×
×

برای حفظ دام ها دور کردن
پلنگ ها از چراگاه توسط میرشکاران

  • کد نوشته: 4275
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۳
  • ۰
  • مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد گفت: افزایش مشاهده پلنگ در عرصه‌ها و نگرانی دامداران سبب شد تا میرشکارها عهده‌دار دور کردن این حیوان از محدوده چراگاه‌ها شوند.
    پلنگ ها از چراگاه توسط میرشکاران
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد گفت: افزایش مشاهده پلنگ در عرصه‌ها و نگرانی دامداران سبب شد تا میرشکارها عهده‌دار دور کردن این حیوان از محدوده چراگاه‌ها شوند.  

    محمد خالقی روز سه‌شنبه گفت : برای نخستین بار در استان، انتخاب میرشکارها، در دستور کار قرار گرفته است، این افراد با تایید دهیار و شورای روستا انتخاب می شوند و تکلیف آنان، صیانت و حفاظت از جان حیوان وحشی و دور کردن آن از منطقه چرا است.  

    وی با بیان اینکه میرشکار برای دور کردن پلنگ از منطقه، تنها مجاز به شلیک هوایی است افزود: میرشکار باید سلاح ساچمه زنی دارای مجوز داشته باشد و البته هیچ تخلف زیست محیطی نداشته باشد.  

    پلنگ ها از چراگاه توسط میرشکاران
    پلنگ ها از چراگاه توسط میرشکاران

    وی خاطرنشان کرد: یکی از روستاها که حضور پلنگ در آن بسیار مشاهده شده، روستای کچرانلو است، در این منطقه در ماه گذشته، هفت، هشت مرتبه حضور و مشاهده پلنگ، توسط مردم گزارش شده است که البته برخی از آنان با حمله به دام و انسان و خسارت همراه شده است.  

    مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد تصریح کرد: اواخر خردادماه امسال،  یک قلاده پلنگ به چوپان جوان اهل روستای کچرانلو حمله و او را مصدوم کرد.

    وی تصریح کرد: لب بالای چوپان زخمی شد و بازوی دست راست نیز جای ناخن و چنگال حیوان وحشی دیده می شود.

    وی گفت: افزایش حضور و پرسه پلنگ در اطراف روستاها، سبب نگرانی روستاییان و دامداران شده است از این رو برای بازگشت و برقراری آرامش در میان این اهالی و نیز صیانت از حیوان وحشی، انتخاب میرشکار در دستور کار است.  

    خالقی اظهار داشت: گله در محل ارتفاعات کوه بابابلند مورد حمله پلنگ قرار گرفت.

    مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد درباره علت حضور پلنگ در اطراف روستاها گفت: در منطقه مزبور، طعمه پلنگ در حد صفر است، این حیوان برای یافتن غذا ناچار است در اطراف روستاها به دنبال غذا باشد که این حضور با حمله به دام همراه می شود.  

    کارشناسان محیط زیست عقیده دارند که کاهش طعمه وحوش در طبیعت، از علت های نزدیک شدن آنها به زیستگاه انسان و حمله به افراد و دام های روستاییان است و در سال‌های اخیر شکار غیرمجاز سبب شده تا جمعیت گونه‌های مختلف که طعمه وحوشی از جمله پلنگ هستند، کاهش یافته است.

    براساس اعلام مسوولان،  بیشتر این حادثه ها در خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست رخ می دهد و از علل اصلی آن، شکار طعمه های گوشتخواران از جمله گونه های قوچ و میش، کل و بز و گراز است.

    در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.  

    برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.  

    اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.    

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *