×
×

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی
یک چهارم جمعیت معتادان بانوان اند

  • کد نوشته: 4365
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۶
  • ۰
  • دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: بانوان یک چهارم جمعیت ۸۰ هزار نفری معتاد خراسان شمالی را تشکیل می‌دهند.
    یک چهارم جمعیت معتادان بانوان اند
  • تبلیغ هدفمند

    دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: بانوان یک چهارم جمعیت ۸۰ هزار نفری معتاد خراسان شمالی را تشکیل می‌دهند.

    به گزارش بازار کسب کار: سعید آیتی روز پنجشنبه درنشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد اظهار داشت: از شمار معتادان این استان ۱۱ هزار و ۱۷۹ زن و ۳۶هزار و ۱۷۹ مرد معتاد در شهرهای خراسان شمالی سکونت دارند.

    وی با بیان این که از امروز مرحله دوم طرح جمع آوری معتادان متجاهر در شهر های بجنورد و شیروان آغاز می شود اظهار داشت:در اجرای مرحله نخست این طرح که اردیبهشت ماه امسال و بلافاصله بعد از اجرای آن در تهران آغاز شد، ۱۰۰ معتاد متجاهر دستگیر شدند.

    وی افزود: جمع آوری معتادان متجاهر از اقدامات کوتاه مدت مقابله ای این شوراست به طوری که در سال گذشته چهار هزار و ۷۰۰ معتاد جمع آوری شدند که از این تعداد۷۰۰ نفر معتاد متجاهر بودند و با شیوع کرونا ۱۲۰ بیماری که در اسفند ماه  در اردوگاه ماده ۱۶ بستری بودند که از ۲۴ اسفندماه به خانواده‌های خود تحویل شدند.

    یک چهارم جمعیت معتادان بانوان اند
    یک چهارم جمعیت معتادان بانوان اند

    وی با بیان این که ۱۵۹ مرکز فعال درمان اعتیاد در این استان به ارایه خدمات درمانی به معتادان می پردازند، گفت: ۲۶ هزار بیمار در سال قبل از این مراکز خدمات گرفته اند و ۲۰ میلیارد ریال نیز در این بخش هزینه شده است.

    آیتی اظهار داشت: با توجه به آمار شیوع شناسی سال ۹۷ در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال میانگین شیوع اعتیاد در استان ۷.۲۱ درصد است و امسال نیز با توجه به آمار سند جامع پیشگیری از اعتیاد استان این رقم در تمام گروه های سنی ۱۱.۵۸ درصد است.

    وی همچنین شیوع اعتیاد در جمعیت دانش آموزان را ۱.۷۲ و کمتر ازمیانگین کشوری اعلام کرد و افزود: درصد شیوع اعتیاد در دانشجویان ۵.۵ درصد و در جامعه کارگری ۳۳.۳ درصد و بیشتر از میانگین کشوری است.

    وی افزود: اعتیاد نه تنها در خراسان شمالی بلکه درتمام دنیا سیر صعودی دارد. 

    دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی سن شروع اعتیاد در کشور را ۲۴ سال و در خراسان شمالی ۳۳ سال دانست و اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این است که این ارقام را کاهش دهیم و حداقل به میانگین کشوری برسانیم.

    وی با اشاره به شیوع کرونا و قرنطینه در ماه های گذشته گفت: کرونا و قرنطینه به خانواده ها کمک کرد تا به رفتارهای جوانان دقت کنند و در این مدت پی به اعتیاد جوانان ببرند و در این مورد موارد زیادی به ما گزارش شده است.   

    وی در مورد اقدامات فرهنگی این ستاد نیز گفت:  تجهیز ۳۰ خانه‌ ورزش روستایی ازجمله اقدامات فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر است و راه اندازی خانه‌های بهداشت کارگری نیز در اجرای طرح کاج برای ارائه آموزش های لازم در این بخش از دیگر اقدامات ما است.

    دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی از برنامه‌ریزی برای کاهش ۲۵ درصدی شیوع اعتیاد در استان تا سال ۱۴۰۰ نیزخبر داد.

    وی یکی از نیازهای این بخش را راه اندازی مرکز جامع کاهش آسیب و بازتوانی مبتنی بر درمان  اعتیاد ذکر کرد و گفت: این مرکز تا دو ماه آینده راه اندازی خواهد شد.  

    آیتی از ایجاد مرکز تجمیعی خدمات کاهش آسیب در استان هم خبر داد و افزود: این مجموعه شامل سرپناه شبانه، مرکز مشاوره و همچنین خدمات کاهش آسیب است که باراه اندازی آن خدمات پراکنده در مجموعه مختلف تجمیع می شود.

    وی راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ بانوان و همچنین تشکیل شناسنامه برای خرده‌فروشان را ازجمله برنامه‌های سال ۹۹ این ستاد بیان کرد و گفت: در سال جاری بالغ‌بر ۱۲ پاتوق معتادان در سطح شهرها و روستاهای استان شناسایی و تخریب‌شده و این اقدام تا پایان سال ادامه دارد.

    شیوع اعتیاد در خراسان شمالی ۱۱.۵۸ درصد است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *