×

بجنورد
تجهیز دبیرخانه دائمی شهر ملی گلیم و سفره کردی

  • کد نوشته: 3668
  • ۱۳۹۹-۰۳-۱۷
  • ۰
  • مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: دبیرخانه دائمی «بجنورد، شهر ملی گلیم و سفره‌کردی» با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تجهیز شده که بزودی افتتاح می‌شود. حبیب یزدان پناه روز شنبه  از جمله اهداف ایجاد این دبیرخانه را پیگیری به‌منظور برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌ها، نشست‌های تخصصی، توسعه آموزش‌ها، ارتقای کارگاه‌ها […]

    تجهیز دبیرخانه دائمی شهر ملی گلیم و سفره کردی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: دبیرخانه دائمی «بجنورد، شهر ملی گلیم و سفره‌کردی» با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تجهیز شده که بزودی افتتاح می‌شود.

    حبیب یزدان پناه روز شنبه  از جمله اهداف ایجاد این دبیرخانه را پیگیری به‌منظور برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌ها، نشست‌های تخصصی، توسعه آموزش‌ها، ارتقای کارگاه‌ها و توجه به تولیدکنندگان فعال این حوزه و همچنین پیگیری نشان‌های ملی و فعالیت‌های ترویجی دانست.

     علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پارسال گواهی ثبت بجنورد به عنوان شهر ملی صنایع دستی در رشته گلیم سفره کردی را صادر و ابلاغ کرده بود.

    در این گواهی که به امضای علی اصغر مونسان رسیده، آمده است، بر اساس ارزیابی و داوری‌های انجام شده  و مصوبات مربوط به شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷، بدینوسیله شهر بجنورد از استان خراسان شمالی به عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی تایید و ثبت می‌شود.

    سفره کردی یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصر به‌ فرد زنان عشایر خراسان‌شمالی و به‌عنوان هنری وصف‌ناپذیر مطرح است که نمادهای اشتیاقی و ذوق و احساس آنان نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای‌داده و نقش‌های بافته‌شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب و رسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومیت این دیار را با خود به زینت دارد.

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در ادامه اظهار داشت: پنج کارگاه صنایع‌دستی بزودی در شهرستان‌های بجنورد، اسفراین و جاجرم افتتاح می‌شود.

    وی افزود: کارگاه سفال، پارچه بافی، زیورآلات، مس‌گری و صنایع چوبی از جمله این کارگاه‌هایی هستند که در آستانه هفته صنایع‌دستی به بهره‌برداری می‌رسد.

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اظهار داشت: هم اکنون ۱۵ هزار و ۶۰۰ هنرمند و صنعتگر استان در قالب مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولید انفرادی و گروهی مشغول به فعالیت هستند.

     سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.

    استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *