×
×

رییس اداره شیلات گنبدکاووس
قفس ها موجب رونق گلستان شدند

  • کد نوشته: 4481
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۸
  • ۰
  • رییس اداره شیلات گنبدکاووس گفت که وجود چندین سد و آب‌بندان در شرق گلستان فرصت مناسب افزایش تولید ماهی در قفس برای رونق آبزی‌پروری و فراهم‌کردن فرصت‌های جدید و پایدار شغلی و نیز بهبود معیشت بهره‌برداران شهرهای این منطقه است.
    قفس ها موجب رونق گلستان شدند
  • تبلیغ هدفمند

    رییس اداره شیلات گنبدکاووس گفت که وجود چندین سد و آب‌بندان در شرق گلستان فرصت مناسب افزایش تولید ماهی در قفس برای رونق آبزی‌پروری و فراهم‌کردن فرصت‌های جدید و پایدار شغلی و نیز بهبود معیشت بهره‌برداران شهرهای این منطقه است.

    غلامحسن قزاق روز یکشنبه بیان داشت: پرورش ماهی در قفس توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از سال ۹۱ پشت سد گلستان آغاز شده و تا سال ۹۶ با ظرفیت تولید سالانه ۵۰ تن ادامه داشت اما وجود برخی مشکلات باعث تعطیلی فعالیت این بخش شد.

    وی بیان کرد: پرورش ماهی در قفس صدمه‌ای به سایر بخش‌ها نمی‌زند و سرمایه‌گذاران می‌توانند در نیمه اول سال گونههایی گرمابی مانند کپور و در نیمه دوم سال ماهیان سردابی مانند قزل‌آلا تولید کنند که با اجرای این پروژه شاهد جهش تولید در حوزه شیلات شرق گلستان خواهیم بود.

    حوزه مدیریتی شیلات گنبد شامل شهرهای گنبدکاووس، کلاله، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه است.

    رییس اداره شیلات گنبدکاووس احداث استخرهای دومنظوره ۳۰۰ متری بتنی و سه هزار متری خاکی با استفاده از آب چاه‌های کشاورزی دارای پروانه را از دیگر طرح‌های موثر در رونق آبزی پروری شرق گلستان دانست و گفت: احداث این نوع استخرها با توجه به فاصله کوتاه زمین‌های کشاورزی تا چاه‌ آب راحت است و از محصولات و امکانات موجود در مزرعه می‌توان برای تغذیه ماهیان نیز استفاده کرد.

    وی ادامه داد: مکانیزه کردن استخرها و مزارع پرورش ماهی می‌تواند تولید ماهیان گرمایی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

    قزاق افزود: احداث استخرهای دومنظوره با استفاده از آب کشاورزی و پرورش ماهیان خاویاری با استفاده از آب‌های نامتعارف و لب‌شور از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و جزو سند توسعه ملی است.  

    وی ادامه داد: شرایط پرورش و تولید ماهیان خاویاری با استفاده از آب‌های شور و نامتعارف در شرق استان فراهم است و تمام خدمات کارشناسی به صورت رایگان و تسهیلات لازم با بهره اندک به متقاضیان ارایه می‌شود.

    قفس ها موجب رونق گلستان شدند
    قفس ها موجب رونق گلستان شدند

    به گفته وی تاکنون ۲ سرمایه‌گذار در گنبدکاووس و یک سرمایه‌گذار در کلاله پروانه احداث مزرعه پرورش خاویار را اخذ کردند و عملیات اجرایی این طرح ها به زودی آغاز میشود.

    رییس اداره شیلات گنبدکاووس ادامه داد: هم اینک ۲۰۰ مزرعه و آب‌بندان و ۵۹ استخر دومنظوره پرورش ماهی به مساحت حدود سه هزار هکتار به پرورش چهار گونه ماهیان گرمابی شامل فیتوفاک، کپور، آمور و بیگ‌هد در گنبدکاووس مشغول هستند و این شهرستان با تولید سالانه ۱۰ هزار تن ماهیان گرمابی، دارنده رتبه نخست تولید این گونه از ماهیان در استان است.

    رییس اداره شیلات گنبدکاووس ادامه داد: ۲ مزرعه سردآبی و ۱۵ استخر دومنظوره با ظرفیت تولید ۵۰ تن در مینودشت، سه مزرعه و هفت استخر دومنظوره با ظرفیت تولید ۵۷ تن در گالیکش، سه استخر دومنظوره و سه مزرعه با ظرفیت تولید ۲۵ تن در مراوه‌تپه و ۲ آب‌بندان، سه مزرعه و ۳۰ استخر دومنظوره با ظرفیت تولید هزار و ۳۰۰ تن در کلاله مشغول فعالیت است.

    قزاق با بیان اینکه شرق گلستان از ظرفیت لازم برای پرورش ماهیان زینتی و زالو نیز برخوردار است گفت: برای پرورش ماهیان زینتی، خاویاری، کروکودیل و زالو تسهیلات حمایتی ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت می‌شود.

    وی افزود: هم اینک پرورش زالو در ۲ کارگاه خانگی و پرورش ماهیان زینتی هم در ۲ کارگاه خانگی در گنبدکاووس انجام می‌شود و سه کارگاه تکثیر ماهیان گرمابی نیز در این شهرستان، بچه ماهی مورد نیاز آب‌بندان‌ها و مزارع منطقه را تامین می‌کند.

    قزاق اظهار داشت:‌ شهرستان‌های شرق گلستان شرایط لازم را برای توسعه استخرهای دومنظوره با استفاده از آب چاه‌های کشاورزی و مکانیزه‌ کردن مزارع، پرورش ماهیان خاویاری و آبزی پروری در قفس به عنوان مهمترین راهکارهای جهش تولید دارند.

    وی گفت: با همکاری هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم ‌و سه برابر این تعداد به صورت غیرمستقیم بیش از ۱۱ هزار تن ماهی گرمابی و سردآبی در شهرستان‌های گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، گالیکش و مینودشت در شرق گلستان تولید و به سراسر ایران و چند کشور همسایه صادر می‌شود.

    نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان در هفت شهرستان واقع درشرق این استان سکونت دارند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *