×
×

کروناکتابفروش باسابقه شیرازرا نقره داغ‌ کرد

  • کد نوشته: 6157
  • ۱۳۹۹-۰۵-۱۰
  • ۰
  • کتابفروشی‌ها همواره در معرض آسیب‌ بوده‌اند؛چراکه جای‌گیری کتاب در سبد خانواده‌ها، افزون بر فرهنگ‌سازی به وضعیت مطلوب اقتصادی نیز وابسته است، با این حال اندک فعالان این حوزه نیز با همه‌گیری کرونا از رمق افتادند و هر روز خبری از گوشه و کنار می‌رسد که درحال تعطیلی یا ورشکستگی‌ هستند.
    کروناکتابفروش باسابقه شیرازرا نقره داغ‌ کرد
  • تبلیغ هدفمند

    کتابفروشی‌ها همواره در معرض آسیب‌ بوده‌اند؛چراکه جای‌گیری کتاب در سبد خانواده‌ها، افزون بر فرهنگ‌سازی به وضعیت مطلوب اقتصادی نیز وابسته است، با این حال اندک فعالان این حوزه نیز با همه‌گیری کرونا از رمق افتادند و هر روز خبری از گوشه و کنار می‌رسد که درحال تعطیلی یا ورشکستگی‌ هستند.

    توصیف حال و روز این روزها از یک کتابفروشی قدیمی در  شیراز می تواند بیانگر داغی باشد که کرونا بر دل دست اندرکاران کالایی فرهنگی به نام کتاب گذاشته است. کالایی که بیش از پیش غریب شده است.

    این کتابفروشی در یکی از خیابان های مرکزی شیراز است که توصیف خبرنگار ایرنا از آن چنین است: سوت و کور بود و کمی آشفته، شبیه روزهای رونقش نبود. کتاب‌ها گرچه نظم سابق را در طبقه‌بندی‌ها حفظ کرده بودند، همسان و مرتب نبودند. تعداد کسانی هم که برای خرید کتاب آمده بودند، کمتر از قبل بود.

    برخی کسانی که به کتابفروشی می‌آمدند، رهگذر بودند و سراغ کتاب‌های خاصی را می‌گرفتند، تعداد تلفن‌ها هم زیاد بود، اما جز فزونی قیمت کتاب‌، هزینه ارسال کتاب هم به هر طریقی، بیش از گذشته شده که برخی سفارش‌دهندگان را از خرید منصرف می‌کرد.

    کرونا کتابفروشی باسابقه شیراز را نقره داغ‌ کرد
    کرونا کتابفروشی باسابقه شیراز را نقره داغ‌ کرد

    یک بار که تلفن زنگ خورد، صاحب کتابفروشی که دست تنها در مغازه‌اش کار می‌کرد، با کمی تاخیر آن را جواب داد. پشت خط یکی از استادان دانشگاه بود، از او می‌پرسید آیا خبر احتمال تعطیلی این کتابفروشی درست است یا نه، فروشنده تایید کرد و گفت که چندی پیش مشتری‌های قدیمی‌اش که برای خرید کتاب آمده بودند، متوجه سوت و کوری کتابفروشی شدند و وقتی علت را پرسیدند، پاسخ گرفتند که با ادامه این وضعیت دیگر کتابفروشی سر پا نمی‌ماند و تعطیل خواهد شد.

    از این اتفاق یک هفته‌ای می‌گذرد، خبر ورشکستگی یکی از کتابفروشی‌های مطرح شیراز در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود و بسیاری، با به اشتراک‌گذاشتن عکس کتاب‌هایی که از کتابسرای عبداللهی، در طی سال‌ها خریداری کرده‌اند، تلاش می‌کنند از این اتفاق، آن هم در سالی که شیراز پایتخت کتاب ایران است، جلوگیری کنند.

    این کتابفروشی قریب به سه دهه است با بیش از ۳۰هزار عنوان کتاب به ویژه در حوزه هنر و ادبیات در میان فرهیختگان شناخته‌شده است.

    فرصت‌هایی که کرونا سوزاند

    کرونا کتابفروشی باسابقه شیراز را نقره داغ‌ کرد
    کرونا کتابفروشی باسابقه شیراز را نقره داغ‌ کرد

    پیش از همه‌گیری کرونا، روزگار کسب و کارهای فرهنگی دستکم در شیراز، رونق یافته بود، در سال ۹۸ که امیدها برای کسب عنوان پایتختی کتاب در دل مردم ریشه دوانده بود، اقبال مردم به کتاب‌خواندن هم بیشتر شد. نمایشگاه کتاب شیراز که در آذرماه سال ۹۸ برگزار نشد، کتابخوانان را راهی کتابفروشی‌ها کرد؛ هرچند برخی تعطیلی‌های پیش‌بینی نشده در نیمه دوم سال ۹۸ فعالان اقتصادی حوزه فرهنگ را نگران ساخته بود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *